bett-träning för unghäst

S

suddis

Hallo!

Jag hjälper en person med en unghäst på två år och jag behöver lite råd och tips från er här på bukefalos!

Har tänkt att försöka börja att vänja hästen vid bett, men vet inte riktigt hur jag ska börja med det. Så därför tänkte jag om ni vill dela med er hur ni gjorde osv.
Hade ni hästen i boxen?
Lös eller uppbunden?
Hur gjorde ni första gångerna för att få in bettet, någon mutning eller bara lirka?
osv,osv.

Har "pillat" och grejat lite runt munnen bara för att se hur han reagerar och det är inte någe speciellt...han tycker väl inte det är jättekul, men ingen större reaktion....

//Anna

Sv: bett-träning för unghäst

En metod är att sätta på tränset men med ena sidostycket uppknäppt (så bettet bara sitter fast i det ena) så man slipper tjorva med remmarna. När tränset sitter på lirkar man in bettet i hästens mun, och det går snabbt att få ut det om den skulle bli orolig. Viktigt att vara lyhörd för hästens signaler så att den får positiv känsla även om de kan trixa litegrann innan de vant sig.

när jag har tränat unghäster att ha bett har jag börjat me att få dom att gapa några gånger me hjälp av ett finger mungippan ( gjort så några dagar) sen satt på dom tränset som vanligt, försökta att inte göra nån stor grej av de, typ som att sätta på dom grimman sen har dom fått stå kvar boxen med tränset på en stund typ 30-60 min sen gjort samma sak några dagar i rad , sen gjort samma sak i hagen ( nu gick dessa hästar i små rasthagar utan nått att fasta ni) har alltid själklart hästen under uppsikt hela tiden. brukar oxå gå in till dom under tiden dom har tränset på å pilla lite i bettringarna. funkar toppen har gjort så me minst 10-15 unghästar och har aldrig haft nå problem.
alla har blivit lätt tränsade sen .. burkar använda ett smalt bett som inte ska ta upp för stor plats i munnen :)

Jag brukar ha grimman under (nylon/textilgrimma) och träns utan nogrimma de första gångerna.
Sätter på tränset och låter hästen ha det på sig i boxen ca 10 min. Efter några dagar kan de ha det vid longering, promenade mm.

När hästen är någorlunda bekväm med tränset tar jag av grimman under och tränsar som vanligt med träns med remontgrimma.

http://www.youtube.com/watch?v=hfDYruyjN5Y

Jag satte på tränset med bettet fastspänt i ena sidstycket sedan så höll jag bettet framför munnen tills hon pillade in det själv. Sen fick hon ha bettet i munnen en stund. Det kändes bra den dagen att prova bettet. Vill inte störa henne allt för mycket i boxen då jag tycker det ska vara en viloplats.

Brukar tränsa som vanligt. Unghästarna brukar inte fatta vad som händer förrän de står där med bettet i munnen.
Sen får de stå med det på i gången när jag ändå håller på att rykta dem några gånger.
Sen brukar de ha träns på under grimman under några promenader innan nästa grej kommer. Tömkörning oftast.

Hej Jag brukar ställa upp hästen i gången och alltid ha ett grimmskaft snett bakåt. Så hästen är fast i 3. Som säkerhet. Sen sätter jag på träns. Känns de bra då knäpper jag inte upp remmar. Men ev lossa på en sida. Sen kan jag ställa häaten under upp syn i box en stund.

Jag har tränsat som vanligt inne i boxen, efter att jag haft på lite flytande b-vitamin på bettet för att det ska smaka gott. Sedan har jag låtit hästen stå i boxen en stund, kanske 5-10 minuter. Så gör jag några gånger tills den vant sig, och sedan har jag haft det på under promenader (med grimma under, som jag lett hästen i). Mina hästar har inte varit hysteriska med nya prylar, så det har inte blivit någon stor sak av vare sig bett, sadel eller tömkörningsgjordar.

Jag tränsar hästen precis som vanligt, har grimman under eller runt halsen beroende pà temperamentet pà hásten.

Sen sà tar jag ut hásten för att arbeta, longering oftast. Fast jag fáster självkart inte longerlinan tränset, använder grimma eller kavson.

Ingenting speciellt.

sadeln brukar vara lite trixigare.
Den lägger jag pà när ungh¨sten arbetar bra i alla gàngarter i longerlinan.

Brukar börja med att spänna fast en vojlock med en làng sadelgjord eller en tömkörningsgjord. Det gör jag var jag vanligen gör i àrdning hästen. Tycker att hästen oftast bli nervösare om man börjar göra sànna saker pà ridbannan.

efter ett eller tvà arbetspass med gjorden sà lägger jag pà sadel. Det gör jag i duchen innan arbetspasset sen tar jag hästen till rundvolten och börjar longera som vanligt.

Det är ganska vanligt att de bockar lite speciellt i galoppen. Det är inget att oroa sig för. Bara lâta dem hoppa lite och sen tillbaka till skritt.

Sen jobbar jag dem med sadeln pà oftast och ibland tar jag det lungt och arbetar dem utan sadel.

Jag lâter stigbyglarna hánga och slänga, det är bra dà bir de vanna och förberedda för skänklarna.

Sen sà börjar jag förbereda dem för uppsitning. Efter ett arbetspass i longerlinan tar jag in dem till mitten och de ska stà absolut stilla medan jag vispar med pisken över hela kroppen. slàr i sadeln sà den làter. Hoppar vid sidan om hästen och slâr i sadeln. Pà bàda sidor.

Det bästa är om hásten accepterar alla de hära kontiga beteenden, men vissa unghästar gàr det bara inte med.

Sedan när unghästen arbetar okej i alla gàngarter i bàda varven sà börjar jag tänka pà att rida dem.

Vissa rider jag mer i början andra rider jag mindre eftersom de behöver stärka sin kropp och till vissa delar är felbyggda och behöver lära sig att arbeta korrekt med sin kropp.

fast det är en annan tràd tror jag

tack för alla tips! jättesnällt av er! :D

tänkte bara tillägga en sak, nyligen läste jag en sak om longering som fick mig att tänka till och bestämt mig att aldrig mer göra med mina hästar. När hästen longeras på cirkeln vänder de mulen / huvudet lite snett ut från cirkeln vilket gör att ryggraden vänds något snett in mot cirkelt och då får inte heller bakbenen en naturlig gångart vilket försämrar kvaliteten på hästen som senare i livet kan få skador, de säger att hästar som longerast inte presterar lika bra som icke longerade hästar. nu är jag ingen läkare men när jag tänker efter så har jag ibland känt att min häst "tappat fokus" på mig när jag longerat honom och "kollat utåt", nu vet jag varför. jag longerade med träns, sadel och inspänningstyglar och fäste linan i bettet och denna kombination skulle då ha varit den bästa för hästen ändå, men jag fick rekomendationen att lösträna istället... så jag bor på landet och har inget ridhus, istället tog jag några stolpar och byggde en rundpaddock på andra sidan av hagen och med lite snören runt det fick jag en perfekt plats att träna på ;) i denna lilla rundpaddock kan man vänja hästen vid allt känner jag;) hihi

låt hästen stå med träns ett par timmar om dagen.
jag tycker inte att en massa krångel med att lossa sidostycket, tränsa över grimman m.m är någon bra början när man ska vänja en häst vid bett och träns. bättre att tränsa som man alltid kommer att göra redan första gången..

Jag tycker det bara är massa krångel att hålla på med sidostycket. Jag tränsar bara som vanligt fast har grimman kvar under. Ska jag tömköra eller longera så har jag linorna knäppta i både grimman och bettet så det inte blir så skrapt om hästen skulle få panik.

min medryttarhästs ägare nämnde det: men hon longerar iaf, fast med två linor (den ena är fastsatt i yttre bettringen och går genom ring i longergjorden). på så sätt kan man reglera hur hästen ställer sig tror jag.

*kom bort från ämnet lite, förlåt TS*

vid vilken ålder e då bäst att börja? har en åring och stallägaren tycker att hon e för tog för ung för att hanskas med öht. typ in ut det e allt!

2h-pass om dagen är väl lite väl häftigt för en unghäst. Även om det bara är ett bett i munnen så är det inte det för hästen.

vid vilken ålder e då bäst att börja? har en åring och stallägaren tycker att hon e för tog för ung för att hanskas med öht. typ in ut det e allt!

min årshingst har jag hanterat sedan dag ett.
men jag började inte vänja honom vid bett förrän han fyllt ett år.
han är longerad, vilket han förstår mycket bra, NH-tränad och tömkörd en gång.
jag personligen tycker man kan göra lite av varje, bara man tänker på att det är en bebis, så man kanske inte bör hålla på mer än 15 min åt gången...
:banana:

då jag har har tränat henne att vara i stallet har jag pyslat och mockat lite(då hon var lugn) och sen tagit in dom andra. när jag har gått med henne har det varit korta promenader så det har inte varit mycket. då jag inte vill att hon ska tycka det e tråkigt med mig utan att nya spännande saker händer!

Brukar tränsa som vanligt. Unghästarna brukar inte fatta vad som händer förrän de står där med bettet i munnen.
Sen får de stå med det på i gången när jag ändå håller på att rykta dem några gånger.
Sen brukar de ha träns på under grimman under några promenader innan nästa grej kommer. Tömkörning oftast.

Precis så har jag oxå gjort! Fast mina brukar vara yngre än 2 år.
Tror inte man ska göra så stor grej av det.

när jag hade min unghäst, stod hon på gången med grimma och jag satte bara på tränset över grimman (utan nosgrimma) hjälpte bettet in i munnen med ett finger i mungipan, så att det går fort utan krångel. sedan fick hon ha det en stund innan jag tog av igen.
sedan hade jag det på längre stunder när vi var ute o gick o så, men hon leddes alltid i grimman i början, sedan kominerade jag genom att fästa i båda alt ha ett grimskaft i bettet och ett i grimman för att vänja men ändå kunna ta tag ordentligt i grimman om det skulle behövas (vill inte gör det i bettet i början).
tror det bästa är att inte göra någon stor sak av det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 498
Senast: Kristall10
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 723
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38