Bettfunderingar åt stark ponny.

josefijn

Trådstartare
Hej, nu vill jag ha lite råd av buke-experterna ;)
Jag har en 8årig c-ponny, som vid hoppning kan bli rätt stark,
speciellt vid tävling. Ibland uppför hon sig riktigt bra, och ibland eldar hon upp sig rejält. Det blir inga superhöga hastigheter, utan jag känner bara att jag inte får några reaktioner när jag vill få dom, utan jag måste sitta o dra i henne för att få ner tempot, eller för att få svängt. För det mesta får jag ridit egenom problemet rätt bra, så jag vill ha ett bett som är inte för starkt heller.

Hon verkar inte gilla raka bett, provade ett rakt pelham på henne efter jag köpte henne, och hon blev väldigt stel, och svår att svänga.. Hon höll på med huvet rätt mycket också. Vet fodervärden provat ett 2delat pelham på henne, men jag vill nog ha något mjukare.

Annars rids hon på ett tvådelat olivbett, och ett tredelat Dbett.

Här är en liten film var det syns vad problemen brukar bli.. Hon blir svår att nå till bettet, varesig det gäller förhållningar, eller ledande tygeltag..Detta är dock från vår första hoppträning någonsin haha, så jag rider allt annat än bra ;)

http://youtu.be/oQsM3v_pnAk

detta är från en tävling typ 2 månader senare..
http://www.youtube.com/watch?v=zGhzLA7eFhQ

Problemet har absolut blivit bättre, och jag hoppar henne alltid nuröfrtiden på olivbettet, men tänkte det skulle vara bra att ha nått att byta till om hon känns stark/inte vill lyssna ordentligt. :)

Sv: Bettfunderingar åt stark ponny.

Olivbett? (aldig hört förut)

Om du rider för tränare, fråga denna. Det är ganska svårt att få bra hjälp (även om många har är väldigt kunniga) över ett internet forum.
Om du inte har tränare, skaffa det. Både för din egen och ponnyns skull. Det är alltid bra att ha en som kan hjälpa en.

Till och med jag som bara rider i skogen, har tränare.
Så att inte JAG lägger till med någon ovana, tex blir stel i ena sidan. Sånt känner man inte själv, och när man gör det är det nästan omöjligt att bli likasidig igen. Been there done that.

Tack för svar!

Vet inte vad ni kallar bettet i sverige, detta bett:
http://www.hooks.fi/product.aspx?productid=500157&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Jag har inte ridit för tränare sen september, före det red jag regelbundet.
Jag studerar i Borgå i södra finland, och har inte hittat någon tränare som undervisar på svenska, och min finska är för ringrostig för tillfället för att jag skulle få något ut av det. Kom i Februari hem från en 5-månader lång australienresa också. :D

Flyttar hem min ponny till Österbotten var jag annars bor nu i April, så då börjar jag äntligen träna för tränare igen :bow:

Jaha det var ett sånt. Trodde det var något nytt som jag missat (bettnörd som jag är) ^^

Är det exakt ett sånt, eller menar du bara ringarna?
Vissa hästar, inkl min egen, gillar inte alls de 2 delade med koppar rullar, då de är helt oanatomiska. Med andra ord helt raka.
Har du testat pelham med två tyglar, det förespråkar jag i de flesta fall. Speciellt när det är som nu, vårkänslor i hästhjärnorna.
Det är inte alls svårt att rida med två tyglar, även om det tar ett par dagar att komma in i det. Det är super, då du kan reglera hävstången helt oh hållet som du vill. Jag har mött väldigt få hästar som inte tycker om en sund ridning på pelham. Om du hellre vill ha delta än två tyglar, kan du leta efter ett annat bett.

Men känner du direkt att två tyglar är lite överkurs (det är det inte), så kan du nog fundera på kimblewick. Där finns det ett fint krux om man sätter tygeln lös i d-ringen. Då kommer tygeln glida längs ringen beroende på handhöjden.
Hög hand, mycket liten hävstångsverkan.
Låg hand, stor hävstångsverkan.

Tyvärr har jag inget att komma med när det gäller träning, jag är mer bettnörd än hopptränare :p

Spontant och efter att ha kikat på några av de filmer som finns på er så tänker jag att du nog inte behöver ett skarpare bett, utan att du behöver "få bort" hästen från bettet dvs få den mera självbärig.
Din häst ser ut att falla isär och lägga väldigt mycket stöd i bettet, det kommer den att kunna göra i ett skarpare bett också, den blir bara mer döv i munnen efterhand.
I första hand skulle jag jobba den med gymnastikhoppning, studs och serier för att flytta över vikten bakåt att få hästen mer elastisk. I dressyren mycket övergångar och tempoväxlingar och inte låta den hänga i bettet.
Sen, när hästen slutar hänga/dra i bettet, så skulle jag eventuellt överväga att "installera en nödbroms" i form av ett pelham eller kimblewick.

Ja, precis sådant bett, med koppar-rullar. Har inte varit något fan av tvådelade bett förut, men fodervärden hade börjat rida henne på detta, och hon funkar faktist bättre på det än det tredelade...

ja, har faktist ridit på pelham med 2 tyglar, gjorde det en hel del me min förra ponny. :) Misstänker hon inte gillade gummipelhamet, jyst för att det är gummi? Det blir ju lite tjockt i en liten ponnymun,. borde testa ett helt vanligt, odelat pelham utan gummi kanske.. :)

tack!
Hon har en tendens att bli lite framtung, men somsagt är detta rätt gamla filmer så vi har kommit en bit med hoppningen, så hon hänger inte lika mycket längre.. Men hon blir fortfarande för lång, och ibland svår att nå. Studs borde vi verkligen jobba med, och bara ridbanan blir ridbar så kör vi igen, haha. :)

Min hopptränare brukar köra halva passet med mkt lydnad. Då är det små hinder som gäller, men efter hinder kan man bryta av till trav och trava över bommar, för att sedan fatta galopp och hoppa nästa. Tycker att övergångar stärker hästen och de blir lydigare. Det fungerar på mina ibland framtunga hästar. Galoppfattningar är mkt stärkande.

Jag är inget expert på just bett, men jag har ridit så länge jag kan minnas och mamma och pappa har haft hästar så länge de minns:P!

Har med andra ord erfarenhet av många olika hästar och bett. Det ser främst ut på filmerna att din häst inte vill bära sig själv. Samt att den hänger mycket i bettet. För att få bort det, hade jag bett hjälp av en tränare eller en ridlärare el. dyl. om hjälp. För hästen måste lära sig att gå i korrekt form i alla gångarter och därmed lär den sig att orka bära sig själv också!

Jag hade detta problem med en travarkorsning jag hade på tillridning för ett par, 3 år sedan. Hon orkade inte bära sig själv då hon inte hade ridits på ca 1.5 år pga att ägaren vart skadad i ena benet. På henne red jag ut en hel del (då hon blev mer motiverad och possitiv till arbete) och framförallt klättrade mycket. Det ihop med varierat arbete både ute och på bana tog det inte många månader innan hon började fatta grejen.

Sen var det problemet med hennes mun, hon la tungan över hela tiden och tog då och då tillbaka den. Tungfelsbett gick inte för hon fick ändå över tungan, men inte tillbaka den. Hon hade gag bett när jag fick henne och det funkade inte på henne, utan övergick till vanligt 2-delat pelham bett. Red främst med 2 tyglar för då kunde jag ju väldigt mycket själv påverka hur mycket hävstångseffekt jag ville ha. För släpper du undre tygeln och bara rider med stora bettringen så att säga har du ju ett vanligt 2-delat tränsbett egentligen!

På min nuvarande valack som även blir stark och het i hoppningen funkar kombinationsbett super, för den tar i både mun och på nosrygg/nacke! Men jag gillar och rekomenderar verkligen pelham på starka och småheta hästar. Sen får man komma ihåg att problemet inte ligger i bettet utan i ridbarheten hos hästen. Så träna mycket dressyr (jag använder 3-delat gummibett när jag rider dressyr på min valack) och använd gärna någon hjälptygel det skall inte ersätta dig som ryttare, men det är just en hjälp-på-vägen-tygel. Jag rekomenderar då thiedeman!

Undrar hur du resonerar när du rekommenderar Thiedemann (eller hjälptyglar överlag) på en häst som redan tenderar att bli framtung och gå bakom lod?

Ja jag tyckte det var skillnad bara på de två filmerna du postade, så ni är absolut på rätt väg! Som det ser ut så har din ponny exteriören lite emot sig, hon är byggd lite i "nerförsbacke" så att hon har lätt att hamna på framdelen och hänga i handen. Risken med ett skarpare bett då är som sagt att hon "måste" hänga i det för att hon inte orkar vinkla sina bakben tillräckligt mycket för att bära upp sig själv. Och då blir hon bara mer okänslig i munnen.
Studs- och gymnastikhoppning på låg höjd där hon får lära sig att bli snabb i benen och se sig för tror jag vore toppen!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 231
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama