Bett till travare?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare HubbNubb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 086
H

HubbNubb

Travare har en förmåga att vara "förstörda" (eller hårda) i munnen. När man skall skola om den till ridning, är det klokare då att köra bettlöst, eller använda sig av vanligt tränsbett?

Tips och ide'er är välkomna, samt egna upplevelser kring ämnet!

Sv: Bett till travare?

Min pålle var absolut inte förstörd i munnen.
Däremot gjorde han i början stor skillnad på körning och ridning. Han var jättemjuk i munnen när vi red, trots att han låg på bettet i körningen.

Tror det bästa är att testa sig fram och se vad hästen trivs med.
Många trivs bra med 3delade och raka. Men det är ju olika från häst till häst.
Bettlöst har jag aldrig provat men det kan säkert också funka kalasbra.

Men man behöver inte utgå från att dom är förstörda bara för att det är en travare ;)

Har aldrig träffat på nån travare med förstörd mun....

jag rider min nyligen omskolade travare på repgrimma, funkar utmärkt. Kompisen rider sin på ridkapson, lite tydligare, och lite skarpare, men fortfarande bettlöst.

tror att många travare accepterar det bettlösa väldigt bra(jag tror iofs att de flesta hästar går bäst bettlöst;)). Ibland drar de ju parallelen bett och tryck i munnen=springtime full fart ahead!

Glömde skriva, att idag när vi kör honom, så är han lika känslig då = går som en makaron efter vägen :) fram och tillbaka

MercedesBenz skrev:
Har aldrig träffat på nån travare med förstörd mun....

Då måste jag träffat de flesta "skräck" exemplar. Visst har jag stött på ett sto som inte var hård i munnen, men hon var aldrig travtränad.

Har dock märkt att kallblodstravarna (finnhästarna) är oftast mer framtunga är andra hästar och det är kanske därför man tycker de är hårda i munnen? :idea:

Ett litet tips inte bara tii travare som ska ridas in, utan ett tips över lag... en bra ide´är att sätta tyglarna i nosgrimman, och fästa ett sk gummiband i bettringarna...

Detta har fungerat alldelles utmärkt på många känsliga,hårda mm hästar...

Har oxå träffat på några med stenväggsmun... hjälper kompisen med hennes nyinköpta just nu och hon är väldigt hård i munnen. Som regel rider jag nästan alla "nya" med bettlösa huvudlag eller hackamore, beroende på hästen. I början brukar de ju vara lite okoncetrerade när de är på nytt ställe, mycket att titta på osv. Sedan rider jag nästan uteslutande på rakt tränsbett eller bettlöst, och kör efter "tvådagarsregeln": använder aldrig samma bett längre i sträck än två dagar.

HubbNubb skrev:
Travare har en förmåga att vara "förstörda" (eller hårda) i munnen. När man skall skola om den till ridning, är det klokare då att köra bettlöst, eller använda sig av vanligt tränsbett?

Tips och ide'er är välkomna, samt egna upplevelser kring ämnet!
Travare är sällan varken förstörda eller hårda i munnen, skillnaden ligger i att man inom travet inte gör förhållningar/halvhalter, så häst stackarn har ingen aning om vad det är du vill när du försöker göra förhållingar/halvhalter, det du säger till den som den lärt är gasa/bromsa/gasa/bromsa och det kan ju vara lite förvirrande för hästen... som i slutänden blir ganska het..

När du ska skola om den, lär den då vad en förhållning är, gör det rätt och hästen kommer inte upplevas vara varken hård eller förstörd, för den har förstått vad du vill... :idea:

Jag tycker precis tvärtom. Alla travare jag har ridit (vilket iofs inte är särskilt många... 6-7 stycken) har varit MYCKET mjukare i munnen än "vanliga ridhästar". Däremot kan jag ofta tycka att när man kortar tyglarna så kommer traven, eftersom det alltid har varit så när de var framför vagn - korta tömmar = nu ska vi jobba, ungefär.

AnnaKarinA skrev:
Har oxå träffat på några med stenväggsmun... hjälper kompisen med hennes nyinköpta just nu och hon är väldigt hård i munnen. Som regel rider jag nästan alla "nya" med bettlösa huvudlag eller hackamore, beroende på hästen. I början brukar de ju vara lite okoncetrerade när de är på nytt ställe, mycket att titta på osv. Sedan rider jag nästan uteslutande på rakt tränsbett eller bettlöst, och kör efter "tvådagarsregeln": använder aldrig samma bett längre i sträck än två dagar.

Det där var ett superbra tips! Har både sidepull, hackamore och "vanliga" träns hemma, så det är möjligt tom i praktiken!

Tigertofflan skrev:
Jag tycker precis tvärtom. Alla travare jag har ridit (vilket iofs inte är särskilt många... 6-7 stycken) har varit MYCKET mjukare i munnen än "vanliga ridhästar". Däremot kan jag ofta tycka att när man kortar tyglarna så kommer traven, eftersom det alltid har varit så när de var framför vagn - korta tömmar = nu ska vi jobba, ungefär.

Hmm.. Jag har ju endast varit medryttare på de travare jag ridit, så jag vet inte hur de skolats om, det kan ju vara att de har gjort hästarna hårda i munnarna. En travare som jag både körde och red, skulle jag kunnat rida med endast grimma, han var expert på det där med vikthjälper! :banana: Men som sagt, man har väl ridit travare i "början" av karriären och krävt alltför mycket jämfört med våra egna hästar som varit välskolade halvblod och araber.

Jag ser det som en utmaning i framtiden att ev köpa en egen kallblodstravare som jag skall "skola" till ridhäst. Därför är jag intresserad av allt som har med omskolning av travare att göra!

*väntar på fler svar* :bump:

Humelibumlan skrev:
När du ska skola om den, lär den då vad en förhållning är, gör det rätt och hästen kommer inte upplevas vara varken hård eller förstörd, för den har förstått vad du vill... :idea:

Följdfråga.

Är det då bäst att använda sig av ett bettlöst huvudlag i samband med sitsen, att lära hästen just förhållning? Eller vad rekommenderar du?

HubbNubb skrev:
Följdfråga.

Är det då bäst att använda sig av ett bettlöst huvudlag i samband med sitsen, att lära hästen just förhållning? Eller vad rekommenderar du?
De flesta travare funkar bra på hackamore o sidepull, ofta för att de vet att tryck över nosrygg är stanna/bromsa från grimman..
Men din idé där tycker jag kan vara smart :D

HubbNubb skrev:
Hmm.. Jag har ju endast varit medryttare på de travare jag ridit, så jag vet inte hur de skolats om, det kan ju vara att de har gjort hästarna hårda i munnarna. En travare som jag både körde och red, skulle jag kunnat rida med endast grimma, han var expert på det där med vikthjälper! :banana: Men som sagt, man har väl ridit travare i "början" av karriären och krävt alltför mycket jämfört med våra egna hästar som varit välskolade halvblod och araber.

Jag ser det som en utmaning i framtiden att ev köpa en egen kallblodstravare som jag skall "skola" till ridhäst. Därför är jag intresserad av allt som har med omskolning av travare att göra!

*väntar på fler svar* :bump:
Mitt tips i allmänhet om du ska köpa fd.travare är att sätta dig in i travsporten och hur de tränar sina hästar.
Då förstår du på ett helt annat sätt att omskola en travare är väldigt svårt, svårare än att rida in en "vanlig" unghäst, men samtidigt så vet du vad "din häst" lärt sig tidigare och kan förstå varför hästen reagerar som den gör på dina "hjälper"... Och slipper skylla dina brister på att hästen varit misshandlad, slagen och gud vet vad "de" gör med sina stackars djur inom travet :smirk:

Min travare trivs bäst när man rider i ett stångbett(/westenbett)....konstigt men sant... :crazy:
Ibörjan när jag red henne så red jag på ett vanligt tränsbett...hon funkar även väldigt bra när man rider i repgrimma... Nåt som jag provat som absolut inte har fungerat är: -tredelat
- pessoabett
- smala tränsbett

Humelibumlan skrev:
Mitt tips i allmänhet om du ska köpa fd.travare är att sätta dig in i travsporten och hur de tränar sina hästar.
Då förstår du på ett helt annat sätt att omskola en travare är väldigt svårt, svårare än att rida in en "vanlig" unghäst, men samtidigt så vet du vad "din häst" lärt sig tidigare och kan förstå varför hästen reagerar som den gör på dina "hjälper"... Och slipper skylla dina brister på att hästen varit misshandlad, slagen och gud vet vad "de" gör med sina stackars djur inom travet :smirk:

Där har du så rätt. Nå meningen är att få ett sto direkt från "banan" så då skulle jag komma i kontakt med dennes travmiljö. Har själv hållit på med trav, så till viss mån vet jag vad som föregår sig. Tanken är att just "nolla" hästen och börja från grunden men NH för att få en sund relation och sedan markarbete i massor. Ridningen är det ingen brådska med, snarare viktigare att få en fungerande relation och en trevlig ridhäst när tiden är "inne".

Det stora plusset med travare är att de är mycket hanterade, så en omöjlig häst lär man knappast hitta. Och jag ser alla fel som sker, som mina. Hästen lyder vår minsta vink, men vi förvirrar dem med för många kommandon på en gång!

Åhå! Jag trodde 3-delat var det som skulle funka bäst efter bettlöst, men det varierar säkert mellan hästarna. Min medryttarhäst gick hon även bäst på westernstång. :)

HubbNubb skrev:
Där har du så rätt. Nå meningen är att få ett sto direkt från "banan" så då skulle jag komma i kontakt med dennes travmiljö. Har själv hållit på med trav, så till viss mån vet jag vad som föregår sig. Tanken är att just "nolla" hästen och börja från grunden men NH för att få en sund relation och sedan markarbete i massor. Ridningen är det ingen brådska med, snarare viktigare att få en fungerande relation och en trevlig ridhäst när tiden är "inne".

Det stora plusset med travare är att de är mycket hanterade, så en omöjlig häst lär man knappast hitta. Och jag ser alla fel som sker, som mina. Hästen lyder vår minsta vink, men vi förvirrar dem med för många kommandon på en gång!

Åhå! Jag trodde 3-delat var det som skulle funka bäst efter bettlöst, men det varierar säkert mellan hästarna. Min medryttarhäst gick hon även bäst på westernstång. :)
Bäst när det handlar om bett val är att låta hästen välja själv vilket den trivs bäst på :D
Jag har erfarenheten att många travare gillar raka bett...
Min egen är av "mycket känslig mun"-modellen och accepterar inte alls alla bett, eller snarare några bett :smirk: Jag rider henne på hackamore och kör på ett rakt TJOCK läderbett... ett bett som enligt experter är alldeles för tjock för hästens mun, men min häst gillar det så.. ;)

Förövrigt tycker jag du låter både smart o sund i din hantering och har ett bra förstånd... Synd att inte alla potensiella fd.travar köpare har din inställning och insikt :bow:

Humelibumlan skrev:
Förövrigt tycker jag du låter både smart o sund i din hantering och har ett bra förstånd... Synd att inte alla potensiella fd.travar köpare har din inställning och insikt :bow:

OT. Tackar för komplimangerna. :o Snarare får man höra att man är idiot som frivilligt satsar på travare. :devil:

Samt med bett så gäller det ju i princip samma för alla, man skall hitta ett som hästen trivs med och inte köra mode!

Tackar till alla! :banana:

varken Evelyn eller Pompei är förstörda i munnen, har ridit många travare (båda f.d och såna som är i träning) inen har varit förstörd eller speciellt hård i munnen..
vid körning däremot var det en annan sak, men dom kunde skilja på körning och ridning dom små liven.
sen finns det ju undantag men det finns det ju alltid.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 194
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 042
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V