Bettlös dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.

Minstral

Trådstartare
Tydligen var det någon som trodde att jag länkade till min egen blogg, detta stämmer inte eftersom jag inte har en blogg:) Jag hittade bara filmen på någons blogg. Hur som helst lägger jag in filmen igen, direkt från youtube, för jag tycker verkligen den är värd att se.

Jag tycker att det är häftigt att rida så här utan bett, sen om den rids med bett annars skiter jag i, för här bevisas det iaf att det går att rida "riktig" dressyr på bettlöst.

Själv rider jag inte bettlöst. Men jag kan inte få min häst att gå så med bett heller för den delen:D

Se och njut
http://www.youtube.com/watch?v=JwyHqmsAXRs

Sv: Bettlös dressyr

Det bevisar väl mer att uppfattningen bland bettlösefolket är helt fel dvs att man använder ett skarpt bett (kandar) i dressyren så att man kan att kontrollera hästen.

Den åsikten har jag aldrig hört förr faktiskt, du måste träffat på fel folk:) Men det är inte bettlösfolket som har sagt att man inte kan rida en häst i en riktig form utan bett, det är dressyrfolket.

Jag tycker att det visar att det funkar med riktigt bra ridning, bett eller inte, så alla borde ju vara nöjda och glada:laugh:

man får inte länka till bloggar alls så spelar ingen roll om det var din eller någon annans.

Nä jag fick reda på det, visste inte det, har läst på för dåligt, my bad:)

Det som dock var intressant och lite roande är att det hade blivit anmält till moderatorn, hur orkar man liksom? Jag har aldrig förstått mig på folk som måste agera minipoliser. Men vi är ju alla olika.

Jag tycker att det är häftigt att rida så här utan bett, sen om den rids med bett annars skiter jag i, för här bevisas det iaf att det går att rida "riktig" dressyr på bettlöst.

Hur kan det bevisas när hästen är utbildad på bett, upp till GP?, när allt är befäst med bett, lösgjordhet, styrka, rakriktning?

Om man menar det går rida riktig dressyr på bettlöst då vill jag se en häst som är utbildad från grunden -hela vägen-helt utan bett och något sådant på denna nivå,eller lägre btw, har inte kommit fram ännu-alla rids eller har ridits med bett, varför tror du det är så?

Att filma små snuttar bettlöst eller rida uppvisning bettlöst när hästen faktiskt är riktigt välutbildad tycker jag är rent av löjligt, se här bara, flera som går på att den går såhär utan bett när det i själv verket är lydnad och gårdagens bettarbete.

Det som dock var intressant och lite roande är att det hade blivit anmält till moderatorn, hur orkar man liksom? Jag har aldrig förstått mig på folk som måste agera minipoliser. Men vi är ju alla olika.

Om denna tråden blev anmäld eller inte spelar mindre roll, moderatorn hade tagit tråden även utan anmälan-om det nu fanns en sådan.

Nej då jag gick inte på det, jag läste den förra tråden :p

Det var därför jag skrev som jag gjorde i mitt svar , bettlösefolket tycker man har kandar som kontrollredskap och alla GP ryttare kan inte rida sina hästar bettlöst blahablaha.. den diskussionen har jag hört till leda men tji fick dom skulle jag säga isåfall för den här videon bevisar ju att så är inte fallet.

Att man inte kan utbilda en häst dit som den ser ut i filmen utan bett det förstår ju vemsomhelst att det inte går. :)

Precis som du säger var är dom filmerna?

I tidigare trådar har det påtalats att det inte går att rida så utan bett, har aldrig varit tal om det gäller en gång eller alltid. Det du diskuterar nu är en helt annan sak och helt ändrat från tidigare bestämda: -Det går inte.

Men det måste ju vara skönt att alltid kunna säga: -Det var inte så jag menade. Tycker inte alls att det är löjligt att visa denna film, det som är löjligt är att du inte kan erkänna att du hade fel.

Denna hästen går utan bett under detta passet och det räcker för mig, jag vet att tidigare påstående var fel, that´s it and that´s that. Det du tar upp nu är som sagt en helt annan diskussion, nog så intressant iofs:)

Angående att tråden togs bort så var det ju helt rätt och riktigt, jag följde inte forumreglerna och reglerna är till för att följas. Det jag tyckte var intressant var att folk pallar bry sig, det är säkert samma folk som kommer anmäla ryttare som har några millimeter för stor logga på schabraken:grin:

Tydligen var det någon som trodde att jag länkade till min egen blogg, detta stämmer inte eftersom jag inte har en blogg:) Jag hittade bara filmen på någons blogg. Hur som helst lägger jag in filmen igen, direkt från youtube, för jag tycker verkligen den är värd att se.

Själv rider jag inte bettlöst. Men jag kan inte få min häst att gå så med bett heller för den delen:D

Se och njut
http://www.youtube.com/watch?v=JwyHqmsAXRs

Vacker video, jag hade gärna sett en längre episod och inte de korta sekvenserna, men tjusigt var det. Lite impad av att hon red med enbart en vojlock (eller var det var?) utan gjord - funkar det så sitter man stabilt. :D

Som flera sagt var ju hästen utbildad på bett - hon visar att den inte rids hängande i handen, den är korrekt utbildad, lösgjord och stark. Det är väl ingen som säger emot att man kan rida en utbildad häst utan bett i perioder? Finns en jättefin film på en dressyrhäst som rids i grimma på uppvisning under tävlingsdagar i Tyskland... ska se om jag lyckas snoka reda på den!

Jättefin film, verkligen roligt att se, har sparat den bland mina favoriter:)

delvis kl
Sen visar ju detta att god ridning väldigt lite handlar om verktyget, och mycket mer handlar om den kommunkation man har med hästen, att den är klar, tydlig och enkel, aldrig motstridig och alltid konsekvent. Då spelar det ingen roll vilket verktyg man har, bett eller bettlöst, det är ju ändå hästen som gör jobbet. Det är väldigt väldigt fånigt att påstå att det inte skulle gå, varför liksom, nej jag förstår verkligen inte skälet till det egentligen, men kan det kanske vara prestige?

Sen att det inte finns någon film att visa med ett ekipage där hästen är utbildad enbart på bettlöst är ju inte så konstigt då bettlös dressyr knappt existerar. Det lär dröja många år innan vi ser det, ändringar i TR behövs nog också för man vill nog gärna kunna tävla då om man är så skicklig, vilket man inte kan om man inte har skolat in hästen på bettet också...

Senast ändrad:

Men åh. Jag begriper inte det här!?
Vad tusan spelar det för roll?
När jag fick lära mig var det iaf så att ju bättre man (och hästen) blev ju mindre saker behövde man/skulle man använda. Men någonstans påvägen har det blivit så att man skalar ner och skalar ner på hjälpmedel, och så när man kommer till kandar (fint hjälpmedel) så SLUTAR MAN?! WHAT!?

Vad tusan spelar det för roll om hästen är utbildad på bett när man sedan går över till bettlöst? Hur tusan kan detta vara dåligt eller negativt mot det bettlösa? Det är ju världens tankevurpa om jag någonsin sett det.
So effing what?
Det borde ju ändå vara målet att med så små och få hjälper som möjligt genomföra rörelserna eller vad det nu må vara. HUR kan det då vara negativt att när tiden är inne gå över från kandar eller vad tusan som helst till bettlöst.
Det spelar ingen roll! Det borde fortfarande vara det man eftersträvar!

Om man nu kan utbilda en häst med bett så pass att den går såhär bra utan, då borde ju det vara superbra och ultimat?! Men nej tydligen inte. Nä Nä. Rid i grimma från start till slut (som om det spillerippan rollen). Och inte för att jag tvivlar på att det går, däremot tror jag att folk som är intresserade av att rida bettlöst inte är tillräckligt intresserade av dressyr, och folk som är tillräckligt intresserade av dressyr har ingen möjlighet att helt utbilda sin häst bettlöst pga TR etc.

Det här "argumentet" är det absolut dummaste icke-argument, kommentar och diskussion som jag någonsin sett återkomma.

Jag kan inte tänka mig att det är något problem att utbilda en häst på bettlöst, varför skulle det vara det? Min guru rider in alla sina på bettlöst och introducerar bettet senare, eller ja, hästen får ha bett i munnen som inte används till en början, såmåningom används bettet, men det först efter ganska många månader.

Jag rider in min unghäst på samma sätt och enda anledningen att hon ska ridas på bett överhuvudtaget är att hon ska säljas, annars hade det faktiskt kvittat. Ridhästen rids på olika tränsbett eller bettlöst och det är ingen större skillnad alls på vad hon rids på.

Det är väldigt väldigt fånigt att påstå att det inte skulle gå, varför liksom, nej jag förstår verkligen inte skälet till det egentligen, men kan det kanske vara prestige?

Jag tror att det ofta grundas i att man själv känner att man inte skulle klara det, och då är det liksom lättare att säga att det är "omöjligt" eller "fel" än att erkänna att man inte är duktig nog. Vid närmare eftertanke tror jag att ganska mycket "onödigt och elakt" dravel kan grundas i det - man själv klarar inte av att vara så bra och då är det enklast om ingen annan är det heller :p

*KL*

Jag tycker alltid det är roligt med de som utmanar gränserna lite :) Och jag förstår inte varför det skulle vara mindre värt för att hästen är utbildad på träns? Jag lärde mig rida med stigbyglar, nu sitter jag lika bra utan - är det "mindre bra" då eftersom jag inte gjorde det svåra på en gång? Är det inte så hela utbildningsstegen fungerar, både för häst och ryttare? Man börjar med mycket hjälpmedel (stora hjälper ex.) men plockar sedan bort efter hand.

I tidigare trådar har det påtalats att det inte går att rida så utan bett, har aldrig varit tal om det gäller en gång eller alltid. Det du diskuterar nu är en helt annan sak och helt ändrat från tidigare bestämda: -Det går inte.

Men det måste ju vara skönt att alltid kunna säga: -Det var inte så jag menade. Tycker inte alls att det är löjligt att visa denna film, det som är löjligt är att du inte kan erkänna att du hade fel.

Äsch, så är det inte alls, de diskussioner jag har varit med om bettlöst har handlat om just detta, att det inte går att komma till samma nivå med korrekt kommunikation och inte heller utbilda hästen korrekt, men du som vet kan väl länka in en tråd där jag skriver att det inte går att rida öht?, kan inte vara så svårt då jag var med i den tråden Lager talar om, en häst utbildad på bett men visades upp bettlöst-och det inte så bra om man ska se till hur man vill ha rörelserna.

Det är inget konstigt att harva runt med en krok på nacken med en häst bettlöst, jag kan rida min gamla tävlingshäst så, snäll och stadig som han är byten o serier befästa, men få honom dit utan bett, ja, det går ju alltid att mena det är ryttaren som inte kan-men visa någon som är korrekt genomriden och inte då bara gör cirkuskonster och lurar ett oinsatt öga......

Jag rider in min unghäst på samma sätt och enda anledningen att hon ska ridas på bett överhuvudtaget är att hon ska säljas, annars hade det faktiskt kvittat. Ridhästen rids på olika tränsbett eller bettlöst och det är ingen större skillnad alls på vad hon rids på.

Varför rids ridhästen på bett öht?

Det borde ju ändå vara målet att med så små och få hjälper som möjligt genomföra rörelserna eller vad det nu må vara. HUR kan det då vara negativt att när tiden är inne gå över från kandar eller vad tusan som helst till bettlöst.

Hur blir trycket på nosen då menar du eftersom du räknar bettlöst som det mildaste?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 098
Senast: Flixon
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: mily
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama