Bettlösa alternativ??

Sv: Bettlösa alternativ??

nä va är det för fel på ett gammaldags hederligt tränsbett tjockt så det inte skär i munnen? M. lägg ner alla konstiga alternativ, det var bättre förr.

*kl*

Om jag ska rida bettlöst väljer och vrakar jag mellan halsring (grimskaft knutet runt halsen), vanlig grimma, repgrimma, sidepull, remontnosgrimma eller ridkapson. Alla funkar lika fint, om än till lite olika saker. Jag väljer inte sidepullen till dressyrarbete(då har jag kapson, halsrem eller remontgrimma) och inte halsrem eller kapson på uteritter.

Just hacket har ju hävstångseffekt, vilket jag inte gillar på bettlöst.

/Migo

rider min unghäst på sidepull från tärnsjö garveri. funkar superbra. repgrimma funkar oxå, dock måste man tänka på att rida på ganska långa tyglar annars rider man med handbromsen i. repgrimma är inget för dressyrarbetet, den blir lite för sladdrig, vill man så går det naturligtvis men är inte optimalt. Man måste lära in vikthjlperna oxå för tyglarna blir fästa undertill vilket försvårar ledande tygeltag, det går om man tränar in det. precis som med allt annat. Det jag skulle akta mig för är de bettlösa tränsen som applicerar tryck både på kindtänder, nacke och nosrygg. Där kan det bli fel. varför inte rida i grimma bara ?

hur du än gör appliceras tryck på hästen, bett behöver inte bli skarpt eller hårt, det beror helt på dig och hur du väljer att rida och lära in hjälperna. ett bettlöst alternativ kan bli skarpare än bett beroende på hur man hanterar dom och lär in hjälperna. Bett är nog iaf ett av de tydligaste hjälpmedlen vi har. Ett rakt, tunnt bett med D-ring eller parerstänger är ett bett de flesta hästar gillar

En liten undran bara... varför bara bettlöst vid uteritt och inte vid annan ridning? En häst tar ju lika mycket "skada" av att bli riden på vid uteritt som på banan (nu tänker jag på balans, belastning av rygg etc) och bör ju arbetas i en korrekt form även om man inte är innanför staket.

Givetvis kan, och bör, man variera betslingen lite då och då men jag ser egentligen ingen poäng i att ha olika utrustning på huvudet beroende på vad eller var man tränar. Blir hästen tittig eller stark på uteritter är knappast annan utrustning lösningen, utan snarare mer socialträning och tillvänjning av nya saker och ny natur.

Jag rider, longerar, tömkör och så vidare med samma bett till min 4-åring - ett smalt tränsbett i sweet iron med kopparinlägg. Fungerar perfekt!

En liten undran bara... varför bara bettlöst vid uteritt och inte vid annan ridning?

I mitt fall, för att jag kräver en helt annan typ av kommunikation när vi jobbar på banan än när vi lunkar i skogen.

Ett sidepull är skitbra på långritten när hästen ska få äta och dricka på vägen, men det ger inte alls optimala möjligheter att lösgöra munnen och överlinjen inför piaffträningen.

Varför bettlöst?
Har du ridit honom/henne med bettlöst förut, eller upplever du att h*n inte tycker om bettet?

Det finns i vilket fall som helst många bettlösa alternativ
Grimma, Repgrimma, Hackamore, Indianhackamore, halsring, side-pull osv...
Men det finns otroligt många bett också... Det mildaste av allt kan också vara det grymmaste-det beror på handen som håller i tygeln.

Det finns ; 2delat tränsbett, 2delat eggbett, 3delat tränsbett, 3delat eggbett rakt bett, och rakt eggbett, gummibett (med tex äppelsmak) Och dom finns i många utföranden! Novabett, olika typer av sweet Iron och koppar, pelham, osv

Det låter som om du är rädd att rycka din unghäst i munnen vid ev hopp i skogen?
Jag tycker du ska prova att tex rida med vanligt eggbett och om du är osäker på (balansen?) så kan du ju ha en halsrem med? Ifallatt det är något.

I mitt fall, för att jag kräver en helt annan typ av kommunikation när vi jobbar på banan än när vi lunkar i skogen.

Ett sidepull är skitbra på långritten när hästen ska få äta och dricka på vägen, men det ger inte alls optimala möjligheter att lösgöra munnen och överlinjen inför piaffträningen.

Det håller jag iofs med om, men jag fick inte intrycket att TS varken rider långritter eller tränar de högre skolorna med sin unga häst... så därav min fundering ;)

Dr. Cooks Bitless Bridle, verkligen super-bra! Rider min på det oavsett vad jag gör. Sätter det på alla hästar jag rider och det funkar super på dem alla.

Finns även billiga kopior, om man inte vill lägga ut 1500+kr på träns=P Men originalet rekommenderas.

Och jag tycker inte alls om det, och inte nån av mina hästar heller...

Trycket hamnar fel, ger inte rätt impulser till hästens kropp ang ställning, böjning osv. Det bygger ju på att man styr en häst på samma sätt som man styr en cykel... Indirekta tygeltag fungerar inte alls tex.

Dr. Cooks Bitless Bridle, verkligen super-bra! Rider min på det oavsett vad jag gör. Sätter det på alla hästar jag rider och det funkar super på dem alla.

Finns även billiga kopior, om man inte vill lägga ut 1500+kr på träns=P Men originalet rekommenderas.

smaken är som baken men jag tycker inte om dessa alternativ just för att det lägger tryck på kindtänderna och kan skapa sår i munnen hos hästen, de lägger ävn tryck på nacke vilket vid fel hanterat kan skapa skador. dessutom blir inte kontakten till hästen rätt, för mig iaf. Men det är bar min åasikt, funkar det för nån så är ju det fantastiskt :)

Migo> Inget jag kan relatera till, använder knappt tygeltag.

Vanimelde> Tryck på kindtänderna? Ger väl inte mer tryck än något annat? Man sitter väl ändå inte och vrålhåller i tyglarna så att det stramar? Dessutom vänder ju hästen på huvudet innan trycket blir sådant att det kan pressa mot tänderna.
Likaså i nacken, det tar inte så mycket där att det kan bli skadligt om du inte sitter och vrålhåller som en tok, men då hindrar cooks form sådant. Går nämligen inte att ta hur mycket som helst i det. Det är inte en kopia du testat?

Men förklara gärna mer hur du resonerar, alltid intressant med andras resonemang:)

Jag styr bogarna med tygeln, och håller lätt kontakt med huvudlaget(oavsett om det är grimma eller stångbett). Trycket från cooks träns blir fel när man rider med indirekta tygeltag- oavsett om man har kontakt, stöd eller lång tygel.

Jag tycker inte om det, ser det som en massa onödigt tjafs när det går lika bra(bättre) att rida med en helt vanlig nylongrimma för 29 spänn.

/Migo

det jag ahr sett av dessa träns, kopior men även det äkta, är att när man tar ett tygeltag så stramar det runt hästens kindtänder för att få hästen att vända vilket i sin tur kan åstadkomma skador i munnen. detsamma gälller nosgrimmor som sitter fel och i viss mån även de som sitter rätt. De lägger ett tryck på sidan. Om du inte gjort det förut så kolla i din häst mun hur tänderna ligger och hur lite det är som skiljer. har man en häst som följer fint blir ju inte trycket lika stort men ändå så anser jag att skador kan ske. trycket över nacken finns ju på alla bettlösa alternativ och även vissa bett, ex pessoa som även det åstadkommer tryck i nacken och får hästen att krulla in sig. Det trycken hamnar på kotorna i nacken. man behöver inte vrålhålla för att skapa skador, jag hoppas verkligen inte att nån vrålhåller i tyglarna, men jag måste erkänna att jag sett några sådana varianter oxå, både med bett och bettlöst. För mig känns de dessutom väldigt tvingande, hästen har ju egentligen inget val, trycket vrider hästen oavsett. Inget för mig helt enkelt.

övrigt: precis som migo så tycker jag att tygeltagen blir fel på dessa träns, för mig iaf. tyglarna är den direkta länken till hästen framdel och för blir även en martingal ett brott på telefonlinjen. Jag vill ha en lätt och mjuk kontakt med hästen där vi kan "prata" fritt utan störningar, böjning och ställning tycker jag blir väldigt omständlig på dessa träns bla.

Men det är min åsikt, funakr det för dig så är ju det bra, vi behöver inte alla rida på samma sätt tack och lov!

Senast ändrad:

Han är kollad och superfin i mun=)

Hittills har jag aldrig sett eller upplevt att det trycker särskilt, men å andra sidan så undviker jag tygeltag, en häst kan ridas utan tyglar helt och hållet och det är det jag strävar efter i utbildningen av häst och ryttare.
Tvingande har jag därför ej heller upplevt det som, men i fel händer så är all utrustning skadlig och tvingande.

Men det är alltid intressant att lyssna på vad andra har för upplevelser och erfarenhet, finns ju alltid en chans/risk att man missat något=)

Han är kollad och superfin i mun=)

Hittills har jag aldrig sett eller upplevt att det trycker särskilt, men å andra sidan så undviker jag tygeltag, en häst kan ridas utan tyglar helt och hållet och det är det jag strävar efter i utbildningen av häst och ryttare.
Tvingande har jag därför ej heller upplevt det som, men i fel händer så är all utrustning skadlig och tvingande.

Men det är alltid intressant att lyssna på vad andra har för upplevelser och erfarenhet, finns ju alltid en chans/risk att man missat något=)

javisst :)

visst kan man rida utan tygeltag! nemas problemas, bara man är villig att träna det så går det. är dock inget jag eftersträvar, därav är inte dessa träns passande för mig :) Man ska ha grejer efter vad man gör!

ja hur du rider med det har jag ju inte sett så det kan ajg inte lägga till i erfarenhetsbanken och tyvärr tror jag ändock att det är få som eftersträvar eller lyckas med just det när de rider. som du säger all utrustning är skadlig fel hanterat.

Jag har ridit min 5-åring (haflingervalack) med sidepull, det har funkat jättebra. Fast jag kör förstås mest långa motionsturer i skritt och med ganska avslappnade krav. Min dotter som rider honom i paddock och ställer helt andra krav på honom vill att vi skaffar ett bett-träns...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka