Bettfråga ;)

Sv: Bettfråga ;)

Ja, hon hade bara lokselen på för att de skulle ta kort. Så här ser hon ut annars när hon kör.

JNENDNOOCRJSC0.jpg

JMRQEPCOHRHPN4.jpg

Förlåt Cämz lite OT...

Har du provat jaktkandaret? Hur fungerade det? Går och funderar på att köpa ett, jag tror att märren skulle tycka om det. De bett hon protesterar minst mot är oledat svagt "mullenmouthed" tränsbett och tvådelad islandsstång. I min fantasi känns det som att jaktkandaret kombinerar dessa två bett ganska bra, oledat med lite hävstång med kindkedja. Tänkte både köra och rida på det. Tror ni hon blir "vridstyv" då det är oledat? När jag rider på det oledade tränsbettet använder jag så pass mycket vikthjälper så jag upplever det inte så, men i körningen sitter jag ju bakom!
Berätta!
MVH Jenny

Är frågan till mig?

Jag har ridit på kajtkandaret, men jst den hästen gillade inte det så mer vet jag inte, har aldrig senare provat jaktkandaret eftersom jag fick en ostyrbar häst på just det :) men jag kör på postkandar med tömmen högst upp och det är ju samma sak, och min pålle går att styra o böja.

Du kör ju på ytterstödet, yttertömmen, när du rider är du mer flexibel. Så följer bara hästen din yttertöm så kan du köra på vad som tror jag. Bara det passar hästen. Många här verkar ju köra på jaktkandar.

Oj vad snabb du var! Ja frågan är till dig, men alla ni andra som kör och rider på jaktkandaret får hemskt gärna berätta hur era hästar går på det.

Hmmm, kör jag på yttertömmen...:crazy: ? Jag börjar med att rida på det...
/J

Måste fråga er här inne!
Nån som vet vad de menar med SS i denna beskrivningen: "LIVERPOOLBETT: SS, stång, räfflat, med kindkedja och krokar."???
Vill ha ett bett med mullenmouth men kan inte riktigt tyda på bilden hur det är :confused:

Någon som vet annars var (internetbutik eller "vanlig" butik i skåneland) där man kan få fatt i en liverpoolstång, alt. pelham eller jaktkandar med mullenmouth? Har inte sett någonstans!

pelham finns med mullen på hööks har jag sett. Equilex har ett liverpool för 800 (!) som jag klämde på på globen och selar.se har stora möjligheter att ta hem mullenmouth.
Som jag ser det kommer man undan billigast med ett pelham. vill man inte ha i nedersta ringen kanske ett delta funkar?

Jag letar själv efter ett liverpool med riktigt mullenmouth som alltså går utåt från tungan i rakt läge och inte uppåt mot svalget som en böjd stång gör. Då kommer ju tungfriheten när man tar, och hästen har ett ständigt tryck på tungan. Det borde bli så att hästen blir gladare om man tar i den..vilket verkar lite fel.

flädie hade pelham mullenmmouth innan jul när jag var där o tittade. Lite långt från dig kanske.

Vart ligger Flädie??? :angel:

Känns som jag e mest sugen på ett liverpool eller jaktkandar men finns de inte att hitta till annat än 800kr (:eek: ) så kanske ett pelham från hööks blir bättre! :angel:

Du vet inte vart det finns jaktkandar me mullenmouth då?

E de detta pelham från hööks du menar?
http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/mellan/500231.jpg

Senast ändrad av en moderator:

*raderat*
...................

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du ska träna lydnad med din häst istället för att sätta på honom/henne ett skarpare bett. Du som håller på med körning måste ju veta att det är A och O att hästen lyssnar till RÖSTEN. Jag kör själv en het fjordhingst som mer än gärna skulle ha högsta växeln i hela tiden, speciellt när det är ston i närheten ;) och jag kör med vanligt tredelat på honom, även på tävlingar, funkar utmärkt!

{1A412702-A290-4CC4-B40B-C88B436EB1D2}.jpg

Senast ändrad:

Ja det är ju självklart att lydnaden är hur viktig som helst! Det förstår nog de flesta-vare sig man håller på med körning eller ej!
Tränar på det och har hjälp av mycket kunnigt folk.

Men tycker du då, innan den lydnaden är intränad, att man ska fara omkring halvt okontrollerat mellan varven bara för att man SKA köra på ett milt bett?? Säger inte att vi gör det :D för det gör vi inte (då hade jag nog inte syssat med körning fortfarande) men rent hypotetiskt!

Givetvis är väl målet för de flesta att behöva använda så lite hjälper som möjligt och så även för mig!

Bettet är ju aldrig skarpare än handen som håller i det brukar det väl heta och jag kan ju inte annat än hålla med!
Hellre en lite mindre förhållning på ett skarpare bett än att behöva "slita och dra" med ett 3-delat!

All heder åt dig och alla andra som har sån enorm koll på sin häst att det bara är att säga ptroo så stannar dom på en halv sekund!!! :bow:

Längtar till vi kommit dit-om sisådär 100 år :o ;)

P.S Fin bild på fin häst-känner igen omgivningen lite ;)

Mitt sto är duktigt och lyssnar en del på rösten men inte tillräckligt så att jag kan vara utan (:eek: ) bett, men hon själv anser att ett "vanligt tredelat bett" inte alls är så milt. Hon fungerar betydligt bättre på oledat bett eller (vid ridning) tvådelad isländsk stång som anses vara rätt "skarpt". Jag anpassar handen och lyssnar på min häst, provar mycket olika alternativ och väljer det som hästen verkar trivas bra med. I detta fallet absolut inte tvådelat och om vi kör tredelat vill hon bara ha bettet med parerstänger... Söker därför ett bra alternativ till den isländska stången vid körningen, där det är alldeles för skarpt för min körhand.

Med detta vill jag säga att ingen häst är den andra lik och vi måste vara lyhörda vid vårt val av utrustning vad hästen anser och inte vad vi hör av andra.

Ja det är från SM i Åstorp i sommras :)

Jag tycker ju personligen att innan lydnaden är intränad ska man inte ge sig ut alls. Mina hästar lär sig redan från föl att stanna och stå still på *prrro* Tränas vid in- & utsläpp ur hagen etc. Eftersom jag alltid är själv så är det ett måste att hästen vet hur viktigt det är att stå still innan jag ens försöker spänna för första gången, annars kan allt gå väldigt illa...
Jag har aldrig* behövt "slita och dra" i mitt 3-delade bett då denna lydnad redan sitter i ryggmärgen på dom innan jag spänner för och ger mig ut. Den jag tävlar för tillfället började jag med som 1-åring och det var först för drygt ett år sedan (han fyller 12 i år) som jag gav mig ut "på riktigt" med honom. Tack vare att han har varit så het och omogen innan så har han fått mogna långsamt och det är jag väldigt glad för nu, han ska vara med i landslaget till sommaren! :)

*(Ska väl aldrig säga aldrig för han stack när han gjorde bruksprovet som 3-åring, då fick jag slita och dra lite :) )

Senast ändrad:

Men för alla dom som inte har turen att börja med sina hästar när dom är nyfödda eller kanske 1 år gamla då?
Har du testat med en häst som varit 8-10 år när du fått honom...?
Å en häst som, innan han kom i min "ägo", hunnit med att vara både cirkushäst, ridskolehäst och privathäst??? *stackaren*
Kan säga dig att han är inte rolig i munnen! Men vi jobbar på det och mycket mer kan vi ju inte göra!:smirk:
Rider med hackamore då både han och jag trivs kanombra me det. När vi red med vanligt 3-delat så hann jag knappt tränsa honom innan han totalt bet sig fast i bettet och låste hela nacken sen går han med näsan i vädret konstant! Släpper inte bettet igen! Så jag är så glad att vi hittade och vågade prova hackamoret för nu är vår ridning helt plötsligt alltid ett nöje!

Sen är det konstigt att han inte gör samma sak med samma 3-delade bett i körnngen som i ridningen! Visst blir han tung och hängig i bettet ibland men inte alls på samma vis!! Mest stark och envis som synden!!! :devil: :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka