Bett till islandshästar!

L

LinaLarsson

Hej!
skulle vilja ha eran hjälp!
det år så att jag söker bett till min isis.
Han är en 18 årig islänning och blir grymt stark ute när man rider ut, orkar knappt hålla honom på ett vanligt 3 delat bett.

funderar på ett starkare! behöver hjälp!

Sv: Bett till islandshästar!

Svaret blir det vanliga; dressyr, dressyr, dressyr ;) I en övergångsperiod kan du ju testa med ett jaktkandar :)

Jag tycker du ska satsa på att träna istället för att betsla upp, håll dig till lugna gångarter om det blir jobbigare i tex galopp.

Jag säger som de andra, dressyr å lydnadsövningar är nyckeln till en trevlig häst både på marken och vid ridning.

Men om han är svår även då kan det hjälpa att rida på tex ett rakt pelham med dubbla tyglar.
Då rider man på den vanliga "tränsbetts-tygeln" när hästen sköter sig och har stångtygeln som nödbroms.

Det är trots allt en gammal häst med ful ovana som kanske sitter som berget, då vette fasiken om det är värt arbetet att skola hästen ordentligt.
Man kan även använda en gramantygel som nödbroms.

Dock är dessa "metoder" bara NÖDbroms och inget man ska rida på hela tiden, bara när nöden kräver det!

Det är trots allt en gammal häst med ful ovana som kanske sitter som berget, då vette fasiken om det är värt arbetet att skola hästen ordentligt.
Man kan även använda en gramantygel som nödbroms.

Dock är dessa "metoder" bara NÖDbroms och inget man ska rida på hela tiden, bara när nöden kräver det!

TS hade problem med att hästen är stark ute, då är gramantyglar knappast det första man ska ta till.

Till TS

Det är väldigt svårt att svara så här utan att ha sett vad som händer och ev ha testat själv. De flesta gånger är det träning som gäller och att vara konsekvent. Skarpare bett kan hjälpa, men oftast så är det en dålig lösning i värsta fall kan problemet eskalera.

Det finns en massa skarpa bett som man ska ta till, ju skarpare dess mer ont gör det på hästen så det blir svårare för den att ignorera dig, en del hästar kan reagera med att lyssna för att slippa få ont medan andra tar till knep för att slippa och/eller blir stressade.

En vanlig metod att stoppa hästen är att göra "one rein stop", så fort den försöker sätta iväg så ställer man hästen kraftigt åt ena hållet eller snarare vänder huvudet helt åt andra riktningen, då är det i stort sett omöjligt att springa. Det funkar dåligt om hästen fått fart då riskerar man att dra omkull den och man bör lära in det först.

Självklart ska man rida dressyr också MEN ingen här tänker på att hästen kanske inte trivs med bettet den rids på i nuläget och därför blir stark:confused:

Att bara byta till en annan mundel kan hjälpa, ett odelat bett kan hästen inte bita tag i på samma sätt tex, hästen kanske inte gillar när det nyper nånstans eller inverkan från just det bettet, alla hästar trivs på olika, min ena häst hatar tredelat bett och blir som en stock i munnen bara för det betyder det inte att man måste betsla upp.

Jag skulle tipsa om att åka till nån som säljer bomber bett, de är utformade för att ligga bra i hästens mun och finns i massor av olika varianter, med rörliga ringar, eller fasta, med odelad bett del, odelad med tungfrihet, tvådelat med lock upp mm mm mm.

Min häst funkar super på deras lock up bett som är 2 delat med ett stopp så att de inte kan sticka hästen i gommen.

Sen är ju passformen jätte viktig också att det verkligen är anpassar för just din hästs mun, kanske ligger inte problemet i att han är stark utan i att han har fel sorts bett.

Om hästen inte trivs med sitt bett brukar det visa sig mest hela tiden och inte bara när man rider ut.

nja håller inte med, de behöver ju inte visa obehag för att det ska vara fel bett, min hingst tex funkar ju med det mesta på ridbanan, ute blir han väldigt stark, skulle också kunna betsla upp ute men valde att testa lite olika andra bett och nu funkar han som han ska ute och ännu bättre på banan :)

Men i så fall behöver man prova igenom vart enda bet som existerar typ om man ska utgå från att det som man tror fungerar inte fungerar. Det kan ju alltid finnas något som fungerar bättre. Nu är det här inte riktat mot dig, men det krävs en viss kunskap för att veta om ett bett fungerar. Många tycker bett som pessoa är kanon för att de upplever att det fungerar, hästen blir ofta mindre stark och böjer på nacken.

Vad jag vill ha sagt är att problemet oftare sitter i ridning, fel avpassad eller dåligt passande utrusning. Har man inte kunskap så är det det man ska söka, så behöver man ofta hjälp och assistans på plats för att reda ut vad problemet beror på för att därefter kunna lösa det.

Nu kan TS vara enormt skicklig och faktiskt bara behöva råd om skarpare bett till en överentusiast till häst som behöver en extra påminnelse för att komma ihåg matte på ryggen. Ibland kan det vara befogat att betsla upp.

Vad är det för tråkigt synsätt. Klart man kan lära även gamla hästar.

Min förra (och första) häst var 19 när jag köpte honom och han var det bannemig inte lätt att få stopp på när han la den sidan till. Jag fick slita som ett djur i början och ändå var stoppsträckan lååååååååång.
Men med träning, tandkoll och byte till ett bätt i rätt storlek och modell så blev han underbar att rida. Redan efter tre omgångar med stoppträning från marken märktes jättestor skillnad. Sen underhöll jag det genom att skritta för hand första 100 metrarna och göra mina övningar. Då kollade jag av så att han lyssnade från början.

Jag lärde in att han skulle stanna när jag knackade med spöt på bogen, fungerade kanon för honom och har funkat kanon för alla hästar jag använt det på efter honom.
Sen fanns det situationer då jag var tvungen att kombinera massor av små förhållningar med spöknackningarna. Men oftast räckte det med bara röst och knacka en gång.

Men jag tror inte att åldern är något hinder alls, bara man hittar en metod som funkar och är konsekvent med det. Tydlig och konsekvent och positiv tror jag är bästa sättet.

Vad är det för tråkigt synsätt. Klart man kan lära även gamla hästar.

Min förra (och första) häst var 19 när jag köpte honom och han var det bannemig inte lätt att få stopp på när han la den sidan till. Jag fick slita som ett djur i början och ändå var stoppsträckan lååååååååång.
Men med träning, tandkoll och byte till ett bätt i rätt storlek och modell så blev han underbar att rida. Redan efter tre omgångar med stoppträning från marken märktes jättestor skillnad. Sen underhöll jag det genom att skritta för hand första 100 metrarna och göra mina övningar. Då kollade jag av så att han lyssnade från början.

Jag lärde in att han skulle stanna när jag knackade med spöt på bogen, fungerade kanon för honom och har funkat kanon för alla hästar jag använt det på efter honom.
Sen fanns det situationer då jag var tvungen att kombinera massor av små förhållningar med spöknackningarna. Men oftast räckte det med bara röst och knacka en gång.

Men jag tror inte att åldern är något hinder alls, bara man hittar en metod som funkar och är konsekvent med det. Tydlig och konsekvent och positiv tror jag är bästa sättet.

När sa jag att det inte går?

Jag sa att vanan KANSKE sitter som berget = svårt att få bort det.
Sen handlar det ju om hur mkt tid och energi ryttaren vill lägga ned på hästen för att jobba bort problemet.

JAG personligen skulle inte tycka det var värt arbetet på en så gammal häst.

Det arbetet lägger jag hellre på en unghäst, å när unghästen är gammal kommer den inte att sticka och vara svårstannad.

Men å andra sidan skulle jag inte skaffa mig en så gammal häst som inte är välskolad och väluppfostrad.

Det finns ju fler sätt än 1 att lösa ett problem, sen kan ju lösningarna vara olika bra.

Han är inte gammal! han är bara 18 år. Ingen ålder på en sån häst. Min är mycket äldre och han lär sig saker hela tiden.

Men om man inte vill arbeta med den häst man har så har man ju helt enkelt fel häst! Alla hästar har saker man måste träna på, sen om det är ökad tölt eller att stanna spelar väl ingen roll. Om man inte vill träna på att stanna så ska man ju helt enkelt inte ha en häst som inte går att stanna. Då kanske man borde ha tänkt igenom sitt köp lite bättre och provridit så att man får en känsla för om hästen har det man söker.

Just att kunna stanna var en mycket viktig detalj för mig när jag köpte min nya, och jag såg till att provrida hästen på ett sätt som kunde provocera fram att hästen var svår att stanna. Tex. Rida i sällskap som red förbi/fortare, stanna när någon före eller efter galopperade.

Om man inte vill jobba på de problem som hästen har (eller om det nu skulle vara svårt att få bort och man känner att man gjort allt man kan) så borde man fundera på om man verkligen har rätt häst, och om man själv är rätt människa för den hästen. Både hästen och ägaren kanske hade mått bättre av att ha någon annan häst resp. ägare.

OBS, TS: DETTA VAR INTE DIREKT RIKTAT MOT DIG. JAG TROR INTE ATT DU HAR FEL HÄST, EFTERSOM DU VILL HA EN LÖSNING.

Klart alla hästar och ryttare för den delen med har saker man behöver träna på.

Men det finns väldigt många ryttare som inte är intresserade av att träna varken sig själv eller sin häst utan de är ute efter att njuta ute i naturen eller vad deras intresse nu är.
Tyvärr hänger skogsluffandet ofta ihop med att ryttaren inte vill/kan lägga en rimlig peng på att köpa en välskolad häst utan de köper en lite billigare som "duger åt mig som bara ska lufsa i skogen".
Men den hästen behöver egentligen i dina och mina ögon mer träning/skolning.
Är man då inte intresserad av att faktiskt träna bort problemet med sin häst är det många som hellre tar en genväg, tex att betsla upp hästen för att lösa problemet för stunden när ryttaren är ute och rider.

Sen att du och jag tycker det är fel att göra så är en helt annan sak.

Fast jag ser inte likhetstecken mellan inte skolad och inte kunna stanna. En skolad häst är för mig något helt annat än en häst som går att stanna.

Det finns massvis med oskolade hästar som i mina ögon skulle behöva lite mer engagemang och träning som ändå går att stanna.

Och hur kul blir en mysig skogsmulleluff om man inte kan stanna? :confused::crazy:

Inte det minsta mysigt tycker jag. Och visst finns det billiga skogsmullehästar som går att stanna.

Alla hästar går att stanna ;)

Nu kommer vi in på ytterst personliga åsikter om vad som är att kunna stanna.

En häst som jag tycker att man stannar på ett trevligt sätt går MSV dressyr.
Jag vill kunna stanna med enbart säte och mage även om jag är ute å rejsar på åkern med mina kompisar.

Men många tycker det är helt okej att stanna hästen genom att dra den mer eller mindre i munnen, för det är oftast vad de hunnit lära sig.

Sen finns det dom som kombinerar säte/mage och dra hästen bara lite i munnen..

Jag tycker att det är fel (förutsatt att hästen är "klar"), jag vill bara ha kontakt med hästens mun.

Men alla tycker olika och eftersträvar olika saker.

Det kanske finns en handfull islandshästar som klarar att gå medelsvår, men det finns massor man kan stanna med sätet (och massor det inte går med för den delen) men att börja snacka om att hästar ska vara utbildade till medelsvår för att vara välridna på ett forum där nästan inga satsar på den typen av ridning är i bästa fall obetänksamt i värsta fall rent utav oförskämt, lite beroende på hur man ser det.

En häst jag red på turridning på Island stannade jag med enbart sätet och han hade förmodligen inte varit i närheten av ett dressyrprogram. Han gick för all del inte med alla turryttarna heller, på tok för svårriden och känslig för de mindre vana.

Som jag sa är det ytterst personligt vad man anser är välridet och inte.

Jag har inte stött på islänningar eller andra raser på hästar jag ridit med låg utbildningsnivå som går enbart på sätet.

Då har jag ändå ridit några 100 olika hästar.

Jag personligen tycker att det är tråkigt att många inte ser något syfte med att ha hästen välutbildad, många låter som du att det är något extravagant att hästen är utbildad MSV dressyr tex.
Men i mina ögon är hästen bara medelutbildad, som vilken svensson som helst.
Olika synsätt helt enkelt.

De flesta som rider islandshäst tränar ju ändå mer eller mindre dressyr så jag förstår inte varför man inte utbildar hästen lite till och får ännu högre ridbarhet på sin häst.
Det är ju bara något som hjälper, även om man är ute efter att tävla gångarter eller bara lufsa i skogen..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 959
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar