Bett till stark unghäst

M

_malle__

Tips skulle uppskattas!

Har hela tiden ridit henne med tredelat med rund mittdel, men jag känner att det inte fungerar längre. Hästen är helt enkelt för stark.

Hon har en defekt i munnen, men är regelbundet kollad av veterinär som säger att defekten sitter för långt bak i munnen för att kunna vara orsaken till detta. Enligt vet. beror det alltså inte på något fel/smärta i munnen.
Hon tyckte jag skulle prova andra bett, kanske lite skarpare. Hon rekommenderade även graman :confused:

Jag har nu provat hackamore ett par gånger, men hästen är nästan värre med det..

Någon som kan tipsa & hjälpa? :bow:

vad säger din tränare?

graman kan ju vara bra på de sättet som säkerhetsstopp,att man vet att man kan stanna så att vågar rida på...hoppas du förstår vad jag menar...

men ANVÄNDA graman på en så ung häst...då får man nog se över ridningen

Jag har inte börjat träna henne ordentligt än, fick hem henne för 2 månader sen och hittils har vi bara tränat lätt för att bygga upp konditionen (hon har stått en längre tid.)

Men jag är väldigt skeptisk till graman, använder det helst inte. Jag vill hellre försöka hitta ett bett hon trivs med istället. Tänkte att någon här kanske haft samma problem men löst det och har lust att dela med sig? :idea:

Hästen är förövrigt ett 5 år gammalt halvblod, stor, grov och tung..

min unghäst har också varit stark. Eller han blir det till och från men jag har kommit på att om jag varierar bett, typ vart annat eller vart tredje gång jag rider så byter jag bett så funkar det mycket bättre!

just nu varierar jag mellan rakt tränsbett och tre-delat och bettlöst (side pull) och det funkar jättebra.

Bäst lyssnar han på det raka bettet så det rekomenderar jag att du provar iafl.
Det ligger även bäst i munnen av alla bett vad jag fått höra.

Jag tror inte det handlar om bettet.Ofta är problemet att man inte rider hästen på ett sätt som den tycker ät behagligt.Har själv gjort det felet och bytt till "tuffare"bett men till slut funkar inte det vad gör man då..jo på med sk hjälp redskap...och när dom inte funkar då????ja då står man med arslet i brevlådan om jag får uttrycka mig så :)Vill absolut inte kritisera dig på något sätt men kanske du ska fundera om du kan på något sätt ändra din ridning till det positiva för hästen.Har själv just köpt en arab som gått distans med huvud högt osv....när jag fick hem honom tänkte jag...hur ska detta gå.provade hackamore,,,funkade inte..letade flera instruktörer tills jag hitatde en som hjälper mig och min häst på ett underbart sätt utan att hålla på att krångla i munnen osv.Vi rider på ett vanligt tre delat vilklet jag inte trodde skulle funka i början men nu går han helt underbart på det.Hoppas att du kommer fram till en lösning som passar er båda.Mvh lena

Hej!

Visst skulle du kunna välja ett bett att ha som "nödbroms" till situationer där det är extra viktigt att ha kontroll över hästen, t ex när du rider ut. OM du väljer ett skarpare bett (eller gärna hackamore) - använd det då bara just till att få kontroll över hästen - INTE för att rida hästen i form. Dvs rid hästen i en öppen form på lösa tyglar när du använder det bettet.

Men när du rider dressyr, använd tränsbettet eller något bettlöst alternativ utan hävstång (sidepull eller kapson), för de ger dig en ärlig bild av vad hästen egentligen klarar av.

I grund och botten har du med största sannolikhet inte ett utrustningsproblem utan ett utbildningsproblem. Problemet lär väl vara att hitta en instruktör som kan hjälpa dig med det.

Defekt långt bak i munnen kan vara minst lika allvarlig som fram i munnen. Ja vet inte hur pass utbildad din veterinär är på just hästens tänder, men på sin utbildning så har dom bara EN eftermiddag där dom lär sej om det. Och på tal om betselskador så är det bara endast en av 30 hästar som helt fri från betselskador i munnen.

Om dom har hakar och liknande långt bak i munnen kan man inte kräva av dom att dom ska gå i form och liknande.

Ett bra tips är rakt tränsbett. Det kan hon inte sticka med, värt att prova iaf.
Rakt pelham kan också vara ett bra alternativ men det är inget jag skulle rida på hela tiden, men funkar bra om hästen är väldigt pigg mi skogen/hoppning..

Till min unghäst köpte jag ett rakt kimblewick då han är stark. Jag provade först ett pelham m två tyglar med det passade varken honom eller mig. I början använde jag alltid kimblewicket vid uteritt. Sen började jag träna lydnad mer och mer även ute. I dagsläget kan jag rida på vanligt tränsbett när jag rider ut ensam. Ska jag rida med flera stycken i ett högre tempo än trav tar jag kimblewicket för han blir så himla peppad då. MEN precis som Svea säger använder jag kimblewicket som en ren nödbroms och absolut inte till att få hästen i form. När jag inte behöver använda bettet rider jag på lite hängande tyglar och det gör att jag behöver bara ta en liiten förhållning när jag väl behöver bromsa.
Prova dig fram! Det är inte skamligt och fel att byta till ett skarpare bett, bara man vet hur man ska använda det.

//Alice

Defekten hon har är "fickor" mellan tänderna där det samlas mat. Vi måste åka in regelbundet för att rengöra fickorna så de inte blir större.
Enligt denna veterinär har hon inga problem med tänderna i främre delan av munnen.

Däremot är jag mycket medveten om att hästen är outbildad och har lång stark hals, och gärna lägger sig på bettet. Kanske för att få balans? var vet jag? Det är iallafall ägarens teori (jag är fodervärd.)

Ja, idag fick jag iallafall veta att hon INTE lyssnar alls på hackamore. Red ut med en kompis och min häst stack iväg på hemvägen. Hon kände verkligen ingenting av varken mig eller hackamoret. Full galopp, krockade nästen med hästen framför och bromsade tvärt i diket - och skickade mig över halsen..

Nej, inget med hackamopre på uteritt :mad:

Förresten, hittade detta på Bettguiden(http://www.geocities.com/bettguiden/)

"SAXBETT är som två bett i samma bettring. Det används främst på starka hästar som har en förmåga att dra iväg. När man tar i tugeln blir bettet "större" och känns mer för hästen för förhoppningsvis saktar av."

Låter som gjort för mig, att ha till uteritter. Har dock ingen som helst erfarenhet av detta bett, någon som har det?

jag red en unghäst som blev jättestark då och då... Men som tur var har jag bra balans, annars skulle jag druttat i backen :crazy:.
Inte kul verkligen

Jag hade en unghäst som blev jättestark, jag bytte till ett smalare tredelat. Det kan vara dumt att sätta in för skarpa bett på unghästar, prova med något lite skarpare typ ett D-bett, stångbett ska man inte ha på unghästar helst inte graman heller, i längden stjälper det nog mer än hjälper...

tja jag skulle ju inte kalla tre-delat och rakt bett för skarpare och skarpare bett. dessutom inte när jag varierar fram och tillbaka mellan dessa.
Det absolut skarpaste bettet min häst någonsin haft i munnen är ett tre-delat med fast ringar. :smirk:

Har aldrig använt en inspänningstygel på honom, använder martingal ibland.

Och sedan om man inte har tillgång till en tränare så kanske det är lite svårare med.
Jag har ridit in min häst själv och det vore roligt med en tränare som skulle kunna ta oss längre, men det finns ingen möjlighet just nu.

Min häst är stark i olika situationer. Inte alltid. Han avskyr att vara i ridhuset så jag brukar aldrig galoppera där, för då rusar hen mest. Men det är lite för litet för honom . Han vill galoppera på större plan då han får visa vad han kan.
Han har inte ork att galoppera på små volter.

jättebra för dig att du får hjälp med din arab, verkligen :)

Jag skulle nog ha valt att gå tillbaka i utbildningsnivån, och påminna istället för att byta bett. Oftast är det här problemen ligger, och inte i bettet.

Liknande trådar

Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 368
Senast: zanzan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 311
Senast: caballus
·
Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka