Bettlösa träns på islandshästar?

Sv: Bettlösa träns på islandshästar?

Den erfarenhet jag har av sidepull är att det är ganska svårt att styra i det.
Ett hack är nog lättare och därmed borde det även vara lättare att ställa med ett hack än ett sidepull.

Det har jag verkligen ingen erfarenhet av. jag använder kroppen mycket när jag styr och svänger, häsetn följer min kropp. Vill jag stanna flyttar jag bakbenen/bakdelen och det har inget med vad man har på huvudet på hästen.

Jag håller med om att ifall man använder sig av kroppen och vikten när man styr så kan det nog funka med ett sidepull.
Det krävs ju oxå att hästen är bekant med det och att man rider på det sättet.

Men jag tycker man ska akta sig lite, oavsett vilket bettlöst man har tänkt sig använda, och inte tro att hästen kommer funka rakt av med ett bettlöst bara för att man normalt, med bett, rider med kroppen är det itne säkert det funkar utan bett.

Det är ju en inlärning precis som allt annat vi önskar att hästen skall göra för oss :)

Jo om du rider mycket med kroppen så funkar det bra utan bett, i de flesta fall.

Jag rider in mina hästar utan bett.
Då jag inte vill dra i deras munnar innan de förstår vad jag vill.
Jag börjar med grimma och övergår sedan till sidepull.
Sidepull är ett utmärkt huvudlag för att ställa hästen med.
Som en mjukare variant av ridkapson.

Hackamore är bra när man vill forma hästen samlingsmässigt men fungerar dåligt när man vill ställa i sidled.
Att rida på hackamore är i princip som att rida på blank stång.
Man behöver en utbildningsnivå där man kan ställa hästen med sätet.

I den klassiskt akademiska skolan så kombinerar man ofta stång med en ridkapson.
Stången för formen och kapsonen för ställning i sidled.

Jag rider mycket med tyglarna, dvs använder dem för tryck mot halsen. Jag vet inte riktigt hur jag gör, men Prins går lika bra i sidled på hack som på bett... Kan även vara säte/skänklar/vikt?

när jag satte på hackamore på min förra islandshäst gick det undan i början men de va snö ute så han orkade inte springa långt sen kom han på att man skulle lyssna på det. sen böt jag lite då å då mellan bett och hackamore tillslut fungerade det utmärkt. Jag tävlade även T2 på honom och då red jag bara med hackamore när jag skullle rida T2 så han lärde sig skillnaden om man hade det på sig skulle man tölta själv. å det funkade bättre än med bett:) bara att se vad som funkar på hästen. vissa funkar de inte alls på å vissa hästar stro trivs.

Hej jag har just fått en häst som absolut inte kan ridas med bett. Han blir jätteseg och vill inte alls jobba. Provade rida på repgrimma (som han blev inriden med) och han blev en helt ny häst . så jag skulle absolut prova hackamore på min häst. Så jag rekomenderar att testa om jag var dej x)

Jag brukar ibland rida med en grimma som jag sätter fast tyglar på men det räknas väl inte riktigt till träns.:laugh: Annars så har jag inte ridit bettlöst

Jag rider sidepull när vi rider i skogen eftersom hon blir så het och vill då inte riskera att dra henne i munnen, med sidepullet blir hon inte lika stressad och jag kan stanna med one rein stop. Ca 1-2 ggr/veckan rider vi i paddocken och då med ett milt tränsbett eftersom det är svårare att jobba med sidepull tycker jag.

Var längesen jag var inne och kollade denna tråd men har snart haft pållen i 8 månader och sidepullet är vår bästa vän just nu ;)

Sidepul är ju ett westernträns och det är inte meningen att man ska ta ledande tygeltag med ett sånt träns..
Utan man ska lägga över tygeln mot halsen när man ska svänga..Alltså ska du svänga höger lägger du vänster tygel mot vänster hals så går hästen ifrån trycket och svänger höger=)

I western går hästen faktiskt undan trycket, unghästar tränas dessutom med LEDANDE tygeltag, vikt- och skänkelhjälper ;) Det att hästen går undan tygeln då man lägger den mot halsen kommer just från det ledande tygeltaget. Om höger tygel går mot halsen är ju vänster borta = vänster leder vägen :) Skulle man i western inte rida med ledande tygeltag skulle man rida in hästarna på hackamore, stång osv. inte med sidepull eller tränsbett. :idea:

Just det, och det var nog mitt westernförflutna att rida med en hand och vikt/säte som gjorde att det gick så lätt att rida betlöst med min pålle.
Jag hade tänkt länge på att växla tredelat och rakt bet med ett bettlöst och då sidepullen i första hand.
Det som fick mig att till slut göra slag i saken var en dag för några år sedan hade lastat pållarna, åkt i 40 min till stranden för att rida, och upptäckte at jag glömt tränset :crazy:
Åka tillbaka var inte att tänka på, jag visste ju också hur pigga de blir nere vid stranden men tänkte att jag måste ju prova. Jag tog hans grimma med två grimskaft, var ju van sedan westernridningen att ha delad tygel :grin:
Vi red ut och jag märkte ingen som helst skillnad mot när jag red med bett :D
Nu växlar vi med betten och ett sidepull från Tärnsjö, fungerar alldeles utmärkt.

Har för övrigt märkt att hästar lär sig väldigt fort med ledande tygeltag.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Senast ändrad:

Hej!
Jag rider med hackamore på min islänning!
Han är 27 och trivs jätte bra på det! :)

Har ett sto som gärna tuggar med tänderna på bettet, vilket gjort att hon fåt små skador på tänderna. Provade att rida på hack, men hon blir lite "krullig" då, vilker emst in huvudet, och lite svårare att ställa. Tränaren jag red för tyckte inte det bra. provade oxå nåt sidee-pull aktigt som han heller inte tyckte var bra. Slutade med att jag fick rida på repgrimma, samt en grimskaft. Nyttigt o roligt. Rider jag bara ut så brukar jag ändå ha hackamore på henne. Funderar på att prova med repgrimma oxå..

Jag lånade ut mitt bitless till min kompis och hon glömde bort det till slut, hon kom på det när hästen stod och åt gräs för fulla muggar. DEt ska inte gå med bett och nosgrimma :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon