Bett vid tömkörning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 240
C

CeciliaHeikne

Vad använder ni för bett vid tömkörning?
La in tråden under körning först, men fick itne så mycke svar så ja försöker här istället..

Nå. vad använder ni för bett? och varför?
Jag är lite kluven, vet itne riktigt vad som är bäst.

de bett som ligger bra i hästens mun vid ridning behöver ju itne ligga alls bra viod körning

Vad är bäst, ett bett med 1-2 brytpunkter eller ett bett utan?

Sv: Bett vid tömkörning

Jag använder ett rakt bett med fasta ringar.. Hästen trivs bra med det, har det även ibland när jag hoppar..

Använder Sidepull för att det ger en stadig känsla och för att risken att bli för stark i handen med långa tömmar är större än med tyglar så vill jag inte skada hästen i munnen om det skulle inträffa.

Jag tömkör inte så ofta men jag brukar använda det bett som när jag rider/kör. Men det beror mkt på hästen.
Såg att någon körde med bettlöst, men det vågar inte jag. Min svärfar tömkör gärna sitt travarsto i bara grimman.

Jag använder mig av samma bett som vid ridningen. Det är ett vanligt tre delat tränsbett som jag har.

Tredelade vanliga eller rakt eggbett oftast. Nu används tredelat fullcheek till både tömkörning och ridning. Används för att det är de betten han trivs bäst med och därmed funkar bäst på.

Jag har samma som när jag rider, 3-delat. Fast jag har funderat på att prova mitt helt raka bett när jag kör med vagn eftersom det blir 700 ggr mer krut i damen när man kör... :crazy: Men vid vanlig tömkörning etc. har jag alltid samma.

Senast ändrad:

Tömkör endast med sidepull eftersom jag är så rädd om Lill-hästens mun. Vill behålla den precis så mjuk o uppmärksam som den är! :)

De få gånger jag tömkör så har jag mitt vanliga 2-delade tränsbett.

Jag rider henne på ett tredelat D-ringsbett med kopparrulle.Men de bettet är ju helt uteslutet till tömkörning.

Annars rider jag ibland på vanligt tredelat. Det kan ja ju iof testaatt ha vid tömkörningen.

Men jaghar fått för mig attdet är ett rakt bett jag ska ha. varför vet jag inte.. jag får väl testa och se vad som funkar bäst helt enkelt

men det verkar vara många som tömkörpå tredelat..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 513
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka