bettlöst-större ögon?

em76

Trådstartare
Hörde en gång att rids hästen med bett så spänner den sig så ögonen blir små. Rider man bettlöst så slappnar hästen av och ögonen blir större. Någon som lagt märke till detta? Vad skulle det kunna bero på? Tryck på tungan?
Jag har ridit mina hästar både med och utan bett men inte märkt någon skillnad, däremot tyckte jag stonas ögon blev större efter fölningen. De såg så harmoniska ut där de stod med sina föl. :love:

Det har inte med bett att göra utan med avslappning.

Hästar som har ridits spända får mindre ögon eftersom de även får spänningar på huvudet.

När den hästen sen får bli riden utan spänningar så får den större ögon eller rättare sagt den slappnar av i kroppen och ögonen blir så stora som de ska vara.

Sen kanske det finns någon häst som rids med helt fel bett som slappnar av i och med att den slipper bett, men som sagt att hästen rids med spänningar är den vanligaste orsaken till att hästen får mindre ögon och det gäller hela tiden.

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 900
Senast: mily
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 116
Hästmänniskan Anonymt nick för alla inblandades skull. För ett tag sedan hände det som inte får hända. En som rider hos mig flög av och skadade sig...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
22 229
Senast: Trauma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar