Bett vid korning av ridhast?

Ramona

Trådstartare
Vi har en hast som ar bade riden och kord. Jag anvander samma trans, med samma bett, vid bade korning och ridning (byter tyglarna mot tommar forstas :D )

Nagon sa nu till mej att man inte ska kora pa ett vanligt transbett, da man inte har tillrackligt mycket kontroll over hasten. :confused: :confused:
Jag som tycker att allting gatt sa bra! Men nu ar jag verkligen ingen kor-expert, och som vi vet, sa ar det pga okunnande och slarv som olyckor hander. Nu vill jag verkligen vara saker.
Ar det ok att kora en hast i samma bett som den rids i?

Jag har samma, min häst är ju van vid det och lyssnar bra.
När jag kör folk eller dylikt brukar jag ha stång.

Men jag tvivlar på att min häst kommer att gå på något annat än tränsbett i körningen, provade med stång när jag red en gång. Han gillade det inte alls och tog man en förhållning på lång tygel placerade han huvudet mellan knäna :crazy:

En häst skall gå på det bett som den trivs på. Stångbett används ofta vid körning pga att kusken känner sig säkrare med det. + Att när man har kört endel och jobbar med dressyren så är det precis som för dressyrryttaren som använder kandar så använder vi en liverpool el ett postkandar med stång. Så du kan absolut köra på tränsbett om hästen trivs på det och du har kontroll på hästen.

Det finns tiotusentals varmblodstravare i Sverige. I princip alla körs på tränsbett. Och de kör f-n så mycket fortare än vi, med lättare vagnar, och dessutom kör de i kapp. Lägg dessutom till att de flesta brukshästar - stora starka krabater - också går på tränsbett. Så det är nog något som de flesta hobbyhästar klarar av också :)

Jag har också funderat i de banorna. Men är det inte så att du gärna har stång för att det kan ju få så mycket allvarligare konsekvenser om en häst sticker med ryttare än med vagn. Dessutom kan man ju inte vända runt en häst som går för fort när man kör som när man rider. Jag kör själv mina hästar med travbett och rockard. Men jag äger en urfin gammal trilla och den dagen jag vågar spänna för den ska jag nog ha stång. Nu är hästarna inte så gamla så vi väntar ett tag till.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 948
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 767
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar