Bett till islandshäst

Sv: Bett till islandshäst

Usch låter inget bra, har bara fått tips och hört någon som har det som är nöjd! Men man ska lyssna på allt såklart. Just nu satsar jag nog på "vanligt" tredelat som bilden här uppe visade ( bombersbettet)

Det är rätt som Korven säger. Sedan är många (alla?) hästar små i munnen och tungan får ju knappt plats så hur ska ett bett med tungfrihet få plats?? Slår ju rakt upp i gommen?? Raka (munformade) bett och tredelat fungerar bäst. En av mina hästar gillar Novabettet bäst, försöker variera mellan tre-fyra olika bett och bettlöst.

*Hugger sista knappen*

Vet ni hur det är med Bomberbetten: När jag kikar in på en av de större ridsportbutikerna för islandshästar som säljer dessa så verkar det som man kan beställa 3-delat lock up. Finns dock inte på bombers egen hemsida. Vet ni om det faktiskt finns? Blir så nyfiken...

Du kan beställa vi har ett sådan hemma och har flera kunder som köpt här i från.

Det är rätt som Korven säger. Sedan är många (alla?) hästar små i munnen och tungan får ju knappt plats så hur ska ett bett med tungfrihet få plats?? Slår ju rakt upp i gommen?? Raka (munformade) bett och tredelat fungerar bäst. En av mina hästar gillar Novabettet bäst, försöker variera mellan tre-fyra olika bett och bettlöst.

Bett med tungfrihet har snarare tendens att trycker ner på lanerna och benet vid sidan av tungan. När man ta i tyglarna trycks tunga upp i utrymmet som blir och betet trycks ner.

De där men att bett går upp i gommen har man väll visat att det inte är sant. Fråga med de största hästtandläkare så har inge sett skador i gommen.

Det är fler och fler som idag rekommendera vanliga två delade. Ett tredelat med för lång mitt bit han nästan samma effekt som ett tungfrihets bett.
Hästen måste kunna "bära/balansera" bettet på tungan. Och många har väldigt smala tungor just där bettet ligger.

Racka bett och två delat (gärna med låsfunktion) verka hästarna har lättast för att klara av. Eller de nya tredelade med plattor som är korta. vi har även märkt att visa hästar tycker om bett som är flerdelade.

Angående Bomberbett så är

Vilket intressant svar. Jag har funderat på att skaffa mig ett tvådelat, för att jag vill ha färre brytpunkter, och jag har redan mullen mouth och Novabett, men vill ha ytterligare en variant. :)

En till nackdel med lång mittdel är att "skarven" i vissa fall hamnar väldigt nära mungipan. Och har man då ett lite för stort bett (som jag upplever att många fortfarande har) hamnar skarven nästan på lanerna vid vissa tygeltag eftersom sidobitarna är så små.

En sak som jag sett med egna ögon som gett märken i gommen på två olika hästar är höga stående ringar på mittdelen på tredelade bett. Skadorna kom från ett väldigt populärt märkesbett som var "inne" för sådär 10 år sedan. Tandläkaren visade mörkrosa tryckskador som matchade ringarna vid mittdelen på betten.

Jag förmodar att samma sak kan hända med ett för långt enkelledat bett med stora ringar i skarven, men ett rätt tillpassat borde inte vara så dramatiskt som bett betraktat. Jag skulle inte köpa ett bett med stående platta i mitten heller, det verkar inte trevligt. Och jag är skeptisk till bett med stående ringar överlag om inte ringarna är väldigt låga. Jag skulle tro att det vore mer bekvämt med liggande ringar mot tungan än stående hursomhelst, så det beror ju på hur skarp inverkan man söker också.

Flera tillverkare har nu flera lösningar där ringarna som håller mittdelen är vridna lite så att de inte ska peka mot tunga och gom.

Betten som gav skador på de två islandshästarna jag pratar om var mycket lika detta. Möjligen var de tjockare.
"Felvridna" ringar, och dessutom onödigt höga för en liten islandshästmun. :
bett.jpg

Bettet nedan har "rättvridna", liggande ringar.
565420.jpg

Senast ändrad:

Nyfiken fråga: på vilket sätt är bettet anpassat för just islandshästar?
Just EE bettet marknadsförs förmodligen som ett "Islandsbett" av anledningen att mannen som designat det är en isländsk hästtränare, han har tidigare designat ett populärt stångbett.

Att Bomberbetten blivit så populära är nog en kombination av att det gått mode i att ha dem, och att det är ganska svårt att få tag på bett som tar såpass lite plats i munnen som de gör. Och det låter ju väldigt fint att ha ett handsmitt bett. ;) Och har det inte alltid varit lite trendigt att köpa det dyraste? "Min häst förthjänar det bästa". Mässingsbetten av det märket som jag syftar på i förra inlägget som var så poppis var bland det dyraste man kunde köpa på den tiden. Man kanske tänker att dyrt=bra.

Jag upplever att bett är en väldigt individuell fråga. Jag är bettfantast och min 01:a har testat en rad bett med blandat resultat. Tvådelat och rakt är hennes favvo, och gärna med kedja under hakan. Det sistnämnda noterade jag av en slump när jag slängde på henne ett pelham i hastigheten men utan stångtygel eftersom jag inte behöver det. Spände kedjan normalt och det tycktes passa damen.
Tredelat och rakt var det jag utgick från. Kommit fram till att två till synes likadana tredelade med fasta ringar fick helt olika resultat. Ett i mässing och ett rostfritt, det trots att hon inte tycks på något vid föredrar mässing som metall så antar att det var nånting i utformningen som inte var hennes grej.

Tvådelade har hon ett i sötmalm, det tycks vara en bra grej för hennes del. Ett med parerstänger, tvådelat funkar fint. Tror att stabiliteten lockar henne. Baucherbettet var jag nöjd med från början men tror nu att hon kanske inte släpper igenom på rätt sätt med det. Kräver ytterligare koll. Däremot var tjockt tvådelat inte alls hennes melodi, då mecklade hon olyckligt med bettet.

Novabett - troligtvis för tjockt.
Tungfrihet - försökte spotta ut.
Tredelat pelham - dumhet från min sida, men hon verkade OK på det. Men har nu gjort mig av på det.
Kulbett - japp, jag har varit väl mjuk i handen, dåligt med stöd, så det har fungerat +att jag använt det när jag har haft 08:an som handhäst. Blir så het då.

Äppelbett upplever jag att det får henne att slappna av och gärna ta stöd på. Raka muffbett i rostfritt är också en bra grej på henne.

Vill redovisa detta för att visa på att det inte är självklart vad en häst vill ha i munnen och att det kan skilja sig mot vad man själv tror skulle kunna funka.

Vilket intressant svar. Jag har funderat på att skaffa mig ett tvådelat, för att jag vill ha färre brytpunkter, och jag har redan mullen mouth och Novabett, men vill ha ytterligare en variant. :)

En till nackdel med lång mittdel är att "skarven" i vissa fall hamnar väldigt nära mungipan. Och har man då ett lite för stort bett (som jag upplever att många fortfarande har) hamnar skarven nästan på lanerna vid vissa tygeltag eftersom sidobitarna är så små.

En sak som jag sett med egna ögon som gett märken i gommen på två olika hästar är höga stående ringar på mittdelen på tredelade bett. Skadorna kom från ett väldigt populärt märkesbett som var "inne" för sådär 10 år sedan. Tandläkaren visade mörkrosa tryckskador som matchade ringarna vid mittdelen på betten.

Jag förmodar att samma sak kan hända med ett för långt enkelledat bett med stora ringar i skarven, men ett rätt tillpassat borde inte vara så dramatiskt som bett betraktat. Jag skulle inte köpa ett bett med stående platta i mitten heller, det verkar inte trevligt. Och jag är skeptisk till bett med stående ringar överlag om inte ringarna är väldigt låga. Jag skulle tro att det vore mer bekvämt med liggande ringar mot tungan än stående hursomhelst, så det beror ju på hur skarp inverkan man söker också.

Flera tillverkare har nu flera lösningar där ringarna som håller mittdelen är vridna lite så att de inte ska peka mot tunga och gom.

Betten som gav skador på de två islandshästarna jag pratar om var mycket lika detta. Möjligen var de tjockare.
"Felvridna" ringar, och dessutom onödigt höga för en liten islandshästmun. :
bett.jpg

Bettet nedan har "rättvridna", liggande ringar.
565420.jpg

Problemen med de liggande ringar är dock att de kan ger klämskador på tungan, man ska se till att ringarna inte är för stora och bettet inte för långt.
bäst tycker jag är de bett med stående ringar som är vriden i 45% för då kommer de helt rätt på tungan om hästen går i rätt "form". NI få tänka på hur hästen håller bettet i munnen i förhållande hur man håller tygeln. För ett bett kan ligger helt annorlunda i en mun som går i låg form eller en som går i öppen form.

Jag tro bomberbetten är så populära för de är små, tunna och rätt vända. Hästarna trivs med dem. Jag har tidigare ridit på Bridong bett för att inte har för tjocka bett i hästens mun och min gamal islandsstång var hand gjord så som jag ville har den.

Ja, det var det, så vitt jag vet. Köpt på en av de stora kedjorna. I kanterna är det ju tjockare och det tycktes inte damen gilla alls :( Jag tror alltså att det berodde på tjockleken, men kan ju varit ngt annat.

Nej det här upptäcktes när tandläkaren var ho oss, de två som hade just syntet bett hade brännskador i munnen som kom från just bettet.:(

Väldigt obehagligt, då det satt långt in och upptäcktes inte med mindre än att hästen hade munstege på sig.

Jag brukar nästan enbart rida på Nova bett. Började med det på förra hästen som ständigt gick och smågapade och liksom tog stöd mot nosgrimman på nått underligtvis men tog bort nosgrimman helt och upptäckte Nova.

Han fullständigt älskade det bettet, det blev liksom hans napp så man fick ofta säga åt honom att gapa när jag tränsade av för annars stod han där med bettet i munnen och tränset hängandes.

Hästen jag rider nu använder jag också bara Nova bett på, han ville inte gärna gapa förut vid tränsning men det problemet försvann helt efter bett bytet.

Har aldrig fått någon komentar från tandläkaren annat än att dem har haft obefintligt med förslitningar efter bett vilket tydligen många hästar har.

Men somsagt det är väl självklar olika. Ska väl sägas att det jag också gjorde med mitt Nova var att jag formade om det i bandslipen så mitt Nova är smalare än normalt och formad lite som i en båge.

Har du ett äkta Novabett?? Mitt är väldigt tunt.

Vet att detta inte var riktat till mig men ville svara än då. Jag anser nog också att Nova bett verken är tjockare eller tunnare än vanliga metall bett men jag valde att gör mitt smalare speciellt längst ut så att bettet var mer jämn tjockt istället för kraftigt avsmalnande.

Jag har bett som är i samma tjocklek dom islansbetten. Liten storlek har jag letat efter till min ponny, men inte funnit bland islandsutrustning heller. Bomberbit är populärt bland alla möjliga ryttare. Det var det bett som TS skrev om i trådstarten jag undrade över.

Spännande, vart hittar man bett som är vridna?

Har länge funderat på detta och vill alltid vrida om lite så att bettet hänger lite annorlunda i bettringen, men får inte riktigt till det som jag vill. Ett vridet låter ju toppen, skulle gärna testa.

Är det någon som äger eller har testat bettet som finns hos Hööks, speciellt anpassat för islandshästar? Det är utformat av Erlendur Erlingsson.
Hur är det att rida med och är det något speciellt med bettet? :crazy:

Det är detta jag undrar över. Vad är det med bettet som gör att det är anpassat speciellt för islandshästar? På vilket sätt är det annorlunda?

Gjort av en islänning, i små storlekar passande små islandshästmunnar och enligt det bettmode som går bland islandshästryttare kan jag tänka mig. Dessutom har han väl gjort en islandsstång i serien också tror jag?

Vet att detta inte var riktat till mig men ville svara än då. Jag anser nog också att Nova bett verken är tjockare eller tunnare än vanliga metall bett men jag valde att gör mitt smalare speciellt längst ut så att bettet var mer jämn tjockt istället för kraftigt avsmalnande.

Det tunnaste jag har är ett "munformat" rakt bett från Bombers (det enda jag har från Bombers). De övriga är från Globus, tredelade, "munformade" raka och ett tredelat med fasta ringar och stänger, typ som körbett. Då är Nova lite smalare upplever jag (? får kolla!!)än dessa förutom Bombers. Misstänker det är just det som hästen gillar, han går bra med Bombersbettet också men känns mjukare i mun o nacke med Nova. Han har en väldigt liten mun.

Gjort av en islänning, i små storlekar passande små islandshästmunnar och enligt det bettmode som går bland islandshästryttare kan jag tänka mig. Dessutom har han väl gjort en islandsstång i serien också tror jag?

Jo men att det finns bett i mindre storlekar gör väl inte bettet speciellt anpassat för islänningar? Då passar det ju alla hästar med mindre munnar. Jag har själv letat bett till min ponny och inte hittat i rätt storlek, så hon får ha bettplattor så att bettet passar. Jag har letat bland islandssidor/hyllor också, men inte hittat där heller. Det har varit samma storlekar som bland alla andra bett. Finns det islandsbett i 8,5 cm? Vart i så fall?
Islandsstång skriver du. Vad är speciellt med den jämfört med andra stänger? Passar inte vanliga stångbett på islänningar eller är det någon annorlunda funktion med islandsstänger än andra stänger? Jag försöker verkligen förstå, så därför kommer det frågor som förmodligen är uppenbara för er som håller på med islandshästar, men jag har ännu inte förstått. Ursäkta en trög hjärna:)

Min nuvarande islandshäst är trång i munnen,behöver 11,5 i längd men en smalare variant. Har hittills inte träffat på någon islandshäst som behöver så långt bett.
Har ridit honom på 10,5 men det är för kort trots att han har ett lika stort huvud som min förra häst.
Har nu släppt tanken på trustbett som är för tjocka, skall kolla nämre på bombers.
Islandsstång kommer min häst inte att kunna ha. Fasta ringar samt rak stång kommer inte att fungera ens när han blir tillräckligt skolad för stångbett.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama