bettets vara och icke vara

C

crazy horse

Håller på och rider in min valack på 3½år,en frieser/tinkerkorsning och han är världens goaste, men vi har fått ett problem... Jag har ridit in honom med sidepull och även ridit i inhägnad utan nån utrustning, och det har gått bra, men nu när vi rider ut är ALLt så spännande så han går och flåsar hela tiden med spetsade öron och spända muskler. Igår när vi kom till ett öppet fält blev det ba´fö´mycke.... :devil: Han la iväg i världens galopp med huvudet ner och var helt omöjlig att stoppa. JAg fick styra in honom i ett stendös för att få honom att stanna, sen försökte vi igen att GÅ framåt, men han började genast försöka dra ner huvudet och ta galoppsprång, så jag hoppade helt enkelt av innan han fick upp farten ordentligt (känner mig rätt mör idag...) och då stannande han genast för att kolla hur det var. Jag hoppade upp igen och nu gick vi rätt långt efter åkern, sen gav jag galoppskänkel på en skogsstig, där fick han springa, men jag hade gärna sett att farten gick att reglera, bara "för att". HAn får ju aldrig bestämma vilken fart det ska vara. Nu är han ju ung, men hur kommer jag tillrätta med det här problemet? Bör tillägga att han lyder perfekt och är jätteduktig på gården och på vår egen åker, men när man kommer ut glömmer han allt jag lärt honom. Ska man ha bett ett tag för att han inte ska "glömma " att jag bestämmer?
 
Sv: bettets vara och icke vara

Tycker du ska ha bett för din egen säkerhets skull. Det där låter ganska farligt. Rid med sidepull först när han har coolat ner sig ett par hack
 
Sv: bettets vara och icke vara

Hej,
(jag tror)Om han är van att tränas med sidepull så spelar nog ett bett inte så jättestor roll, inte på en så ung häst, för vill han verkligen spela ut sin livsglädje så "glömmer" eller "förtränger" han ju dina hjälper/signaler oavsett. Har egen erfarenhet av detta med min egen unghäst, och där spelar det ingen roll om det är en grimma, eller ett bett som ska bromsa, för hon glömmer funktionen i alla fall. Men det är klart att med ett bett så kanske det är lättare att hålla upp huvudet innan han hinner ner med det. Jag inbillar mig att när han får vanan att komma ut i nya miljöer så lugnar han sig och blir likadan som hemma på gården.
Så mitt tips är att kämpa på, men riskera inte din egen säkerhet, utan träna på att träna i andra miljöer pö om pö så ska du se att det släpper.
 
Sv: bettets vara och icke vara

Jag är tacksam för allas synpunkter och svar! Jag har ridit idag runt på vår gård och åkerna och tränat stopp från skritt, trav och galopp, går hur bra som helst, så jag tror att det där med att skita i vad man än har för hjälpmedel när livslusten faller på stämmer,... Men jag tror jag sk aprova med bett litet tag.
 
Sv: bettets vara och icke vara

nu har jag ingen erfarenhet själv, men funderade om du inte kan ha både sidepull och bett när du rider ut. då har du ju samma signaler som hemma med sidepullen, men om han skulle dra iväg så har du bettet som reserv, dvs lättare att hålla upp huvudet och kanske lite mer "att ta i". det är ju inte roligt om han kommer på att han kan dra iväg.. hoppas att det löser sig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Hästhantering Behöver råd då jag snart tappar hoppet om min häst., köpte mitt fina halvblodssto på 11 år för snart två månader sen det gick bra i...
Svar
14
· Visningar
3 071
Senast: supersonic
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
319
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp