Vad är det för tråkigt synsätt. Klart man kan lära även gamla hästar.
Min förra (och första) häst var 19 när jag köpte honom och han var det bannemig inte lätt att få stopp på när han la den sidan till. Jag fick slita som ett djur i början och ändå var stoppsträckan lååååååååång.
Men med träning, tandkoll och byte till ett bätt i rätt storlek och modell så blev han underbar att rida. Redan efter tre omgångar med stoppträning från marken märktes jättestor skillnad. Sen underhöll jag det genom att skritta för hand första 100 metrarna och göra mina övningar. Då kollade jag av så att han lyssnade från början.
Jag lärde in att han skulle stanna när jag knackade med spöt på bogen, fungerade kanon för honom och har funkat kanon för alla hästar jag använt det på efter honom.
Sen fanns det situationer då jag var tvungen att kombinera massor av små förhållningar med spöknackningarna. Men oftast räckte det med bara röst och knacka en gång.
Men jag tror inte att åldern är något hinder alls, bara man hittar en metod som funkar och är konsekvent med det. Tydlig och konsekvent och positiv tror jag är bästa sättet.