Bettfråga..

Sv: Bettfråga..

Ja det får du
På ponny får säkert inte tyglarna sitta hur man vill men hur de ska sitta på ponny vet jag tyvärr inte. Vet bara att du får fästa tyglarna vart du vill på häst.

Beror på om det är ponny eller häst du tävlar. Är det häst går det bra. Är det ponny så får du kolla i TR där finns bilder och beskrivingar på de bett som är tillåtna. Alla andra är förbjudna.

På häst får du, och på ponny me, men då måste tygeln vara fäst i själva "d-ringen", alltså inte i de små mellanrummen i ringen :p Om du förstår min luddiga förklaring :D

På häst får du, och på ponny me, men då måste tygeln vara fäst i själva "d-ringen", alltså inte i de små mellanrummen i ringen :p Om du förstår min luddiga förklaring :D

Var i TR står det? Jag har läst några på Buke som påstår att det är som du skriver men ingen har kunnat skriva var i TR det står. Så kan du det? Mitt TR från 2003 skriver inget om var tyglarna ska fästas.

Du ser i TR att det är en bild på ett thidemanbett (som jaktkandar utan de extra fästena heter). De betten får man använda, och eftersom att det inte finns några extrafästen på thidemanbettet på bilderna får man inte heller ha tyglarna i de fästena :p :)

Du ser i TR att det är en bild på ett thidemanbett (som jaktkandar utan de extra fästena heter). De betten får man använda, och eftersom att det inte finns några extrafästen på thidemanbettet på bilderna får man inte heller ha tyglarna i de fästena :p :)

På bilden i mitt TR är det synnerligen otydligt om det är extrahålen eller inte.
Är du säker på att det är anledningen?

Okej!
Jag får nog kontakta ridsportsförbundet för det där med fästena! Tack för svaren!
Det vore ju synd om man inte får använda de små fästena eftersom jag vill ha en väldigt liten hävstång på den ponnyn & det blir det om man fäster i det övre fästet. Men sätter jag den i ringen lär den ju glida ner & bli skarpare.
Han behöver bara ett rakt bett med lite hävstång för att flytta bort tryckpunkterna i överkäken. Inte för att han är speciellt stark, bara lite het.:smirk:

Så fort jag kollat med dem så skriver jag här då. Om någon vet säkert vore det toppen!

Tack allihopa!:bump: :bow:

Jajamen :p Jag tycker då att det är tydligt att man bara får ha tyglarna i den stora ringen, eftersom att det öht inte är ngn bild på ett jaktkandar med de extra "hålen".

Jajamen :p Jag tycker då att det är tydligt att man bara får ha tyglarna i den stora ringen, eftersom att det öht inte är ngn bild på ett jaktkandar med de extra "hålen".

Vem har intygat det?
Som skrivet, jag tycker inte att det syns väldigt tydligt om det är extrahål eller inte.

Intygat? Jag tycker då att man ser klart o tydligt, fast det ligger ju såklart i åskådarens ögon.

sådär nu har jag mailat ridsportsförbundet och frågat om man får ha tygeln i någon av skårorna.
detta är svaret:
"Hej,

Enligt TR 1 Mom 372 så får jaktstången endast användas med tygeln i den stora ringen.

mvh/
Daniel Bergqvist
SvRF"

så nu kan väl vissa här på buke lägga ner tjafset om detta "stora" problem..

sådär nu har jag mailat ridsportsförbundet och frågat om man får ha tygeln i någon av skårorna.
detta är svaret:
"Hej,

Enligt TR 1 Mom 372 så får jaktstången endast användas med tygeln i den stora ringen.

mvh/
Daniel Bergqvist
SvRF"

så nu kan väl vissa här på buke lägga ner tjafset om detta "stora" problem..

Mom 372 finns i TR III. Och i den version jag har, som inte är den nyaste, så nämns ingenting om var tygeln ska fästas på jaktstången/jaktkandaret/thiedemanbettet.
Har frågat det förr men frågar igen, är det ändrat i en senare version? Mitt TR är från 2003.

detta är svaret jag fick av ridsportsförbundet förut idag så antingen får du kontakta dom själv och fråga eller helt enkelt acceptera att man inte får lov att ha tygeln i skårorna så som det stårenligt mitt svar som jag fick av dom.

detta är svaret jag fick av ridsportsförbundet förut idag så antingen får du kontakta dom själv och fråga eller helt enkelt acceptera att man inte får lov att ha tygeln i skårorna så som det stårenligt mitt svar som jag fick av dom.

Jag har försökt kontakta dem i både den här och andra frågor men särskilt raska i svaren har de inte varit. Får väl försöka igen då.
Jag är inte själv tvungen att ha tygeln i någon av skårorna men jag vill veta vad som gäller.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns en möjlighet att Sveriges Television kan förlora rättigheterna till sändningarna av världscupen i hoppning, eftersom FEI...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 004
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?