J

Juvelflickan

Hejsan!

Jag skall tävla med... hehe vet inte vad det heter. Glömmer det all tid! :smirk:
Heter det halvt stångbett tro? :confused:
Någon kanske vet hurdant jag menar och vet det rätta namnet!
Får man ha vanligt, alltså Remontnosgrimma, med det bettet?

Tacksam för svar!

/Niggi

-----------------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Vid användning av sk stångbett, får man inte använda remontnosgrimma däremot en engelsk nosgrimma går bra.

Så även om det inte är ett sådant skarpt "stort" stångbett får man inte ha remontnnosgrimma ändå??? Det är ju inte kedja eller nåt

/Niggi

--------------

Spelar ingen roll om kedja finns eller inte, stång och engelsk nosgrimma eller utan men INTE med remontnosgrimma.

Ska också förtydliga lite, även den sk repnosgrimman är tillåten. Den skiljer sig inte mycket i utförande, den ser precis ut som en engelsk och det enda som skiljer de åt är fästena på huvudlagen.

Jag hänger inte med på vad för bett du menar, men med alla stångbett är det enbart engelsk nosgrimma som gäller!

/Malin

Om du tävlar öppen klass kan du använda pessoabett, men inte martingal.

I lätta klasser är endast vanliga bett tillåtna, ej hackamore som får användas i öppen men ej lättklass.

Och vad räknas som vanliga bett? (totalt okunnig)
Är det två och tredelade med "lösa" ringar eller?
Vilket är det elakaste bettet jag får ha i lätt klass?
Med elakt bett menar jag i detta fallet ett bett som man kan få en finurlig häst av modell ånglok att förstå att det inte ens är lönt att gå emot bettet. Förstår han det så behöver man inte använda det elaka bettet men fattar han att det är ett snällt bett så kan man hälsa hem :devil:.
Har en elev som jag gärna skulle vilja låta tävla sin favorithäst men jag betvivlar att hon kan hålla den i den fart hon vill på ett snällt bett........ Hon hade mått bra av att tävla, en självförtroende kick som varit supernyttig för henne därav denna fråga.
Martingal är alltså aldrig tillåtet? Hur är det med sidepull? Pullargrimmor och aachensgrimmor? (passar på att fråga när jag har nån att fråga ;) )

*tar fram sitt FIPO*
Enligt SIF: s hemsida får i lättklass alla bett under kategori A i FIPO användas: vanligt tvådelat med lösa ringar, tvådelat med fasta ringar, D-ringsbett, tungfelsbett (mkt skarpt "kofoten"), tredelat med lösa ringar, tredelat med fast ringar, tredelat med platt mittdel, tredelat med ringformad mittdel, tredelat tungfelsbett (snällare), rakt syntetbett, rakt gummibett, rakt metallbett.

I öppen klass för nästan ALLA bett användas, även bettlöst.

Inte tillåtna:
körbett eller hela den peruanska utrustningen, som tillhör en helt annan ridstil och kultur eller bosal använd med sträckta tyglar (bosal är dock godkänd om den används korrekt, med långa tyglar).

Alla bett måste dock vara MINST 10,8 mm tjocka och skänkellängdenpå pelham max 7 cm och på isländskt stångbett 17 cm.

blev nått klarare :confused:

/Malin

Men vad löjligt att man inte får tävla lätta klasser på bettlöst! Nån som vet Varför det är så? :confused:
Det är ju inte precis så att ett bettlöst alternativ är värre än ett bett och därför bara bör användas av de som är duktiga nog för öppen klass.

Man har resonerat som så här, att alla bett med skänklar och dit tillhör bla hackamore faller under öppen klass. Orsaken är nog mest att denna djungel av bett skulle orsaka en hel del diskussioner, om man inte sätter gränsen någonstans.

I lätt klass är alltså alla ridbett med ringar tillåtna, sen hur mycket krafs det sitter på mitten är oväsentligt. Måtten har Freyr redan angivit, sidepull anses som ett utbildningsredskap och fick tydligen inte användas av den orsaken.

Tack för svaret!
Då skall jag tävla i halvstång och engelsk nosgrimma! :)

/Niggi

---------------

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 890
Senast: inverterad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 918
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama