Bettfråga

K

Kareja

Hej!
Jag hoppas jag postar denna tråd i rätt forum nu..
Det är så att jag har en liten fråga angående bett. Eller många frågor egentligen, antar jag. Det är bara så himla svårt att förklara tycker jag. Hur som helst. Jag rider en Nordsvensk hingst på snart 5 år. (lättare ridning i skogen, vi har väl mer eller mindre just börjat rida själva och så) Grejen är den att han är så himla stark i munnen! Det är tur att han är så snäll som han är, så han har aldrig försökt med nåt dumt med mig, men samtidigt, om han skulle få för sig nåt vet jag inte om jag skulle kunna hålla honom. Jag har ridit honom på stång med kedja, vanligt tvådelat, med och utan nosgrimma och just nu använder jag ett pessoa(det är väl ungefär de betten vi har hemma att välja mellan). Och så har jag nosgrimma och aachenrem. Det är det som har funkat bäst hittills, men jag är inte helt nöjd. Han har mycket stöd på bettet hela tiden, vet inte varför? Med stång så hängde han nästan på bettet. Inga problem när man ska trava eller så, utan det är när man bara promenerar. När man börjar ta i bettet så känns det som att han inte tar åt sig bettet eller hur jag ska säga. Utan som att han tycker det är obekvämt kanske? Han är kollad i munnen och raspad, så han ska inte ha ont.
Min själva fråga är hur som helst: Vad tycker ni jag ska ha för bett på honom? Jag har ju inte riktigt möjligheten att springa och köpa en massa olika bett och testa på honom, så det vore ju bra att försöka lista ut vad som kanske vore värt att testa först iaf. Jag har fått tipset av folk jag pratat med om att försöka få tag i ett tredelat med kanske lite kortare skänklar, och eventuellt använda en kedja eller annan rem under. Vad tror ni om det?
Jag hoppas jag har förklarat bra nog, fråga om ni inte förstår. Jag tycker det är svårt att beskriva en känsla..

Sv: Bettfråga

ta bort pessoat iallfall, inget snällt bett.
mer kan väll inte jag tillägga :D

du berättar att han tar stöd på bettet hela tiden, du menar alltså att att hänger på bettet för mycket? Detta kan ju tränas upp med dressyrarbete. Ju mer dressyr, desto lydigare häst ;)
Man ska ju sträva efter ett så snällt bett som möjligt, men jag anser att om vi säger man är ute och rider en stor, tung häst som gärna ligger på bettet och vill springa, med vanligt bett får man jobba ganska mycket för att klara av hästen, kanske får man hårdare händer, vilket gör att känsligheten i hästens mun blir sämmre. Om man då väljer ett skarpare bett, ex: stångbett m kedja som du tog upp, kan man få den där känsligheten och ha full kontroll över hästen samtidigt. Men som sagt, mer dressyr ;)

Jag var på kurs med en polle som oxå har väldigt dåliga bromsar (hon skogsrids endast), då jag fick tipset att tränaren att lära hästen stanna på en tygel. Då jag fick börja med övningar som "kyssa stigbyglen" och sen i skritt vända henne innåt tills hon stannar, sen vidare i högre hatigheter ;) Tränaren berättade att han lärt in upp till hundra unghästar detta och det hade funkat varje gång.
Nu har jag dock inte testat detta i skogen, då det inte var min häst jag tränade med.

Hoppas jag kom med några tips iaf :idea:

Innan du skaffar dig ett delat bett med skänklar och kedja till, kan du testa "kedjereaktion" med pessoat. Ett pessoa blir lite som att använda delad stång med kedja, det tar aldrig stopp i hästens munn, utan du kan dra, så mycket du vill. Då BLIR hästen hård i munnen, om den aldrig blivit det förr.

Ta i stället bort achenremmen, som din tränare vill ha. Men du kan använda den ändå... :angel: som "kindkedja" till pessoat. Fäst achenremmen som kindkedja i stora bettringen under hakan på hästen och spänn remmen, så att du får samma vinkel på "pessoaringarna" som du får på stångskänkeln.

Voila, bara att prova och se, hur hästen fungerar på det. Om det inte verkar så bra. Är det ingen idé att du skaffar det andra bettet du hade på G. Utan då är det äbttre att du satsar på att rida dressyr, så att det händer något på promenaderna.

det där med pessoa och kedja kör vi med oxå :) (på den där pollen jag var på kurs med då alltså) Funkar prima. Inget skarpt bett om man har mjuka och följsamma händer :idea:

Tråkigt nog är lösningen träning, träning och träning. Öva upp samspelet och lydnaden, och jag skulle säga helst på nån typ av tränsbett.

Det stämmer säkert som du säger att han inte tar åt sig bettet, han tycker nog att det är obekvämt. Om det blev värre med stång tycker jag du kan skippa den typen av bett, speciellt som det är en unghäst.

Nu kan jag ju inte säga nånting om hur du rider, för det vet jag inte, men en tanke är att hästen är känsligare än du. Så har det varit med många hästar jag ridit. De har kännts tunga och hårda i munnen, framförallt i skritten, men så fort jag lossnat i handen så har det blivit en helt annan häst.

Du skriver att du inte tror du kan hålla hästen om han får för sig nåt. Nordsvenskar är många kilo muskler, det finns ingen nödbroms (bett alltså) i världen som kan stoppa honom ifall han "får för sig nåt". Tyvär. Vill han så gör han. Den enda förebyggande åtgärden som finns är att se till att han vill göra det du vill. Så samspel, lydnad, förståelse och dressyr hjälper nog där :)

Använder du sökfunktionen här på buke får du upp en hel del om pessoabettet. Jag och flera med mig anser att det är ett riktigt skitbett, jag skulle inte rekommendera dig att använda det, varesig med eller utan kedja.

Jag har en kallblods travare, som också hängde på bettet när jag köpte honom. Han har blivit bättre. Fick råd från flera att jag skulle rida på pessoa för bättre kontrol. Men jag inriktade mig istället på att lära honom vikter. Nu efter två år stanar han nästan på bara vikt.
Rider på ett tvådelat smalare bett, han verkar trivas med det. Har även ett helt gummibett han svara lika bra på det. Men det anda är ett western bett och efter som jag trivs bättre med det, kör vi med det.
Är du orolig att han ska dra öva in olika stopptekniker.
Volter, fungerar bäst på öppet fält. Man måste ha litte plats.
Annars brukar förhållningar hjälpa och man rider in hästen i kort gallop. Går att göra överallt.

Låter som att du inte har hästen fram för skänklen utan rider mer med handen. Då är det väldigt lätt att hästen blir hängandes i handen.

Det är bara att börja rida mer dressyr, man kommer aldrig ifrån det.:angel:
Gör massor av övergångar, trav - skritt - trav, inga långa sträckor i skritt utan bara ett par steg och igång igen. När ni kan det gör du trav-galopp, skritt-galopp osv. Det hjälper dig att få hästen att lägga mer vikt på bakbenen.

Börja alltid ridpasset med övergångar, även när du rider ut, hästen ska tillslut direkt sakta av till skritt utan en massa dragande och direkt gå igång i trav. Det är inte en eller två övergångar du ska göra utan måånga, det ger reusultat! :)
Se också till att han verkligen går fram för skänklen, blir han stark och drar betyder det att han inte jobbar med bakbenen längre utan går i framvikt och lägger sig i handen. Då hjälper det inte att dra utan att få honom att jobba igen. Tryck på lite med skänklen och sitt tillbaka själv, hjälper der inte så gör mera övergångar.
Eftersom det är en ung häst tycker han säkert det är jobbigt så gör inte för långa pass utan tänk på att lägga in skrittpauser.
Tänk på det i allt jobb du gör med honom, blir han trött orkar han inte bära sig utan lägger sig i handen, korregera honom först och lägg sen in en kort skrittpaus. Det bästa är att pausa när det går bra innan han blir trött såklart!

Sen förstår jag att det kan behövas lite skarpare bett ibland när man rider ut ändå. Men det betyder inte att man kan strunta i dressyren, då får man bara betsla upp och betsla upp hela tiden.
Jag hade provat med pessoabettet med remmen också växlat med ett vanligt tränsbett. Också inget segdragande eller segbankande utan små tydliga hjälper. Hjäpler det inte säg till tydligare, tex.halt eller banka till en gång, och beröm, sen provar du med en liten hjälp igen.

Lycka till :D

alltså om du sitter och håller emot helt med hård hand, har du ju problemet där!ta, ge efter , at ge efter,
halv halter halv halter!! använd skänklar och sitsen

om du inte sitter och håller tillbaka så vet jag tyvärr inte, men lycka till och skriv hur det har gått!

Hej!
Finns en fjording i stallet som är precis likadan.
Var helt hemsk att rida när de hade ett skarpt bett i munnen men när han fick ett tredelat blev han lugn och känslig i munnen.

Byt till det tvådelade och se om du kan köpa ett tredelat är mitt råd :D

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag håller med. Det kan vara så att han helt enkelt inte trivs med bettet. Kan vara så enkelt att storleken är fel.

Jag rider själv min nordsvenska bruks på ett körbett (stång + kedja). Vi tränar lydnad (vill bara säga det till en del som påpekar) men han kan fortfarande bli stark ibland. Han trivs på detta bett sen jag lärde mig rida på det. Gjorde fel i början och han lade gärna över tungan och styrde rent allmänt. Hade då tredelat men det var ohållbart i skogen.

Vill dessutom säga att han kan fortfarande kan bli "tung" men det beror nog på att han, efter vila tex, inte orkar bära sig ordentligt och blir framtung helt enkelt. Detta blir bättre med dressyrträning.

Åh hjälp vad många svar jag har fått!! Hur ska jag kunna svara på allt det här. Ehm, jag tar det lite som jag kommer ihåg..
Jag sitter inte och håller hårt i munnen på honom hela tiden, men jag vill inte låta honom gå på helt långa tyglar hela tiden utan tycker att han ska kunna bära sig själv utan att hänga på bettet.
Men hängandet var som sagt värst med stånget, jag tycker det har blivit lite bättre med det här bettet. Men jag kan oxå säga att jag inte heller är helt förtjust i pessoa. Tycker det känns som att man kan draaaaa hur långt som helst och det känns inge bra. Så faktum är att jag har en rem fäst i den översta ringen redan. ;) Men skulle väl allra helst vilja ha ett helt annat bett.
Vi har vanliga tvådelade och ett tredelat men de är ganska tjocka, så jag är lite rädd att de kanske blir för snälla?
Jag tror ju egentligen att han bara tycker bettet är obekvämt helt enkelt. Jag kanske oxå ska förtydliga att jag inte är ute efter ett skarpare bett, bara ett som fungerar på just honom. Och jag är lite osäker på vad jag ska byta till, som han gillar och tar åt sig utav.
Jag kan förresten oxå lägga till att han blev inkörd innan han blev inriden (dock inte av mig, men jag har varit med hela tiden) jag vet inte om det påverkar att han vill ligga på bettet?
Han ligger inte heller på bettet när jag travar eller galopperar, däremot känns det obekvämt när jag tar för mycket i honom. Som att han tycker det är obekvämt alltså. Inte som att han inte vill lyssna, för han lyssnar ganska bra på små tygeltag, men ibland blir jag tyvärr tvungen att ta i mer och då blir han stretigare på en gång.
Men jag ska nog framförallt träna mer dressyr, speciellt vad det gäller övergångar och halter och liknande. Tyvärr blir jag nog lite lat i skogen och traskar lixom bara på. :angel:
Sen är jag lite nyfiken på det här med att stanna på en tygel. Jag tror jag förstår hur det ska tränas in, men hur ska det se ut när det är klart? Ska hästen stanna varje gång man böjer huvudet på den, eller ska man bara behöva ta lite i en tygel för att den ska stanna eller vad är meningen? Kan inte det trassla till det lite i andra situationer? Och när man drar i tygeln, ska man göra nåt annat samtidigt då? Beskriv gärna utförligare, jag blev lite nyfiken. :)

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 751
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat