bett till vardags ridning

Sv: bett till vardags ridning

På min ponny som jag hade innan hade jag ett 3-delat och ett pessoabett. På unghingsten har jag endast ett 3-delat än så länge. Jag måste säga att jag har faktikst aldrig hört att man ska nyta bett ofta förut.. Så det va ganska nytt för mig. Är det någon som har lust att förklara varför man ska byta ofta?? Det är alltid bra att lära sig nya saker.. :)

anledningen till att det är bra att rida med olika bett är för att det inte ska bli samma tryck på exakt samma ställe hela tiden.

Jag byter bett var månad och då mellan ett rakt gummibett och ett 3-delat bett. Har dock tvådelat när jag longerar. Så det blir typ att jag har det raka en månad och sen det tredelade andra månaden, byter även nosgrimmor då jag byter bett så att nosgrimmorna inte trycker på samma ställe hela tiden och då byter jag mellan Acchen och Remont :) Har pullargrimma när jag longerar :)

Min Walle rids på hackamore, tredelat fullcheek, tredelat med fasta ringar och rakt tunt gummifullcheek.

Kombinerar även med 2 olika nosgrimmor och utan. Jag rider även ut med bara grimma och tyglar:idea:

hackamore, rakt med fasta ringar, tvådelat bridong, tredelat mylers med rulldel i mitten, tvådelat tränsbett... i guess that was it. har blivit rätt mkt på hacket på sista tiden.

till vardags rider jag på tvådelat muffbett samt rakt bett (växlar mellan dessa).

men jag skulle vilja inhandla sprenger, skulle vilja testa det.

jag varierar mellan

vanligt bett
rakt eggbett
tredelat bett
och har precis köpt ett jaktkandar som jag har när jag vill komma ihåg att vara mjuk i handen:idea:

Letar fortfarande efter ett bett som häst ska fungera optimalt på, men varvar hela tiden mellan dessa;
Rakt tränsbett
2-delat
3-delat med platta
3-delat med kula
3-delat med fasta ringar

testar då o då med:
hack

har även provat med pelham men det fungerade inte alls

ska testa inom en snar framtid med Kandar vi får väl se hur det går:D

Lilla damen går ALLTID på kapson. Hon lyssnar dåligt på remontgrimma/sidepull och trivs inte på bett.
Mulle går på repgrimma, odelat pelham med två tyglar, kandar, tvådelat sweet iron med d-ring, odelat tränsbett med fasta ringar, postkandar eller westernstång, ibland ihop med kapson.

kapson? Menar du inte hackamore...
Eller kan man faktiskt rida med kapson :angel::confused:

Vi kör på
Rakt när vi tar det lugnt eller tömkör.
Ett 3-delat med parerstänger till vardags och hopp. Favoriten :love:
Ett 3-delet mässingsbett med fasta ringar till dressyren.
Och ibland grimma.... (får inte ha hackamore pga "överbett" på en tand.)

Han har förövrigt 9,5 i bettstorlek (fullblod) och är till tandl. torbjörn 1 ggr/år.:angel:

På min ponny har jag en rak stång när vi tränar AR
Vid hoppning tredelat med platta eller hackamore. Och när vi rider ut sidepull
På min lilla olyckskorp använder vi just nu ett 3 delat med lite tungfrihet.
På min store använder jag en pelhamstång vid uteritter.
Och i hoppning och dressyr ett rakt gummibett.

rider alltid min på hackamore, tycker det är det bästa och skonsammaste för hästen

Rakt pelam, stångbett, tredelat med hävstång, d-ringar, kopparullar och många fler, försöker variera! Använder även hackamoore!

jag använder tre delat tränsbett.
Funkar jättebra!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 220
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar