Betthjälp!!

Sv: Betthjälp!!

Jag ger mig inte.... TS får ursäkta.

Det finns ingenting i en hästmun som är "tillverkat" för daglig påverkan av ett föremål av metall.

Vi sätter in ett föremål av metall där, så även om du har ett tillpassat bett, världens snyggaste händer, så har du en friktion av bettet mot tänderna. Det ligger ju inne i munhålan och det är ju inte fastcementerat.
Så hästens tänder och laner påverkas av att vi sätter dit ett bett.
Sen packar vi in allt i en nosgrimma, må så vara en tillpassad nosgrimma, dock en nosgrimma.
Det är emot alla fysika lagar att säga att detta inte skulle påverka hästen.

Sen å andra sidan så finns det ju bättre och sämre varianter av ovanstående, och fler hästar skulle precis som du säger; behöva få tillsyn, en trevligare hand och tillpassade bett. För att inte tala om att få vara bettlösa nån gång emellanåt.

Jag är väl medveten om att det inte finns plats för något alls i hästens mun men att det per automatik skulle ge tand/munskador har jag inte sett några som helst påvisbara bevis för i någon undersökning.

Rätt anpassat bett, på rätt höjd ska inte skramla mot tänderna. Rätt höjd innebär att "spottut"-reflexen inte aktiveras (kommer inte åt framtänderna) och "stoppin"-reflexen aktiveras inte heller (bettet dras inte upp mot kindtänderna).

Bettet ska inte hissas med handen heller åt nåt håll alls.

Sen är alla hästar olika i munnen så man får forska själv lite i vad som fungerar på varje individ.

Jag håller inte på med rynk-metoden i mungipan eller nosremmar och ändå tävlar jag, rider in unghästar och de är stilla och fina i sina munnar.

Jag ger mig inte.... TS får ursäkta.

Det finns ingenting i en hästmun som är "tillverkat" för daglig påverkan av ett föremål av metall.

Hästar är itne "tillverkade" för att ridas på eller hållas instängda i hagar, boxar, spiltor och allt ad det nu kan vara heller. :smirk: Men med rätt utrustning som är väl utpassad, så har itne hästarna ont utav det. De tycker nog inte att det är världens bästa grej, men de ska helelr itne ta någon som helst skada av det om det sitter bra. //Ellinor

Det finns det ryttare som är extremt mjuka i sina händer och tar knappt ngr förhållningar alls, utan kan rida med sätet, det är ju det som är målet..

Jag tycker inte heller att bett är något bra, jag önskar att alla hästar kunde ridas utan, men det går inte. Och känner man att man inte kan rida utan bett, då får man försöka göra det bästa av situtionen och ha ett bett som passar, sitter okej i munnen & inte ha en massa remmar runt hela huvudet som hindrar hästen från att tex gapa. Så resonerar jag iaf :)

Då detta utvecklats mer till en disskution om bettets vara och inte vara, tänkte jag bara säga att jag har ett sto som riktigt biter på sitt bett, därför kan hon inte ha metall bett. En veterinär var ute och skulle raspa tänderna för ett par år sedan, och påpekade att min häst nog tuggade lite väl mycket på sitt bett, då de främre kindtänderna var nedslitna.
Fick då rådet att rida bettlöst, eller med happy mouth bett.
Numera går även mitt sto på ett rakt happy mouth bett. Valde ett rakt för att det var det enda bettet hon inte lyckats bita på.
Är också emot alla dessa hårt åtspända nosgrimmor och stora bett.

Liknande trådar

Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Enda facit är ju att prova sig fram, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova. Min ponny av äldre variant ska få ett nytt bett då han...
Svar
7
· Visningar
1 189
Senast: Pancakes
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka