Bettfråga vid körning

WhoIsItAgain

Trådstartare
Frågar vidare nu när jag är på gång.

Fick höra att man helst inte ska använda tvådelade bett när man kör för att vinkeln blir fel (mot när man rider då) och därför ger hästen obehag. Kan någon förklara närmare och vad rekomenderar ni att man har för bett när man kör?

Rids gör hästen på antingen ett tvådelat eggbett (vid hoppning och det är det jag haft nu vid tömkörning/dragande av släpa) eller ett rakt syntetbett med fasta ringar (dressyr och uteritter). Kan gå på alla bett utom tredelade som hon avskyr och bara viftar med huvudet om jag stoppar ett sånt i munnen på henne.

Sv: Bettfråga vid körning

Jag rekommenderar ju som vanligt stångbetten, mest pga den extra säkerheten du har vid eventuellt skräms skenande häst eller andra incidenter. Annars är väl regeln samma som vid ridning, du ska köra på det hästen trivs på, då går den ju bäst :) Enkelt va?

Jag har ett jaktkandar ska prova och stoppa det i munnen på henne. Hon har aldrig gått på stångbett så jag måste prova och se om det funkar. Går det kan jag ju inskaffa något bättre senare. Tack för tipset!

Själv så förespråkar jag så mild bettsling som möjligt. Det är ingen vits att försöka träna en häst på korrekt sätt på för skarpt bett. Tredelat tränsbett el rakt tränsbett är att föredra vid daglig dressyrkörning. Då lurar inte hästen kusken och man ser problemen tydligare. Du skall sträva efter att hitta ett bett som hästen trivs på. För att köra på stångbett så ska man ha lite kunskap om bettsling, känna sin häst väl och vara mycket lyhörd på om hästen trivs på detta bett.
Många förespråkar ett skarpt bett pga säkerheten! En häst som inte är lydig nog att kontrolleras på ett normalt bett bör få lite uppfriskning i ordning och uppförande inte ett skarpare bett. För tillslut finns det inget mera bett att ta till.
Det är oxså lätt att man som nybörjare betslar hästen för skarpt och då blir hästen ostyrbar, backar el läger tungan över vilket kan vara en stor säkerhets risk.
Så lyssna på vad din häst trivs på. Bra att oxså ta hjälp av en tränare. Då kan nog även den komma med förslag på bettsling om man nu ser någon anledning att byta.
/M

stoppa det i munnen på henne
Jo det är ju sant med det låter så brutalt :angel: :crazy:

Ett milt bett kan ju vara sådana som sägs vara det. Men det viktigaste är nog det hästen trivs med så man måste prova sig fram.
Jag upplevde att stångbettet (med kedja) fick hästen att böja huvudet - inte arbeta rätt :o
Däremot trivs hon med det raka tränsbettet; det mildaste för henne.

Lite sidor om bett;
http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/cabett.htm
http://www.western-ridning.com/utrustning/oevrigt/Bettets-anvaendning-och-verkan.html
http://www.djurtandvardskliniken.se/
http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php

Jag har rätt bra koll på vad hon gillar och inte gillar och kommer börja med det raka syntetbettet som hon trivs bäst på. Ska på körkurs 26:e och kommer fråga instruktören där med.

Hon är så lydig och skenar hon så lär jag få lika lite stopp med en stång inbillar jag mig. För enda orsaken till sken för henne skulle vara om hon blev ordentligt rädd och blockerad och då tror jag att jag står mig rätt slätt hur som helst. Men hon har aldrig haft några sådana tendenser. Är mycket cool och vettig i huvudet om än ett sto ut i hovspetsarna.

Verkar dock än så länge gilla att dra saker mer än att ridas men det kan ju vara nyhetens behag?! ;)

Vet inte hur det är när ni kör, men jag använder rösten otroligt mkt och styr i princip min kuse med den...har ett vanligt tvådelat bett o det funkar bra i både körning o ridning. Pratar du mkt med din kuse när du kör? KUl å höra för alla är vi olika:) Måste fråga er oxå, om ngn tävlar i körning, får man använda sig av rösten?

Jag rekommenderar ju som vanligt stångbetten, mest pga den extra säkerheten du har vid eventuellt skräms skenande häst eller andra incidenter. Annars är väl regeln samma som vid ridning, du ska köra på det hästen trivs på, då går den ju bäst :) Enkelt va?

Undra när folk skall fatta att inget bett i världen hjälper på en skenande häst.....

Säg gärna snigelfarmor/jenny..

Det är skillnad på stångbett o tränsbett, och JAG vet att det är bra mycket bättre på ett skenande varmblod. Andra vet att det är bättre på skenande shettis med, vissa hästar kanske inget funkar på, kanske ska de inte köras?
Stångbett är ingen långsiktig lösning på ett problem, men jag anser inte heller att det är fel att använda körbett, om du använder det rätt och förstår körbettets funktion och anpassning.
Det är ingen prestige i att köra på tränsbett, utan snarare tvärtom, om något händer vill jag kunna skydda andra.
På inhägnat område när man tränar dressyr eller liknande kan man köra på vad man vill, jag kör då på tredelat, för att kolla ärligheten hos mig o hästen. Men med 10 gäster bak blir det säkerheten före allt annat, dessutom trivs han mycket bra med stångbett, enligt tränare.

Utgå ifrån att ingen häst "tycker om" att ha skrot i munnen.
Jag håller med Mia, ha så lite (milt) som möjligt.

Det viktiga är inte att kunna stoppa hästen med att dra i bettet, det är istället att uppfostra, lära och träna hästen så att man kan stoppa den med röst/grimma om så skulle behövas.

För signalgivning, prova ut det som hästen accepterar bäst. Kanske ett tunt bett med viss tungfrihet? Jag använder ett odelat sådant efter konsultationer med gammelhästen. Det fungerar bra även på dom övriga.

LIA

Personligen gillar jag inte tvådelade bett i huvudtaget, anledningen kan du läsa på http://www.djurtandvardskliniken.se/ och klicka dig vidare till Betslingens grunder. _L_ hade visst också länkat dit :)

Jag har inte mycket erfarenhet inom körning men tycker i huvudtaget att man ska ha ett så milt bett som möjligt, med det menar jag ett bett som hästen lyssnar på och trivs med. Man kanske kan använda ett skarpare bett under en period som korrigering men jag tycker inte det är en långtidslösning. :smirk:

Personligen låter jag hästen ha det bett den gillar. ;) Min gammel häst vill bara ha tvådelade bett alltså får han ha tvådelade bett, stoet gillar raka bett eller tvådelade bett alltså får hon ha det. Båda två fullkomlig avskyr tredelade bett. :smirk: Så jag lyssnar mer på mina hästar än på "häst"tandläkarna. :devil:

För mig finns inget man ska inte. Allt är inte svart eller vitt. Finns massor av hästar som trivs på tvådelade och det finns massor av hästar som inte alls passar att gå med tredelade.:idea:

Ingen här har väl bannlyst tvådelade bett:confused: . Man ska ha ett bett som hästen trivs med och gillar dina hästar tvådelat så fine. Vet inte vad du har för erfarenhet inom hästens munanatomi( lr vad man nu säger) men du vet säkert hur det funkar i just dina hästars mun eftersom du använder det;) Min häst protesterar inte högljutt med ett tvådelat, men hästar är ju rätt så "tåliga" också, och jag vet inte exakt hur de funkar i hans mun. Så därför tar jag det säkra före det osäkra, men självklart ska man ju ha bett som hästen trivs med!

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 414
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 348
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII