Bettfråga ;)

C

Cämz

Jaaa... det är väl en inte alltför sällan återkommande fråga det här med bettsling!:angel:

Lägger tråden här för det är just ur körsynpunkt jag är intresserad av detta bettet och vill gärna veta vad ni som provat, eller kommit i kontakt med det på annat vis, har för erfarenheter och synpunkter på det!

Kör just nu på ett vanligt tredelat men är ute efter något lite extra, speciellt när vi ska köra ut då hästapållen har lite brått ibland när han tycker det är extra kul (gårdagens skogsträningspass i bakhuvet :angel: ;) ).
Han gör inget utan har mest himla brått på alla håll-inte bara hemåt. Förhållningarna går inte riktigt igenom alltid...

Köpte ett postkandar som jag skulle testa på honom men givetvis var det liiiite för smalt, skänklen tryckte in lite i sidorna där man fäster sidostycket. :crazy:
Upplevde dock att hästen inte alls gillade det ganska tjocka, raka bettet när jag testade det, han stod mest och gapade halvt ogillande...

Så nu funderar jag på ett annat bett! Nämligen DETTA!
Byter nog i så fall ut nylonremmen mot en sån här.

Någon som kör med ett sånt? Vad tycker ni?

Sv: Bettfråga ;)

Jag kan ingenting om körning, men är kedjan verkligen så bra att ha över nosryggen?? :crazy:

Inte kört med ett sådant, men det är ju motsvarande ett jaktkandar. :)
Och jaktkandaren kan man väl mer eller mindre jämföra med pelhalm..
Jg har kört på pelhalmstång. Dock med hel mundel(i gummi...) och det har gått bra.

Ser ingen anledning varför det inte ska fungera. ;)

Jag skulle nog hellre välja ett vanligt jaktkandar i så fall än det där, då jag tycker att gummiklädda bett över lag tar för stor plats i hästens mun. Jaktkandar brukar inte vara så tjocka. Skulle då välja ett oledat med en viss tungfrihet i såfall.

Ja, jag har funderat på ett "vanligt! jaktkandar... Som du skrev så brukar dom ju inte vara så tjocka i själva bettet! Detta är väl dock inte gummiklätt på det viset som pelham kan vara-dom är ju supertjocka!!
Men det är så svårt det där med tungfriheten...:confused:
Ska ju inte vara för bred så det ligger på lanerna och inte för högt så det slår upp i gommen. Hur vet man vad som är lagom!??!

Tyckte inte att detta såg speciellt tjockt ut men det är ju svårt att avgöra på en bild. Får åka å titta på det i butiken och se.

Men i övrigt har ni bra erfarenheter av jaktkandaret?

Det finns smalare postkandar, jaktkandar och andra stångbett kanske än det du provade.
Var det börjes? de är raka och är väldigt skarpa, ska man ha stång ska man ha mullenmouth eller svagt böjda mundelar.

Det du visar bild på är väl ett sk flippanbett, och hur lycklig ser hon ut ? Det är dessutom delat, vilket ibland upplves som skarpare än ett rakt.
Delade stångbett fungerar ej som stångbett, utan mer som ..hissbett? Vilket för mig betyder dubbla budskap bakåt/uppåt.

Jag skulle hellre kolla på andra lösningar än ditt första val här.

Jag hittade ett pelham gjort för ponnyer med 12 mm tjock, mullenmouth med gummi på i Skånsk Hästutrustning (Hofterup, skåne. Hör med dem om de kan ta hem det, tror det kan ha varit globus märke. men bara tror.

Vad säger han om ett rakt tränsbett då?
Bild
Bild
Själv har jag provat två, tre, rakt och rakt plast bett på min fjording men hon rör inte en min mellan betten, ingen skillnad :confused: Fast jag motionskör o rider bara :smirk:
Jag valde det jag tycker om, happy/apple mouth (plast) just för att det är i plast och mkt flexibelt; bild. (Jag tog i för att böja det sådär! :smirk: )
(När det var nytt och diskat smakade jag på det och efter typ en halvtimme var det kanske nån svag smak som kunde vara äpple - men det kan lika varit jag som tänkte så hårt på det att jag till slut trodde det :p :D )

Jaktkandar, mullenmouth - svagt böjd framåt.
Jaktkandar, med port.
Pellham med ""äppelsmak"" iaf plasöverdraget.

Ett myler bett kanske?
http://www.pelham-saddlery.com/Merchant2/graphics/00000001/myler-comfort-snaffle.jpg
http://carrollcountytack.com/catalog/images/myler_89-25337_33mouth.jpg
Hittade ett "bettest" när jag sökte efter myler, intresasant!
http://www.toklat.com/myler/mbits_bittest.html

Snigelfarmor; Börjes har inte postkandar! Bara liverpoolstång! :idea:

Föresten, detta är ju tråkigt att käll*uists skriver att bettet inte får vara för litet och har en bild på (pdf) en häst med för långt bett :(
http://www.kallquists.com/pr_horse_06bett.asp
(Däremot kul att dom har bild på ett ekipage med loksele o maratonvagn! :) Fattas bara baksele o att de höjer skaklarna, kanon! :D )

Några sidor :)
http://www.djurtandvardskliniken.se/
http://www.western-ridning.com/utrustning/oevrigt/Bettets-anvaendning-och-verkan.html
http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php

Det är "min" kusk som är med på bilden med maratonvagnen o lokselen. När de kom för att ta bilderna så hade de inte ens med sig draglinor... Så då fick kusken ta lite rep o fixa egna. Blir egentligen inte förvånad att ett företag som Käll#uist inte vet bättre. Sälja grejer när dom inte vet hur dom funkar.

Det finns smalare postkandar, jaktkandar och andra stångbett kanske än det du provade.
Var det börjes? de är raka och är väldigt skarpa, ska man ha stång ska man ha mullenmouth eller svagt böjda mundelar.

Köpte det hos Lillhästen i Stav. Det är svagt böjt i mundelen. Vad innebär Mullenmouth? (helt lost i bettdjungeln)

Det du visar bild på är väl ett sk flippanbett, och hur lycklig ser hon ut ? Det är dessutom delat, vilket ibland upplves som skarpare än ett rakt.
Delade stångbett fungerar ej som stångbett, utan mer som ..hissbett? Vilket för mig betyder dubbla budskap bakåt/uppåt.

Har inte tittat närmare på hur pass lycklig Flippan ser ut. Men om det beror på bettet eller ev. andra orsaker kan jag ju tycka är lite svårt att veta! ;)

Men om din häst inte trivts med rak bettdel-hur hade du då gjort?

Jag skulle hellre kolla på andra lösningar än ditt första val här.

Jag hittade ett pelham gjort för ponnyer med 12 mm tjock, mullenmouth med gummi på i Skånsk Hästutrustning (Hofterup, skåne. Hör med dem om de kan ta hem det, tror det kan ha varit globus märke. men bara tror.

Ska kolla vidare på andra bettvarianter! Tackar för tipsen! :bow:
Postkandaret jag köpte var från Globus med...
http://www.lillhastenistav.se/bt.htm35.jpg

Vad säger han om ett rakt tränsbett då?
Själv har jag provat två, tre, rakt och rakt plast bett på min fjording men hon rör inte en min mellan betten, ingen skillnad :confused: Fast jag motionskör o rider bara :smirk:
Jag valde det jag tycker om, happy/apple mouth (plast) just för att det är i plast och mkt flexibelt;

Har testat att rida honom på ett vanligt rakt tränsbett, men det var ingen hit!:crazy:
Helt allmänt så rider jag inte honom med bett överhuvudtaget längre då det hela tiden är dragkamp-oavsett vilket bett jag testat! :smirk: Han fungerar kanonbra att rida på hackamore. Verkar trivas jättebra med det! Samt att mina armar sparas då han inte kan hänga sig i bettet som han haft en tendens att göra!

I körningen upplever jag inte honom som alls lika tung. Kör nu med ett vanligt tredelat och det funkar OK, men vill ha något liiite extra att ta till när han är lite för mycket på tårna! Därför känner jag inte för att "gå ner" ett snäpp till ett rakt tränsbett, som jag iaf fått för mig är ett av de snällaste betten man kan hitta!
Hel fel ute kanske??! :o :D

Det är "min" kusk som är med på bilden med maratonvagnen o lokselen. När de kom för att ta bilderna så hade de inte ens med sig draglinor... Så då fick kusken ta lite rep o fixa egna. Blir egentligen inte förvånad att ett företag som Käll#uist inte vet bättre. Sälja grejer när dom inte vet hur dom funkar.

Tyckte väl kan kände igen den vackra fuxen!!! :love:

Går det inte att böja ut? Vi har gjort det på några....

Fick det tipset oxå-men jag vet inte riktigt hur jag skulle gå tillväga!

Hur har ni gjort? Värmt upp det på något vis eller "bara" bockat ut dom?

dilemma.. :)

ett mullenmouth är när själva stången är böjd framåt, så när man inte tar i tömmen finns det inget alls tryck på tungan, och hästen har 45 grader på sig sen att lyssna innan tungtrycket kommer.

På ett som är böjt uppåt ligger trycket på tungan tills du tar, då blir det tungfrihet, men såklart kedjepåverkan och nackpåverkan åndå. Jag håller med som du på att trixa med bettet då jag har för lite nacktryck på första ringen och för mycket på andra på postkandaret. Nu lutar det åt ett mullenmouth jaktkandar/pelham (finns på hööks såg jag idag) eller iallafall ett liverpoolbett sånt som jag har nu (böjt uppåt) för det funkar bra i övrigt när han är avslappnad.

Bettdjungeln...

Men vilket bett hade du börjat med att testa till at börja med? Ska jag försöka hitta ett postkandar som inte är så tjockt som det jag köpte å göra "ett nytt försök" eller ska jag prova med ngt annat-jaktkandar, pelham, liverpool???

Över lag så är alltså det bästa ett där bettdelen är svagt böjt hela vägen, alltså inte ett som är rakt och med en uppböjd tungfrihet i mitten!?? Har jag fattat rätt??:D

Satt fast det i ett skruvstäd och frsiktigt bockat det utåt. Inte varit några problem med sprickor eller dylikt.
Ibland är det praktiskt med bönder på gården:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka