Bettfråga i körningen

Mitrolle

Trådstartare
Jag har ett äldre halvblod som jag kör lite grann då o då för nöjes skull. Hon älskar det och blir som ett frustande tåg (dock ej stark) och ligger gärna på lite grann. Jag har kört henne på ett rakt vanligt tränsbett "mullenmouth" som hon går att rida på också, men där upplever jag att hon inte tar ställande osv så bra (vilket ju inte spelar så stor roll när man kör rakt fram)
Jag funderar på att skaffa mig ett körbett typ det här:
500462.jpg

Eller ett sådant här fast helst utan tungfrihet om jag lyckas hitta det.
500421.jpg

Vad tror ni, är det en bra idé om man bara vill ha lite mer pli på sin levnadsglada häst som gärna travar lite fortare o lite fortare .... med vagnen :angel: ?
Har tänkt ha någon slags delta i båda fästena så det inte blir nedersta ringen enbart.

Sv: Bettfråga i körningen

Annars är ju ett tredelat bättre om ska träna volter...
Men det var körning rakt fram som gällde :D
Ja då blir ju ett körbett bra.
Börjes har ju liverpoolstång :idea: (Jag ångrar mig att jag inte köpte det (2 år sen) då det bara kostade 149 :D nu 178 :angel: )

Vad du än väljer för bett ska du ju börja att sätta tömmen på det mildaste, samt leda/tömköra på inhängnat område först.

http://www.shopcreator.com/mall/pro...oductid=BIT Mullen mouth kimblewick&did=25872
http://www.thesaddlery.co.uk/produc...id=97&osCsid=28faf62b596a9ee42f7796bda55e0f60
http://www.horse-tack-and-equestrian-clothing.com/horse-bits-mullen-kimblewick-prod1073.html

/L

Senast ändrad:

Glömde ju säga att hon rids på 3-delat vilket fungerar bra, därför jag inte vill köra på det nu när hon blir lite mer "på" i den delen av träningen. Vill ha olika bett för olika ändamål.

Självklart hade jag tänkt prova att rida/tömköra/leda etc först för att se. Hon är riden på kandar så hon är ju iaf "van" vid lite skarpare.

Tack för länkarna, då vet jag iaf att det borde gå att få tag på :D

Globus har ett rakt Kimblewick, så det borde gå att beställa hem från din ridsportbutik.

Jobba hellre med lydnaden om hästen inte blir särskilt stark, så är det nog inte bettet som är problemet.
Tycker att man i möjligaste mån inte skall betsla upp hästen!
Bettet är bara en tillfällig lösning, det är utbildningen som gör skillnaden:idea:
/M

rekommenderar iallafall inte börjes postkandar, det är rakt inte böjt sm katalogen visar, så jag lämnade tillbaka det då det blir ett enormt tungtryck vid tömtag.

Själv använder jag helst alltid stångbett vid körning pga säkerheten. ja, ni vet historien..

Alltså, lydig är hon. Det är bara det att hon tycker att det är så himla roligt att hon ligger på en hel del. Jag anser dock inte henne vara "stark" då jag vet att det går bra att stanna etc. men jag skulle ändå, som snigelfarmor nämnde, ha ett stångbett/lite skarpare bett för precisionen och säkerheten. Vill inte behöva ta så mycket när jag måste stanna för mötande lastbilar eller liknande.

Om man måste ta mycket är hästen inte lydig!!
Du får vanligen inte bättre presision med ett skarpare bett snarare sämre!
Det gör hästen mera uppmärksam för ett kort tag ,när den vant sig vid det nya trycket i munnen så kommer samma sak att uppstå som tidigare! Nacken höjs och spänning i underkäcke och naken gör att hästen blir stummare att köra.
Varför jag skriver detta till dig är för att du verkar ha en väl fungerande häst, stångbett kan trassla till saker och ting. Framför allt så är det ingen lösning på det verkliga problemet.

Sträva efter att köra på så mild betsling som möjligt då kommer hästen komma till ett ärligare arbete. Tyvärr så har körningen i många år betslat hästarna för mycket, men man har nu kommit till vissa insikter. Många använder idag endast stångbett i högre klasserna i dressyren, till vardags kör man på tränsbett, tredelat el rakt. Det bevisar att körningen går framåt! (Sorry om jag svävade ut lite i din tråd)
Om du trots allt köper ett stångbett;) , så växla bett ofta och var noga med att det är rätt storlek. Sätt på bettplattor och byt kinkedje krokarna till Tärnsjös krockar så har du minimerat risken att hästen kläms mellan kinkedje kroken och mungipan. Köp ett kvalitetsbett!
/M

Hon är lydig i grunden, stannar för enbart sits när man rider etc. Men körningen är ju lite annorlunda, hon kördes in när hon var 15 år. Hon blir liksom så till sig att hon blir lite för på emellanåt.
Det fungerar ju bra på det raka bettet, det var bara jag som tänkte att det kanske kunde passa bättre med ett körbett när man kör.
Hon går fint och jag tycker inte att hon går speciellt annorlunda med nacken mot när hon rids och är pigg.

Jag har iaf nu kommit på en sak, jag har ju ett körhuvudlag utan nosgrimma och hon rids alltid med nosgrimma. Nu har jag ridit utan nosgrimma några gånger och min normalt lydiga häst blir mycket starkare utan nosgrimman när hon ligger på. Kanske kan lösa körningen enbart genom att sätta på en nosgrimma. :idea:

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·
Hemmet Någon som har tips på insynsskydd för ett fönster? Tycker det inkräktar lite väl in mot ena grannen. Vi har enplans och dom tvåplans och...
Svar
14
· Visningar
2 264
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 494
Senast: Niyama
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna