Sv: Bett

kl
Rödmyran rider jag oftast på tvådelat med lösa ringar. Hon verkar trivas bäst på det. Varierar annars mellan tredelat och tvådelat med fasta ringar.
Använder hackamore eller repgrimma om jag "fisrider", eller plockar av nosgrimman och rider med långa tyglar.

Till Vinka, som jag mest bara motionsrider, använder jag oftast tvådelat med lösa ringar och utan nosgrimma. Vid träning använder jag ett rakt kimblewick.

Jag rider på tredelat bett och växlar med ett Bombers bett som är tvådelat men som har en "stopp" så man slipper nötknäckareffekten. Det bettet är helt suveränt tycker jag! Har blivit en favorit.
Man ska byta både bett men också nosrem regelbundet så att tryckpunkterna får vila lite.
Ett rakt slät bett är också bra, det tar jag ibland som omväxling. Men jag rider aldrig på islandsstång.

Växlar mellan oledat smalt Bombersbett med lösa ringar och vanligt tredelat rostfritt med lösa ringar. Engelsk el remont alt utan.
Till min förra lilla dam hade jag tredelat smalt Bombers med breda plattan och lösa ringar eller ovan nämnda oledade.

kl
Jag har åtta olika typer av två och tredelade som jag varierar med... Olika material och har både bett med fasta och lösa ringar. Pållan funkar på det mesta. Några undantag finns dock: raka bett oavsett material (blir framtung), novabettet hatade hon (får spunk för det inte får plats i munnen), D-bett och bett med parerstänger verkar störa henne något, och har även testat ett kimblewick med tungfrihet som inte funkade bra.

KL

Jag har ett tredelat bridongbett med fasta, små bettringar och ett odelat bett med fasta ringar.

Försöker att följa tandläkarens råd att rida max 2 dagar med samma bett, och jag tycker det funkar bra. Egentligen skulle jag haft något bettlöst också, men det har aldrig blivit av, främst för att jag är osäker på hur jag ska prova ut det. Har funderat på om jag ska köpa ett nästa gång jag är hos tandläkaren och se om de har något som de kan hjälpa mig prova in.

När jag har det raka bettet har jag alltid en remontgrimma numera, eftersom bettet åkte ur munnen en gång när han blev rädd och stack iväg och jag försökte styra honom bort från vägen. Som tur var stannade han innan han var i närheten av vägen, men bettet åkte som sagt ur munnen så nu har jag alltid nosgrimma för att hålla det på plats som det skulle hända något.

Annars rider jag ofta utan nosgrimma, han är lugn och mjuk i munnen så det behövs inte för annat än att hålla bettet på plats i nödsituationer. Vilket som tur är inte är så ofta.

Jag brukar använda remontnosgrimma som bettlöst, funkar för mig :) Men rider inte på det så ofta, men det kanske kan vara värt att testa.

Jag har ju då ingen egen häst men jag har själv ett tredelat stål med lösa ringar 11,5 cm, ett tredelat sötmalm med lösa ringar 11,5 (även om jag skulle behövt 12,5 till hästen jag köpte det till) och ett tvådelat med kopparrullar och D-ringar 11,5. Också en billigt islandsstång från hansbo, tredelad 11,5

Det vanliga stål tredelade är det jag använt mest och upplever att de flesta hästar går rätt bra på. Dock har jag inte provat så många olika bett eftersom jag inte har ngn egen häst som testkanin.
D-bettet är det enda vanliga bett som man kunnat rida Saga på där man fortfarande har kontroll. Trodde aldrig att det skulle finnas. Hon går ju fortfarande emot, men det är ju mer pga hennes träning, eller snarare brist på träning innan vi fick henne. Har även provat det på Totte och Fífill där Totte inte alls gick bra men Fífill helt ok. Fífilluring trivs dock bäst på tredelat sötmalm. Nästa inköp blir dock ett tredelat med fasta ringar.

Stången jag har är skitsnygg, men har kortare skänklar än den "vanlig". Vet inte riktigt vad jag tkr då den beter sig lite annorlunda. Dessutom har jag inte haft ngn tillräckligt välriden häst för att rida ordentligt på stång heller :p

Kort och gott så börjar jag alltid med tredelat och sedan prova jag ut därifrån.

/Jenny

Jag brukar använda remontnosgrimma som bettlöst, funkar för mig :) Men rider inte på det så ofta, men det kanske kan vara värt att testa.

Jag har faktiskt testat det en gång, bara en kort stund i skritt. Den sitter ju inte alls rätt och jag tycker inte att det blir bra. Den trycker på fel ställe och glider runt.

En av anledningarna till att jag inte köpt något bettlöst än är att jag har svårt att hitta något som passar oss. Visst hade jag kunnat ha ett sidepull när vi inte tränar, men jag tror inte att han kommer gå så bra med ett sidepull att jag kan rida honom ordentligt. Han lyssnade inte alls lika bra på det som på bett, då är han väldigt känslig. Jag tyckte inte att det gick att ge några små fina hjälper i bara en tygel. Eller inte som han lyssnade så bra till i alla fall.
Och ett hackamore är jag lite tveksam till på grund av kedjan. Jag har sett väldigt många som knäpper av i nacken med ett hackamore, och jag har fått lära mig att ett hack ska man inte använda om man inte kan rida med kandar eller liknande. Och det håller jag helt och fullt med om efter vad jag sett.
Han är en sån som kan fuska och knäppa av om man rider för mycket med hand, så jag tror att en kedja skulle vara fel för honom.

Sen återstår ju inte så mycket mer. Bitless bridle finns ju, men det har jag inte provat. Kanske hade det varit ett bättre alternativ än sidepull, men jag är fortfarande lite tveksam. Gillar inte riktigt att det blir så mycket tryck överallt, känns som att det borde vara förvirrande att det blir tryck runtom hela huvudet. :confused:

Jag brukar använda en ganska tjock och styv, men inte så bred, engelsk nosgrimma utan snokremmen. Den kan man sätta bättre, blir ju lite mer som bosal.

Jag brukar använda en ganska tjock och styv, men inte så bred, engelsk nosgrimma utan snokremmen. Den kan man sätta bättre, blir ju lite mer som bosal.

Ok, jag har tyvärr ingen sån, så jag kan inte prova. Om jag ändå ska köpa så kan jag lika gärna köpa ett sidepull i så fall.

Men tack för tipset! :)

Jo det är klart! Men själv så gillar jag inte sidepull faktiskt, tycker inte att det ligger bra. Vill hellre ha något mer styvt, ex som bosal då. Känns som att det blir snabbare och mer exakt tryck då..

Använder tredelat på båda hästarna på banan Men har ett två delat bett när han ena rids ut pga han kan bli lite stark då

Kul med så många svar! Fortsätt gärna!! :D

Svarar själv;
Jag har ett rakt med lösa ringar 9,5, två tredelade med lösa ringar 10,5 och ett rakt med fasta ringar 10,5.
9,5 passar bara Silkisif och Syrpa, Prins och Draumur är för stora. Annars mixar jag mellan de jag har, även om jag knappast kör 2-3 dagars sedan skifte.
Snarare 2-3 veckor, tyvärr.

Funderade på tvådelat i och med att det är en ny (för mig) typ som kanske kan fungera.. Men omdiskuterad!

Jag växlar mellan vanligt tredelat 10,5 cm samt ett rakt muffbett 10,5 cm. Mer sällan än ofta rider jag på tvådelat 10,5 cm och hackamore. Tror faktiskt alla mina bett är från Glob*s. :laugh:

Jo det är klart! Men själv så gillar jag inte sidepull faktiskt, tycker inte att det ligger bra. Vill hellre ha något mer styvt, ex som bosal då. Känns som att det blir snabbare och mer exakt tryck då..

Jag har inte testat att rida med bosal, men jag tycker det är så svårt att ge några exakta hjälper. Hur funkar det med ledande tygeltag på bosal? För på sidepull tycker jag inte det funkar alls.

Sen om jag ska vara ärlig så är jag lite rädd för att rida med sidepull. Om det skulle hända något så är jag inte säker på att jag får stopp med ett sidepull. Och det vill jag inte vara med om.

Tja, ledande tygeltag är väl mer eller mindre obefintligt på det sättet, eftersom du har tygeln under. Så meningen är ju att du skall rida med vikt, neck reining eller liknande. Bosalen är ju liksom styv och sitter löst, så om du tar i den så blir det ju på så sätt väldigt tydligt.

Men jag förstår absolut vad du menar, vissa hästar funkar bra på bettlöst, vissa skulle jag verkligen inte våga på...Hnokki är en häst som är pigg och gärna drar, men han blir snarare lugnare av att få så mycket frihet som möjligt.

Ok, då tror jag inte det är något för oss.

Min häst blir lätt framtung, han är det även när han springer fritt. Så om jag samlar upp honom och har något att rida fram till så faller han helt enkelt fram. Han är absolut inte tung i handen, utan han anpassar sig till den längd man har på tygeln. Han är ingen sån som knäcker av så fort man tar i tygeln, långt ifrån. Man han går heller inte i perfekt form på lång tygel.
Så även om han rids mest med vikt och säte så behöver han ändå ha något framtill som hjälper till att fånga upp. Oftast rider jag på lite halvlång tygel, men har han hellång tygel så blir han rätt så lång och framtung.

Kul med så många svar! Fortsätt gärna!! :D

Svarar själv;
Jag har ett rakt med lösa ringar 9,5, två tredelade med lösa ringar 10,5 och ett rakt med fasta ringar 10,5.
9,5 passar bara Silkisif och Syrpa, Prins och Draumur är för stora. Annars mixar jag mellan de jag har, även om jag knappast kör 2-3 dagars sedan skifte.
Snarare 2-3 veckor, tyvärr.

Funderade på tvådelat i och med att det är en ny (för mig) typ som kanske kan fungera.. Men omdiskuterad!

Jag har ett träns till vardera till mina åtta-nio bett, lättare att orka byta då iom att man bara tar ett annat träns. De flesta tränsen är bara Börjes billigaste stigbettsrem och deras billigaste släta lädertyglar så det är ingen jätteinvestering och det är det som gör att man är seg på att variera mellan betten. Litet tips i all välmening.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
357
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 111
Senast: dukie
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka