Diabetikern

Trådstartare
Hej alla. Vad har ni för bett?
Jag har för närvarande ett rakt gummipelham på min dam men skulle behöva ett aningens starkare just på tävling för där blir hon för stark när hon blir taggad.

Men till frågan. Vad för bett?

Har gått igenom min samling hemma vilket bestod av 2 st raka gummibett och 4 st tredelade bett i olika storlekar *s*

Min tränare/tandläkare till hästen har ett bett som jag ska få prova på nästa träning men det är inte förrens om 1½vecka och man blir ju lite otålig.

Vad kan ni rekommendera för bett somär aningens skarpare än det pelham jag har nu?

Tacksam för alla tips och trixs.

Mvh Diabetikern

Sv: Bett tips

Kanske bara sak prova ett rak pelham som inte är klätt med gummi? Eller ett pelham med port?

Rider du med två tyglar eller delta?

Passar på att fråga:
Får man rida med två tyglar på ponny? Alltså med ridkapson + bett?

TS: Håller med Mahogny, prova först samma bett utan gummi. :)

kolla tr.. finns på nätet. Men tror inte du få ha ridkapson.

Vad jobbigt att behöva betsla upp hela tiden :( men säger som de ovan.

Vad jobbigt att behöva betsla upp hela tiden :( men säger som de ovan.

Började på ett rakt gummibett men ju mer muskler och ju mer taggad häst så behöver jag något när vi börjar komma upp på lite höjder i hoppningen. Hon blir ruggigt stakr och tycker det är så roligt så jag behövs inte på ryggen.
På småhöjder som 1m-1,10 fungerar det men sen så börjar det bli farligt med en häst som hoppar av alldeles för tidigt eller bara rusar.

Mahogny - Har testat bägge. Även ett rakt pelham utan gummi samt ett med port. Men tack för tipsen :)

Som sagt till vardags fungerar ju det här pelhamet kanon det är just vid träning och tävling jag skulle behöva ett aningens starkare för att kunna nå om henne. :)

Men testat att rida med två tyglar?

Alltså mycket skarpare bett än ett pelham fins nog inte och om det gör det kan man nog bara rida på det en gång innan hela munnen på hästen är sönder "köttad" :crazy:

Kan du inte ens kontrollera din häst på pelham med två tyglar.. då behövs nog massor med hopp dressyr kanske kollat upp att den inte har ont någonstans.

Finns ju annars så kallat flippanbett men tror itne det blir så värst mycket starkare än odelat pelham, kimbelwick har ju samma inverkan som pelham fast där rider man bara på en tygel. Men tror inte ens att detta bettet kan hjälpa.

Kanske ett kombinationsbett, typ pessoa och hackamore i ett?

Borde ju vara ruskigt stark och obehagligt.
PA62CAF3G5DJCANLAS9GCA0RV119CAV6VOF.jpg

Ska få testa ett bett utav min tränare som inte har direkt samma funktion som ett pelhambett.

Nej hästen har inte ont nånstans, är nuligen (ca 1 vecka sen) kollad av hästtandläkare dvs äen min tränare.

Hästen är mycket harmonisk på detta pelhambett och då jag inte år så insatt i alla bett tänkte jag kolla runt lite vad det finns innan jag börjar testa för mycket.

Eller så kan jag ju börja styrketräna så jag kan dra sönder hela käften på hästen för det måste ju vara så att hästen rusar bara för att jag behöver ett ngt starkare bett just vid träning och tävling.

Eller så kan man rida mer dressyr så att man klara hästen på tränsbett;)

Glömde, det raka pelhamet utan gummi och det med port trivdes min häst inte på alls. Det är säkert starkare men eftersom hon inte trivdes på det så går det inte att rida på.

Dressyren går hon klockrent, gymnastik/lydnashoppningar likadant.

Men uinderbana på 120 och uppåt blir lite svårare.

På ett vanligt tränsbett nyper hon tag i bettet eller ibland släpper det helt. Så varför rida med ett bett som inte fungerar bara för att man ska rida på tränsbett?

Eller hur skulle du ha gjort?

Så du rider henne på tränsbett fram tills 120 cm ungefär?

aja knepigt.. skulle nog ändå försökt med lydnas övningar i massor. Men det är bara en tillfällig lösning att betsla upp i vilket fall och hur tänker du göra nä inte det bettet funkar längre?

Testat vanligt hackamore? kanske går bättre utan bett?

Tänkte just säga det, hackamore? Finns väl olika skarphet på det med? Längre skänklar osv?

Min häst blir oxå stark och taggad ibland.
Har gjort misstaget att sätta på pelham och det gjorde att hon knäppte av och så ville hon inte ta för sig alls när hon hade massa skarpt skrammel i munnen, nu går hon på tredelat bett med såna där stänger på sidorna och jag har helt enkelt fått låta henne gå i ett högre tempo, absolut inte rusa men acceptera att jag har en häst som måste får gå i ett lite högre tempo.

Sen har man ju suttit på den som blir "sur" över att man har skarpt bett och springer ifrån i stället.

Svårt det här med bett, men prova kanske hackamore?
Starta en clear round bara, det är ju till för att träna, funkar det inte så kan du ju prova annat.

Hackamore tror jag inte riktig på.

iofs ska jag inte försaka något förrens jag testat :D

Jag vill ha kontakt. har medvetet ridit så hon ska bli starkare och våga ta för sig. I början när hon kom så krullade hon bara ihop sig utan att våga ta bettet. Så lite får jag väl skylla mig själv eftersom jag ville ha henne stark. Nu har hon självförtroende så det räcker till och blir över.

Tack för tipsen iallafall. det är vänligt utav er att svara =D Man behöver ju bolla lite ideer med andra ibland :D

Jag har hoppat på hack mycket på min häst. Hon hoppar helt enkelt bättre då, vet inte riktigt varför men det gör hon så jag kör mest på det, hon är lite känslig i munnen och trivs bättre med hacket i hoppningen, hon störs snarare av bettet mot hinder. Men har du en stark häst skulle jag väl inte rekommendera det. Min blir rätt skapligt stark på det för hon behöver ett lite högre grundtempo när vi hoppar pga att hon är lite mindre och även hon suger mot hindrena för hon tycker det är så kul så ibland är det svårt att hålla tillbaka henne. Så hur som helst, det är väl inte vad jag skulle satt på på en häst som den du beskriver.

Inte alltid det hjälper med en massa dressyr heller, själv rider och tävlar jag mest dressyr och där är min häst jättelydig och fin. Även när jag tränar lydnadshoppning osv lyssnar han hyfsat bra, men vi behöver mkt träning, det kan jag inte säga nått annat om. Även när vi hoppar "vanligt" på träning lyssnar han bra. MEN såfort vi kommer ut på tävling blir han stark och nästan lite för taggad. Tränar man en massa lydnadshoppning men det ändå inte ger större resultat när man kommer ut på tävling måste man ju nästan prova nått skarpare bett. För precis som Diabetikern skriver så kan det bli väldigt farligt om hästen inte lyssnar när man kommer upp på högre höjder. Nu rider jag på vanligt tredelat tränsbett och vill helst att det ska funka med det då jag helst av allt inte vill använda en massa skarpa bett, men det är ändå bättre att ta små förhållningar med ett lite skarpare bett än att bli dragandes i ett snällare bett, det gör bara att hästen blir ännu starkare istället.

Inte alltid det hjälper med en massa dressyr heller, själv rider och tävlar jag mest dressyr och där är min häst jättelydig och fin. Även när jag tränar lydnadshoppning osv lyssnar han hyfsat bra, men vi behöver mkt träning, det kan jag inte säga nått annat om. Även när vi hoppar "vanligt" på träning lyssnar han bra. MEN såfort vi kommer ut på tävling blir han stark och nästan lite för taggad. Tränar man en massa lydnadshoppning men det ändå inte ger större resultat när man kommer ut på tävling måste man ju nästan prova nått skarpare bett. För precis som Diabetikern skriver så kan det bli väldigt farligt om hästen inte lyssnar när man kommer upp på högre höjder. Nu rider jag på vanligt tredelat tränsbett och vill helst att det ska funka med det då jag helst av allt inte vill använda en massa skarpa bett, men det är ändå bättre att ta små förhållningar med ett lite skarpare bett än att bli dragandes i ett snällare bett, det gör bara att hästen blir ännu starkare istället.

Håller med.

Alltså nu vet jag ju inte hur du rider din häst, men jag kan ju säga att genom att ändra MIN RIDSTIL totalt blev min superheta häst mycket mer kontrollerbar.

Ofta sitter ju felen hos oss själv. Och eftersom du upplever att problemen blir värre på högre höjder kanske det är så att du rider annorlunda när det är högre. Att du attackrider mer och lägger upp galoppen, vilket i sin tur gör att det blir en pushande effekt innan hinder= het häst efter hinder!

Kan vara värt att tänka på iaf, för man ser många många på tävling som rider iväg sina hästar väldigt hårt innan hinder, särskilt när det blir lite högre!

Där sa du något riktigt klokt :)

Uppöever inte själv att jag gör det men bara för att man inte upplever det själv så betyder ju inte det att jag inte gör det *s*

Min häst är inte het. Hon blir stark men jag skulle inte vilja benämna henne som en het häst. Satt och kollade igenom lite filmer både från träning och tävling och jag tycker inte det skiljer något nämnvärt från träning till tävling.

Sista tävlingen nu fungerade det bett jag har nu men det kan vara pga av att jag provade ett lite starkare/annorlunda bett hemma som jag upplevde var för starkt men då fick jag igenom mina förhållningar och vi hade ett mjukt tempo runt banan.

Fick testa ett kombinationsbett med hackamore i hos min tränare (vet ej vad det heter bara att det är dyrt) och jag bvet inte riktigt. Tyckte hon backade av lite väl mycket på det. Ska testa det på en träning till så får vi se.

Återigen tack alla för era svar och funderingar. :)

Kan vi inte få se en film när du tränar och när du tävlar? :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
990
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 565
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII