Bett under körning??

M

mamsi

Vad använder ni för sorts bett när ni kör??

Min d-ponny som rids nu och ska köras in har en förmåga att under ridning dra ner huvet mycket och försöka dra iväg...han är gammal ridskolehäst så han är rätt hård i munnen och framtung dessutom så han är rätt stark i framändan!:D
jag rider med tredelat tränsbett eftersom jag kan hans trix och klarar honom men funderar på hur det blir när jag kör...blir de inte ganska starka då? Bör jag välja nåt annat bett? Vad isåfall?
Hjälp! jag vill ju inte köra rally härute på vägarna!:rofl: :rofl: :rofl:

Sv: Bett under körning??

Fortsätt köra med ditt vanliga tränsbett, finns ingen anledning att sätta massa skarpa bett i käften på dom. Enda andledningen till att våran ena nu går på stång (en väldigt snäll sådan) är att landslagstränaren tyckte vi skulle ha det på SM/VM, annars hade han fortfarande gått på tränsbett.

Funderar också på det...
Känns i alla fall som om jag borde skaffa ett rejält träns med nosgrimma. Det vi har nu har hon tappat ett par gånger...! :rofl:

jag vet att många kör med postkandar för att hästen behöver stång. Så länne man håller tömmen i översta ringen så är det inte hävstång alls utan den funderar som vanligt stång. Skulle det visa sig att man behöver hävstång flyttar man bara ner den en ring. Sen är det viktigt att man sätter kungljedjan rätt också. Annars kan hävstången försvinna.
Men jag själv rider med tredelat, och kör inte ännu, men det är olika från häst till häst. För vissa hästar är det mildare med stång än ett ledat bett. Det beror på hur de ser ut och är i munnen-

Funderar också på det...
Känns i alla fall som om jag borde skaffa ett rejält träns med nosgrimma. Det vi har nu har hon tappat ett par gånger...! :rofl:

Man kan sätta en "säkerhetsrem" mellan käkremmen och nosgrimman under käken, då kan dom inte få av sig det, det får vi göra på en av våra för han har så små öron och när man kört färdigt står han alltid och ruskar på huvudet och då åker tränset av annars.

Hej!

Jag använder ett bett som kallas fransk grodstång till min hsät. Det ser ut som ett nätt postkandar och är rakt. Jag provade först vanligt tredelat tränsbett, men det gick han inte alls bra på utan stretade emot och gapade hela tiden. Inte mycket koncentration där inte... Stångbettet funkar han superbra på! Det märks att han är väldigt nöjd och saliverar MYCKET. Så det är högst individuellt hur hästens mun är skapt och hur grund den är i gommen t ex. Prova dig fram och lycka till!

Mvh, Moa

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 998
Senast: Bri
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 769
Senast: Lager
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd