Bett till väldigt stark och het häst

P

Pearl Candy

Vill ha tips på bett till väldigt stark och het häst.
Hon blir svår att hålla in vid hoppning och ibland i galoppen.

Ja, man ska träna, träna och träna men nu är det så att jag inte vill riskera att det händer något med ryttaren.

Sv: Bett till väldigt stark och het häst

Vill ha tips på bett till väldigt stark och het häst.
Hon blir svår att hålla in vid hoppning och ibland i galoppen.

Ja, man ska träna, träna och träna men nu är det så att jag inte vill riskera att det händer något med ryttaren.

finns flera sånna här trådar, använd sökfunktionen =)
vad är det för häst, vilken ras?
det behöver inte hjälpa med att ta ett starkare bett.
hästar som är hårda i munnen kan trivas bättre med något bettlöst.
eller så kan han ha något fel med tänderna, kan vara flera orsaker.

Jag skulle rekommendera att kolla tänderna på hästen och prova eventuellt bettlöst. Finns en häst i stallet som sticker lite då och då med ryttare, men med ett hackamore går han jätte fint och har aldrig "stuckit" sen dess.

Att sätta i starkare bett är ingen direkt lösning på problemet, försök träna bort det istället. Ta hjälp utav tränare om så behövs.

Jag skulle rekommendera att kolla tänderna på hästen och prova eventuellt bettlöst. Finns en häst i stallet som sticker lite då och då med ryttare, men med ett hackamore går han jätte fint och har aldrig "stuckit" sen dess.

Att sätta i starkare bett är ingen direkt lösning på problemet, försök träna bort det istället. Ta hjälp utav tränare om så behövs.

Tips är att träna för en tränare som ser var det egentliga problemet sitter. Låt gärna tränaren sitta upp och rida och känna på också om det finns möjlighet.

Denne kanske kan ge tips då om du bör byta bett.
Sedan behöver inte alla tränare ha rätt heller men gå på din magkänsla!

Håller med dom ovanstående här. Kolla tänderna, och be en duktig tränare rida hästen.
Har själv ett fullblod som är het, hos förre ägaren gick hon på ett väldigt starkt bett, men i samma stund hon kom till mej bytte jag till ett milt äggbett. Hon blev lite bökigare i formen först - förut hade hon ju bara behövt kröka på nacken, nu måste hon jobba på riktigt. Men nu två månader senare är hon som en helt annan häst! Hon jobbar ordentligt i formen, och drar inte i munnen som hon gjorde när hon hade det starka bettet. Dessutom jobbar hon fintfint i hackamoren också (:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 043
Senast: dukie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama