Bettfunderingar

Alexandra_W

Trådstartare
Minnesgoda läsare vet jag under inridningen (som nu står still) hade problem med ponnyn och bett. Han accepterade att ha bettet i munnen etc, men jag hade stora problem med att 'använda det' förenklat. Varenda pass så såfort bettet användes i samband med sväng/vändning/ställning gick han emot det, det lossnade tillslut men nästa pass samma sak. Provade lite olika tränsbett, inga större utsvävningar men tvådelat och tredelat i olika varianter.

På bettlöst gick det utmärkt.

Sen blev han ju konvalescent, och jag har nu under den (som fortfarande pågår) roat mig lite med att prova lite olika bett under promenaderna. Dels för att se vad han själv helst har i munnen (bara har alltså), och dels för att jag byter ut några av promenaderna mot kravlös tömkörning rakt fram efter väg för omväxlings skull.

Jag har även försökt skåda honom i munnen. Det är svårt se nånting men det jag lyckats se är att han tycks ha ganska tjock tunga.

Hursom, det jag kunnat konstatera är att ett vanligt tredelat, inte smalt-smalt men inte tjockt (Globus med rundad mittdel)är det han helst har i munnen. Men det får man helst inte ta i. Han tar stöd på det, men dippar bakom hand och tar väl mkt stöd. Han gillar INTE när man tar i 'ena tygeln' med det dock, då är det problemen som beskrivits ofta.

Tvådelat smalt är han lite joxig med i munnen, gäspar en del och stundtals fipplar runt med det, det accepterar han bättre att man 'använder' dock, men inte hundraprocentigt.

Syntetbett (tredelat) tuggade han så frenetiskt på att han lyckades tugga BITAR ur det på 20 min (fan, det kunde jag sålt dyrt annars..). Utan att jag ens rörde det.

Här började jag känna att få bort tungtrycket kunde vara vitsen, och han fick prova ett myler comfort, men det blev ungefär som tredelade.

Bara för sakens skull provade jag ett oledat tränsbett en promenad, men det slutade han aldrig att fippla med.

Så, jag blir inte riktigt klok på vad man eg kan prova erbjuda honom, de flesta bett som avlastar tungan är ju 'treledade' och det verkar han inte vilja ha ju, samtidigt som han klart inte verkar gilla tryck på tungan.

Sv: Bettfunderingar

kanske är helt ute och cyklar nu men min spontana tanke är att ett rakt bett med tungfrihet kanke kunde fungera(om du inte testat redan) :)
det är ju dock lite svårt att hitta som tränsbett.. men bara för att testa mundelen kan man ju prova ett jaktkandar eller pelham och se hur hästen reagerar på att bara ha det i munnen

ett bra användbart tips är att du rider el tömkör med tyglarna tömmarna fästade i ett bettlöst alternativ men att han har sitt "favoritbett" i munnen men att det inte har någon verkan. det gäller att ha tålamod för tillslut om det inte e nå knas med munnen brukar de lugna sig o acceptera bettet.dock är det ju inte tänkt att hästar skall ha nåt i munnen,de har ju små munnar o lite plats över så hans reaktion är ju egentligen inte så konstig.har han fällt mjölktänderna? ingen vargtand på väg upp ?

Miss shire: Inga vargtänder, de rök innan han ens fick bett i munnen. Vad gäller mjölktänder så iom att han är 4 år så har han ju inte fällt klart, men det har varit lika under såpass lång period (ang bettet alltså) att jag har svårt tro det beror på tandväxling. Tänderna kollade regelbundet.

Så, jag tror helt enkelt att jag 'bara' inte hittat rätt åt honom, dvs ett bett han tycker är behagligt/accepterar både bara att ha i munnen och när det används.

Dubbelbetsling med hack + bett hade jag en hel del på 'slutet' när jag red (slutet = innan konv), med tränsbettet bara i munnen. Men är ju det där att han kan acceptera att ha ett visst bett i munnen, men inte att man använder det för ställande/ledande.

Tömkör gör jag inte gärna med hack, det blir för trubbigt tycker jag, jag är inte skicklig nog.

Hästen är inte typen som 'protesterar' annars, så jag vill hellre försöka 'förstå vad han försöker säga mig' och hitta ett bett han säger 'äntligen, trodde aldrig du skulle fatta matte!' om, än att nöta med att försöka få honom att acceptera något han så tydligt (som med det tredelade) talar om att han inte är belåten med. Även om jag inte riktigt har förstått den än så är jag övertygad om att han har en fullgod anledning när han 'trasslar'.

Jag har ju dock ingen panik, det är ett bra tag tills något bett behöver blandas in igen, men den här tiden mer promenader känns som ett bra tillfälle att i lugn och ro och utan press kunna försöka räkna ut vad han vill ha.

Skogstokig - pelham med tungfrihet har jag aldrig sett, även om jag letade mig fördrävad efter det åt fblstoet jag hade. Jaktkandar så den lilla tungfrihet som är tror jag inte räcker riktigt, men jag har ett myler till, med port, skulle ju kunna se om det är bättre eller sämre så att säga, och ta det därifrån.

Tredelat med tungfrihet gav ingen skillnad btw, alltså ett där mittdelen är lite uppåtböjd. Samtidigt så förstår jag det, eller snarare förstår jag inte hur så pass lite ska ge ngn tungfrihet, en hästtunga är ju tjock och bred, och en liten svag upphöjning mitt på tar ju inte bort trycket från bettet på övriga tungan.

Hade ett fblsto förr som veritabelt hatade tungtryck. Hon ville ha låg men BRED tungfrihet, just så 'hela' tungan fick plats i den. Sådana bett är i princip utrotningshotade märkte jag. Det ENDA jag hittade som hon tyckte om var en kandarstång. I övrigt så var det 'tomt' vad gällde bett med låg, bred tungfrihet, om man inte specialbeställde. KOnstigt det där egentligen.

Låter precis som min ponny. Jag rider honom nu på ett Mylerbett, tredelat med låg tungfrihet och mittendelen går att snurra på. Blev jätteskillnad på min ponny! (Kan ta bilder på mitt bett om du är intresserad av att se hur det är ledat, mycket svårt att beskriva.)

Mullen mouth? Kanske med fasta ringar? Eller kanske ett bett med någon typ av parerstänger som gör att det blir tydligt vad du vill när du tar ett ledande tygeltag?

Senast ändrad:

Mullen mouth, du menar oledat då? Det var det han aldrig slutade joxa med. Måste iofs kolla vad det är för ringar, tror det är lösa.

Men t ex det tredelade globus, där har jag så 'bra' att jag har exakt samma mundel men i med olika ringar. Både eggring, lös ring och eggring med parerstång. Ingen skillnad.

Nu är det ju dock svårt att veta om tex ett tvådelat eggbett skulle bli bättre än tvådelat med lös ring. Hitills är det ju ett smalt tvådelat som varit 'närmast'. Men han gäspar och donar en del med det med, även om det är det han mest tolererar att man 'använder'.

Mullen mouth, du menar oledat då? Det var det han aldrig slutade joxa med. Måste iofs kolla vad det är för ringar, tror det är lösa.

Men t ex det tredelade globus, där har jag så 'bra' att jag har exakt samma mundel men i med olika ringar. Både eggring, lös ring och eggring med parerstång. Ingen skillnad.

Nu är det ju dock svårt att veta om tex ett tvådelat eggbett skulle bli bättre än tvådelat med lös ring. Hitills är det ju ett smalt tvådelat som varit 'närmast'. Men han gäspar och donar en del med det med, även om det är det han mest tolererar att man 'använder'.
Har du testat *Magic bradoon*. Det är ett tunnt rakt bett med liten tungfrihet, Shires har det bla i sitt sortiment. Jag hade en unghäst som tjafsade med dom flesta bett, men med det bettet var det stor skillnad.

På en knappt riden häst brukar man inte byta bett, utan ha ett vanligt 2 eller tredelat för att de ska vänja sig. På äldre hästar kan man laborera- om det vanliga inte ger önskad effekt.
Bettet ska ligga still i munnen för att de ska komma till ro- trivas med det.
Inte för långt, kort eller sitta för lågt ner.

Om man nu vill vända hästen med bara tygeln...:confused: så är gamla hederliga bettskivor eller parerstänger bäst.
Det funkar då på samma sätt som bettlöst- tryck på yttersidan o hästens huvud följer med- om man nu vill det.

annars brukar man använda vikt o ytterskänkel o sen leda hästen runt.

Nej, det är det inte... Påminner som den första bilden, men med mer svängd mundel samt "gångjärn" vid sidan av mittendelen. Bettet böjs i högersidan om man tar i höger tygel, precis som ett vanligt tredelat. Sen kan man vrida högerdelen (Går även att snurra). Bettet är låst i den vinkeln ett vanligt tvådelat klämt med nötknäppareffekten i gommen. Väldigt svårt att förklara... Tar med mig kameran till stallet så kan jag visa i bild. :)

Ang tungfrihet så har ju Bomber lite roligare varianter.

Tiger fungerar bäst på anatomiska och tvådelade som inte är så rörliga. Accepterade Pessoa Magic bra och har innan haft ett anatomiskt tvådelat som jag helt sonika knöt ihop mundelen på. Samma bett utan snöre är pest att rida på.

Jag letar dock fortf efter det ultimata bettet (han är ridbar på båda ovan och bettlöst men i stallgången o skritt på lång tygel märks att han inte är helt tillfreds). Nästa jag vill testa är Bombers tvådelade med låsning och fasta ringar. Det ser ut att vara mer anatomiskt än Pessoas och har normalstora fasta ringar, Pessoa har små fula :angel: Och har varit restat överallt, tur i oturen för mig ;)

Anledningen till min utläggning om anatomiska och/eller låsbara tvådelade är att jag märker så sjukt stor skillnad på min, och med det anatomiska på några andra till. Dessutom hatar min häst verkligen tungtryck, jag var inne på Bomber Happy Mouth (skitstor bred tungfrihet) ett tag trots att jag aldrig gillat o rida på raka och inte haft någon häst som gillat raka (helt i metall, dock mullen mouthed).

Senast ändrad:

Ja jag menade oledat. Ett sådant med lösa ringar har jag i min ägo och det är väl det sämsta bett jag äger, kändes som att rida med ett cykelstyre som inte satt fast ordentligt. Fasta ringar är mycket bättre, mitt har parerstänger också (travbett). En del hästar har ju stora aversioner mot lösa ringar så jag skulle inte tro att det är alltför omöjligt att din häst skulle tycka om ett smalt tvådelat med fasta ringar.

Nej, det är det inte... Påminner som den första bilden, men med mer svängd mundel samt "gångjärn" vid sidan av mittendelen. Bettet böjs i högersidan om man tar i höger tygel, precis som ett vanligt tredelat. Sen kan man vrida högerdelen (Går även att snurra). Bettet är låst i den vinkeln ett vanligt tvådelat klämt med nötknäppareffekten i gommen. Väldigt svårt att förklara... Tar med mig kameran till stallet så kan jag visa i bild. :)

Ja, gör det. MB33:an kan man ju snurra vardera sida av bettet på hur man vill, och bägge betten så tar man i höger tygeln så påverkas bara höger sida av bettet. Men vet inte om det är ngt annat du menar? =)

Har du testat *Magic bradoon*. Det är ett tunnt rakt bett med liten tungfrihet, Shires har det bla i sitt sortiment. Jag hade en unghäst som tjafsade med dom flesta bett, men med det bettet var det stor skillnad.

Nej, inte provat. Googlade och det är ju lite samma där som jag är skeptisk till generellt ang tungfrihet. Den lilla 'smala' tungfriheten gör ju inte att tungan har någonstans att ta vägen. Men om det skulle bli någon skillnad med t ex en komblewickmundel kan man ju fundera på att prova ett sånt, så tack för tipset.

Bomber hade jag glömt bort faktiskt. Minns jag provade ett happy mouth på fbldonnan, men hade helt glömt bort de fanns. Dock bör jag nog försöka räkna ut lite mer vad det egentligen är han vill säga innan jag splashar iväg på ett bomber på måfå, de är ju inte riktigt gratis ;) Men tack för påminnelsen.

Åh, minns du ungefär vad det kostade? Jag hittar inga nu och återförsäljaren slutade svara när jag undrade om bettet gick att få helt i rosfritt :angel: Är det inte allt för dyrt så mailar jag bara en beställning.

Bomber menar du? Ingen aning, fick låna ett av sväll bukefalist och prova =)

Men maila bomberbits direkt då? Eller kanske det du gjort?

Ah, då är jag med. Jag mailade nyss och frågade just om pris, dock kanske inte på precis det du sökte? (Jag är ffa intresserad av tvådelade med parerstänger och at happy tounge med parerstänger) Men kan hojta om/när jag får svar.

Minns jag kollade upp vad det kostade då när jag hade fbldonnan. Hon gillade iofs inte happy tounge, men hon älskade ju den där kandarstången med låg, bred tungfrihet - men rida på blank stång kändes ju sådär. Så jag var lite inne på att specialtillverka ett bett till henne med den mundelen, och frågade bla lite här och där om de kunde tillverka ett åt mig. Bla frågade jag bomber, och ett annat företag (ars equitandi tror jag det var) men jag minns inte riktigt priserna tyvärr. Ur minnet, som kan vara heeelt fel har jag för mig det landade på 6 - 800 kr. Men då var det ju ett specialgjort.

Men, jag hojtar om jag får svar, kanske ger dig en ledtråd iaf.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 572
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar