bett till unghäst

S

Suss

vet inte om detta är rätt ställe att fråga men jag provar...
jag rider en 5 åring, hur snäll och go som helst, problemet är att han är framåt och går emot bettet när jag vill göra halt/sakta in...
vad ska jag göra? rider på ett tredelat ska jag byta till något annat?
Jag vill inte förstöra han i munnen, för övrigt är han mycket lyhörd och går undan för skänklar osv.
tacksam för tips

Sv: bett till unghäst

Provat att göra många övergångar så hästen blir lydig och lyssnar,typ galoppera några steg och sakta av,trava några steg & sakta av osv...dvs hålla hästen uppmärksam hela tiden utan att den hinner tänka på att den skall iväg. Funkade superbra på mitt halvhysteriska sto som började lyssna in varje nytt monent istället för att dra iväg.

Är han såpass lyhörd som du beskriver låter det lite som att han tappar koncentrationen på dig ibland och hittar på egna grejer att testa.

Kan ti8llägga att detta fungerar jättebra även ute. Även fast det är jättetrist vinner man mycket på det,sedan behöver man inte så alltid såklart,men hästen målet skall vara att hästen är uppmärksan för din minsta vink oavsett om den kommer efter 3 galoppsteg eller 300 meters galopp.

Byt till rakt, odelat med fasta ringar :idea: Tredelat nyps lätt på många ställen.

Varför skulle ett 3 delat bett nypas när hästandläkare och dyl rekommenderar det?

en del unghästar har lättare att söka stöd på raka tränsbett

tja, håll det i handen och dra i tyglarna, det viker sig och blir som en klämma.

Många veterinärer och kända tränare samt duktiga hästmänniskor är också imot det. Det finns otaliga teorier om detta..

Dock finns det ingen som kan säga var ett rakt ett med fasta ringar skulle kunna nypa, eller skapa obehag? Det anses av många som det mildaste bettet, ligger bra på de allra flesta hästar, och är stilla i munnen. (ja, självklart är det handen som avgör hur skarpt bettet är)

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju ANINGEN skillnad att hålla ett bett i handen och ha det i munnen :crazy:

Mitt tredelade nyps iaf inte. och min och MÅNGA andras hästar stortrivs med det,hellre än ett bett om blir stumt så hästen lägger sig på det.

I TS fall tror jag det är koncentrationen från hästen i ridningen som är problemet,inte bettet, man behöver liksom inte byta bett varje gång något inte går som man vill.

jag hade ett tredelat på min när jag började rida in honom nu i januari.. men han trivdes inte med det så jag bytte till ett rakt odelat bett och han gick mycket bättre på det! har du haft ute en tandläkare och kollat munnen på honom? annars gör det först och främst!
:bump:

ok, jo jag förstår detta med lydighet och ha honom uppmärksam...helt rätt jag måste träna mer på det. när jag rider ensam så kan han vara så uppmärksam att jag bara sitter till så stannar han (vissa dagar)...annat då man rider flera.
men man blir lärr nervig när det inte funkar och vill ha stopp på honom utan att förstöra munnen.

Vi har testat rakt i början då vi tog hem honom, funkade inte att styra i huvudtaget, men vi kanske ska prova igen.

Tack för tips, bra att få hjälp att tänka...vad ska jag göra då han går emot? nu tar jag korta tag och släpper, undviker dragkamp...och så fort han lyssnar försöker jag vara snabb som sjutton med eftergift...nå bättre förslag (detta detta gör att det kan ta låång tid att få stopp).
// suss

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 919
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 957
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar