Sv: Bett

jag har ett bombersbett tre delat med d ringar och ett tre delat mässing. varvar inte speciellt ofta då han inte gillar något nytt alls. där i mot byter jag nosgrimman så att jag har en remont och ibland aschen.
har regelbundet veterinär som kollar pållens tänder men det är inga problem i mina hästars munnar.
vanligast på islänningar är nog tredelade med lösa eller fasta ringar. kommer mer och mer i klassiska ridsporten också.

bara att prova sej fram. var noga med längden på bettet.

Har du ngn bild på det på en häst? Behöver ett nytt nackstycke, och vill ha ett sånt diskret.

Oj, flera månader i efterhand men här har du bilder på HdR's lösa kandarset. Bortse från nosgrimman då, den är från Horze.

28072_1305208965.jpg

99966_1305208967.jpg

Snyggt. En liten fråga bara: Blir det inte knöligt/risk för skav när spännet sitter på insidan nertill?

Det har jag inte upplevt än så länge, men jag använder engelsk nosgrimma eller aachen med detta huvudlag. Kanske skulle det ligga an mer med remont? Nu är det ju inget vanligt spänne utan en s.k. tygelhake som är rundad och knappt sticker ut från lädret. Blir ju allt vanligare med hake på insidan istället för spänne på utsidan!

Ok, skönt att höra. Jag har varit lite inne på att köpa ett sånt eftersom jag bara behöver ett enkelt huvudlag. Har ett gammalt som hängde med hästen när jag köpte honom och det skulle nog behöva bytas ut.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
357
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 111
Senast: dukie
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka