Bett till islandshäst

Sv: Bett till islandshäst

Jag skulle inte vilja använda det på min häst. iom "tungfriheten" kommer all tryck hamna på lanerna, som är rättså känsliga.
Kan tänka mig att man får en bra känsla i handen ändå eftersom hästen då gärna "knäcker av" pga av obehag/tryck på lanerna.

Min häst fick blåmärken på lanerna efter någon månads användning av Kimblewick med tungfrihet, i han är som smör i munnen(användes då han ville lägga tungan över det vanliga bettet). Så du har all rätt i det du säger!

Blåmärkena identifierades av tandläkaren, o det var något pinsamt att ha orsakat sin häst skador! O som sagt, han är "ingenting" i handen så då kan man tänka sig vad det skulle bli på en häst som kräver mer kraft i tygeln...

Knapplån som följer...
Jag har alltid undrat över de tredelade betten med tungfrihet, mittdelen är ju så kort så det kan väl knappast rädda hela tungan från tryck? men det kanske räcker för att inte trycka över hela tungan?

kvandi; Knapplån som följer... Jag har alltid undrat över de tredelade betten med tungfrihet skrev:
Jag har också undrat över det. Jag läste någonstans (kommer ej ihåg källan) att raka bett med så kallad "port" eller tungfrihet (en del kallar det "happy tounge"-mundel) ofta har en för smal tungfrihet som snarare då ger punkttryck på tungan där porten "tar slut". Låter inte så bekvämt... Poängen var då att ett rakt bett som har en jämn böjning/rundning skulle vara bättre än ett med port.

Samma risk borde ju finnas med tredelade med tungfrihet, eller det kanske det inte gör? Måste ju bero väldigt på hur bettet är utformat i rundningen och självklart också längden på mittdelen.

Spännande om någon här kunde fråga tandläkare om EE-bettet, då kanske vi kan få säkrare svar!

Jag har också undrat över det. Jag läste någonstans (kommer ej ihåg källan) att raka bett med så kallad "port" eller tungfrihet (en del kallar det "happy tounge"-mundel) ofta har en för smal tungfrihet som snarare då ger punkttryck på tungan där porten "tar slut". Låter inte så bekvämt... Poängen var då att ett rakt bett som har en jämn böjning/rundning skulle vara bättre än ett med port.

Samma risk borde ju finnas med tredelade med tungfrihet, eller det kanske det inte gör? Måste ju bero väldigt på hur bettet är utformat i rundningen och självklart också längden på mittdelen.

Spännande om någon här kunde fråga tandläkare om EE-bettet, då kanske vi kan få säkrare svar!

Läs senaste numret av Islandshästen, den som kom idag. Där står effekterna av att rida på stång med tungfrihet... det blir tryck på de känsliga lanerna istället med stor skaderisk :( varenda häst som hade skador i munnen på förra Landsmót hade blivit riden på stång med port. Veterinär Sigrídur Björnsdóttir varnar starkt för dem!

Men "happy tounge" har väl en ändå en ganska bred port? Ser ju inte alls ut som tredelade med port. De kan ju vara skadliga ändå, men jag tycker inte likheten är så stor. Fast jag kanske missförstått något :)

Jag har inte fått Islandshästen. Jag flyttade 1 maj och lokalföreningen har fått min nya adress.

Läs senaste numret av Islandshästen, den som kom idag. Där står effekterna av att rida på stång med tungfrihet... det blir tryck på de känsliga lanerna istället med stor skaderisk :( varenda häst som hade skador i munnen på förra Landsmót hade blivit riden på stång med port. Veterinär Sigrídur Björnsdóttir varnar starkt för dem!

Vilket är fullt begripligt eftersom ett stångbett glider i huvudlaget och får genom det förstärkt effekt, har du däremot ett vanligt tungfrihetbett tredelat så beter sig det helt annorlunda.

Nu förstår man varför alla nybörjare tycker att hästen går så mycket bättre med stången :devil:

Knapplån som följer...
Jag har alltid undrat över de tredelade betten med tungfrihet, mittdelen är ju så kort så det kan väl knappast rädda hela tungan från tryck? men det kanske räcker för att inte trycka över hela tungan?

Tungfrihet är bullsh*t, du får ingen frihet av att höja upp mittdelen i en båge, en hästmun har ju inte "designats" med extra utrymme för ett bett, varesig på tungan eller någon annanstans.

Tungfrihet är bullsh*t, du får ingen frihet av att höja upp mittdelen i en båge, en hästmun har ju inte "designats" med extra utrymme för ett bett, varesig på tungan eller någon annanstans.

Det är korrekt, men ett sådant bett minskar trycket på tungan, medan exempelvis tredelat med en droppe som då ökar trycket på tungan. Lägger man till att många islänningar har rätt feta/tjocka tungor som blir det stor skillnad mellan hur betten tar ändå.

Men borde det inte rimligtvis vara så att trycket hamnar någon annanstans om man "tar bort" det från tungan då? Som på lanerna, som för stångbetten.

Men "happy tounge" har väl en ändå en ganska bred port? Ser ju inte alls ut som tredelade med port. De kan ju vara skadliga ändå, men jag tycker inte likheten är så stor. Fast jag kanske missförstått något :)

Som jag förstod det så menade man att hästens tunga i avslappnat läge egentligen ligger och "flyter ut" över lanerna. Vinklarna som då skapas vi alla slags portar ger punkttryck, vilket leder till att hästen 1) spänner och drar undan tungan för att komma undan 2) oundvikligen får punkttryck på lanerna.

ska kolla om jag inte kan hitta källan igen...men det var så jag minns förklaringen.

Det handlade ju dock som sagt var om raka/fasta bett, så jag är också nyfiken på om det blir samma effekt eller inte med delade bett? Har ingen aning själv, men vill gärna lära mig!

Återigen, vore fantastiskt att få höra en tandläkares utlåtande om sådana bett testade i en hästs mun...

Men borde det inte rimligtvis vara så att trycket hamnar någon annanstans om man "tar bort" det från tungan då? Som på lanerna, som för stångbetten.

Ju flera brytpunkter bettet har desto mer tar bettet i mungipan och minskar trycket på lanerna, så ett vanligt tränsbett pressas upp mot lanerna vid ett tygeltag. Det gör även ett tredelat, men betydligt mindre och ta lägre, ökar du brytpunkten med ytterligare så börjar bettet stanna kvar i munlinjen.

Går vi till stångbetten så kan man titta på ringarna som huvudlaget fäster i, ju större ring ger en större möjlighet för huvudlaget att glida i sina ringar och utövar således ett större tryck i nacken på hästen. Det isländska stångbettet har ytterst små ringar, vilket gör att huvudlaget knappt glider i ringarna, medan gag eller typ pessoa har större ringar som erbjuder huvudlaget att glida mycket i sina ringar och ger då ett rejält tryck i nacken samtidigt som bettet kommer underifrån och trycks upp mot lanerna.

Återigen, vore fantastiskt att få höra en tandläkares utlåtande om sådana bett testade i en hästs mun...

Det kommer, ni kan vara lugna. Jag ska dit på onsdag. :)
Det är Ylva jag går hos, hon som var med i Islandshästen, så det är ju redan ganska tydligt vad hon tycker, men jag frågar gärna ändå. Ska ta med mig kompisens EE-bett och fråga specifikt om det.
Nu har min häst en miniliten tunga (stor kontrast mot min förra som hade enorm tunga) så jag får försöka fråga lite mer allmänt och inte bara på min.

Ska bli spännande att höra vad hon säger. Rapport kommer såklart så fort jag kommer hem (eller när jag väntar på att tröttmössan ska vakna). :)

OK. Hur inverkar då sk "lock-up"-bett? Är det fortfarande samma tryck med ett sådant som ett vanligt två-delat?

Här kommer äntligen tandläkarens utlåtande!

Och det lyder som följande:
Det blir ett betydligt större tryck på lanerna än vad som blir av ett vanligt tredelat, men det är inte lika illa som en stång med tungfrihet/port, eftersom hävstången då förstärker ytterligare.
Dessutom så tar det onödigt mycket plats i munnen (alltså generellt, inte i min hästs mun).

Hon sa att hon skulle själv inte valt detta bettet. Och efter att hon gått igenom hur det inverkar så är jag inte alls sugen på att prova det heller.

Där ser man , och andra tandläkare påstår motsatsen.:D

Ja, det är väl alltid så, alla säger olika. Men som sagt jag köpte förklaringen när hon visade. Men hon sa även att det såklart kan vara individuellt, att det säkert kan finnas hästar som trivs med det. Men som sagt, det var inget hon skulle välja i första hand. Men har man en häst som trivs med det så är det ju bara att köra på. :)

Vad var det de säger olika om förresten? Att det trycker på lanerna eller att det tar onödigt mycket plats? Eller både och kanske?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama