bett till vardags ridning

Sv: bett till vardags ridning

Jag växlar mellan rakt, tredelat och sidepull/grimma på märren. Travaren går mest på rakt gummibett just nu, men växlar ibland med tredelat där eller sidepull när jag rider.

Dressyrar/joggar på vanligt tvådelat tränsbett. Hoppar på ett kombinationsbett, rider ut på hackamore. I dressyren kan hon gå på kandar ibland med sin ägare också.

Jag växlar mellan tredelat med fasta ringar, rakt med fasta ringar, rakt gummi, tvådelat (men det används inte alls ofta).

Jag har ett rakt tränsbett med fasta ringar. Fungerar utmärkt!

Den hästen som jag rider mest har jag Jaktkandar (kimblewick), kandarstång på. Förut så hade jag ett delat pelham på honom ibland med han trivs inte med delade bett...
De andra hästarna rider jag med tredelade eggbett. Fast ardennern har även ett rakt tränsbett som hon trivs mkt bra med:)

Växlar mellan tvådelat tränsbett, tredelat träsbett, tredelat bridongbett, rakt bett med fasta ringar, hackamore och pelhambett med 2 tyglar :)

Hästen tycker bäst om det tvådelade tränsbettet eller pelhambettet, men hon går lika bra på alla bett :)

Är mycket för att byta bett på hästarna jag rider då jag anser att det är bra att variera anläggningsytorna och påverkan i hästens mun.

Har mest hackamore men växlar med tvådelat ibland när jag tömkör eller liknande.

Använder aldrig tvådelat.
Har fått en fix ide´om att tvådelat trycks mot gomtaket när man tar i tyglarna.
Ponnyn rids på tredelat tränsbett.
Travarstoet rids på att rakt happy mouth bett eller på hackamore.
Travar valacken rids på ett rakt pessoa, annars klarar inte sambons barn av att stanna honom.
Han är ganska stark, och totalt okänslig men ända på någon konstig vänster ganska känslig om man tar för hårt i honom.
Funderar på ett pelham, men är rädd för hur han ska reagera på kindkedjan.

Använder aldrig tvådelat.
Har fått en fix ide´om att tvådelat trycks mot gomtaket när man tar i tyglarna.

Jag vet! Jag hade precis samma tankar innan jag testade tvådelat på kallblodsdamen. Hon har varit ganska stark och lite tjaffsig i munnen, inte riktigt accepterat bettet och bara gått emot det. Med det tvådelade är hon jätteglad och lyssnar jätteduktigt på bettet :love: Det funkar hyffsat på det tredelade också, men det tvådelade älskar hoon :D

jag rider aldrig på två delat, efter att min häst tandläkare berättade hur mycket bättre ett tre delat ligger i munnen. så jag föredrar tre delat eller rakt bett.

jag rider på vanligt tränsbett och tredelat:p

På min ponny som jag hade innan hade jag ett 3-delat och ett pessoabett. På unghingsten har jag endast ett 3-delat än så länge. Jag måste säga att jag har faktikst aldrig hört att man ska nyta bett ofta förut.. Så det va ganska nytt för mig. Är det någon som har lust att förklara varför man ska byta ofta?? Det är alltid bra att lära sig nya saker.. :)

På min ponny som jag hade innan hade jag ett 3-delat och ett pessoabett. På unghingsten har jag endast ett 3-delat än så länge. Jag måste säga att jag har faktikst aldrig hört att man ska nyta bett ofta förut.. Så det va ganska nytt för mig. Är det någon som har lust att förklara varför man ska byta ofta?? Det är alltid bra att lära sig nya saker.. :)

jag växlar mellan tränsbett vanligt och ett tredelat jag har samma bett 2dar inte ,mer sen byter jag och så håller jag på så.och det för att det inte ska bli sår och sånt.;)

Jag rider båda mina på ett Myler-bett.

Det är ett rakt tredelat bett. Det är tredelat så att ändarna går att "röra" på men det är rakt så hela bettet kan inte vika sig.

Funkar mycket bra :D !

*Kl*

På min ena växlar jag bett varje dag. Han kan bara ha hoppbettet (pessoa magic-serien, med kopparrullar, ej vikbart) mer än en dag i rad, dom andra går inte. Växlar mellan vanligt tvådelat, tredelat, eggbett, pelham, icke vikbart tvådelat bett osv. Fungerar bra för oss. :)

Den nya damen har jag ju inte haft så länge, men hittills har hon ridits på det icke vikbara tvådelade bettet och det har fungerat bra för oss.

jag växlar mellan tränsbett vanligt och ett tredelat jag har samma bett 2dar inte ,mer sen byter jag och så håller jag på så.och det för att det inte ska bli sår och sånt.;)

aha.. :idea:nice.. det var ju bra.. men är det verkligen bra att byta bett så ofta på unghästar?? jag har bara hört/fått för mig att det inte är bra att byta så ofta då.. men jag har som sagt inte så bra koll på detta med bett:)

aha.. :idea:nice.. det var ju bra.. men är det verkligen bra att byta bett så ofta på unghästar?? jag har bara hört/fått för mig att det inte är bra att byta så ofta då.. men jag har som sagt inte så bra koll på detta med bett:)

nja på unghästar bör man ha samma bett,men då rider man ju inte lika ofta som på en vuxen häst.
men på vår unghäst under inridningen nä'r han skulle vänja sig vid bett hade vi ett tjockt tränsbett och sen ett tredelat han trivdes med det

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar