Bett till islandshäst

Sv: Bett till islandshäst

Islandsstång är ett klassiskt bett utvecklat på island. Självklart kan islandshästar ha andra stångbett, själv har jag ingen häst som passar på islandsstång.
Islandsstången är speciellt isländsk för att den har sitt ursprung på Island. Precis som westernbett och portugisiska stänger är speciella för att de är utformade för sin gren. Men hästnen kan förstås ridas på bett från andra länder också :)

Islandsstången är lite specilel och skall användas med lättare kontakt än andra stänger. Jag är ingen expert på dess inverkan eftersom jag nästan aldrig använder den. Jag har en bomber pelham happy tounge och ett rakt, munformat jaktkandar om jag vill ha stång :)

Jo men att det finns bett i mindre storlekar gör väl inte bettet speciellt anpassat för islänningar? Då passar det ju alla hästar med mindre munnar. Jag har själv letat bett till min ponny och inte hittat i rätt storlek, så hon får ha bettplattor så att bettet passar. Jag har letat bland islandssidor/hyllor också, men inte hittat där heller. Det har varit samma storlekar som bland alla andra bett. Finns det islandsbett i 8,5 cm? Vart i så fall?
Islandsstång skriver du. Vad är speciellt med den jämfört med andra stänger? Passar inte vanliga stångbett på islänningar eller är det någon annorlunda funktion med islandsstänger än andra stänger? Jag försöker verkligen förstå, så därför kommer det frågor som förmodligen är uppenbara för er som håller på med islandshästar, men jag har ännu inte förstått. Ursäkta en trög hjärna:)

Jag anser nog att alla hästmunnar är mer eller mindre lika eller lika olika kanske snarare, oavsett ras. Men jag tror att det jag skrev ovan ungefär är vad som gör att man väljer att kalla det islandshästbett. Liksom att remontnosgrimma och tvådelat huvudlag kallas "islandshäst-träns" trots att de är samma som alla andra tvådelade huvudlag med remontnosgrimmor. Dte är bara vad som är vanligast i en ganska länge sluten hästkultur. Hästkulturen på Island har präglat hur vi som har islandshästar i länder utanför Island hanterar våra hästar, ser på dem och vilken utrustning vi använder. Ungefär som inom western-ridningen som också har en stark kultur. Även om jag tycker att gränserna luckrats upp betydligt de senaste 10 åren.
Så, det finns i mina ögon inget riktigt svar på din fråga. Små munnar ger små bett (inte bara på bredden, utan i tjockleken också) och en islänning som har designat betten gör att de är designade med islandshästens mun i åtanke, dessutom utformade i de former som är populärt inom islandshästvärlden just nu. Så då blev de helt plötsligt "islandshästbett".

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av att rida på stång, då jag inte är ett fan av bett-typen. Men det finns en kultur i att rida på stång på Island och då på just det traditionella stångbettet.
Typ ett sånt här:
globus_islandsbett_2_delat.jpg

Biggan: Jag är ganska säker på att Globus tillverkar bett i 8,5cm. Om det inte finns hemma kan nog återförsäljare specialbeställa.

Har du tittat bland westernbetten? Där finns många bettmodeller som är smala och som är formade så att de ligger väldigt bra i hästarnas munnar. Gillar dem. Tyvärr har de väldigt begränsat med storlekar, men 11,5 borde gå att hitta.

Jag skulle vilja veta vad som gör islandsstången annorlunda än andra stänger. Att man inte kan rida med samma kontakt som på andra tex. Då blir det hängande tygel. Men finns det någon bra läsning om detta? Någon sajt du kan länka till? Jag tycker detta med bett är intressant. Jag använder bett av olika slag på mina hästar. Det är spanska stänger, westernstänger, westernbett, tredelade vanliga bett och oledade vanliga bett. En salig blandning, men jag vill ha det hästarna trivs med. (tävlar inte längre så jag behöver inte vara begränsad av TR)

Att betten är utvecklade på island förstår jag. Det jag undrade över var vad som stod i TS första inlägg. Det stod att bettet var speciellt anpassat för islandshästar. Vad innebär detta?

Idiotisk reklamfras, fråga den som kommit på den. Jag tolkar det som det finns i storlekar som passar islandshäst och reklamen riktar sig till folk som gillar fina namn. Har en islänning designat så måste det bara vara bra ;).

Jag har inte de och tycker de är svindyrt för ett 3 delat.

Jag har ett vanligt, ett i mässing och ett i syntet, de i syntet är toppen att ha vintertid för mina händer som blir kalla och får inte blikalla(ledproblem)

Både jag å hästen älskar alla våra 3 delade bett i olika material.
Men nu när man har värme i sadelkammaren har silverfärgade 3 delade bettet endast använts=)

Tycker inte att dina frågor var dumma eller att du är trög :) Är skitdålig själv på bett för det är en j*vla djungel! Frågar man inte så får man aldrig lära sig :)

Kl
När vi ändå snackar bett, kan inte någon vänligt själ vara lite hjälpsam och förklara enklaste sättet att mäta vilket storlek man ska ha på bettet? Funderar på att skaffa ett vanligt rakt bett och testa med på min lurvboll, men när man väl står i affären och ska välja blir man bara nervös och känner sig alltför dum för att fråga personalen :(

Jag har provat mig fram, genom att sätta in ett 10,5 bett i munnen. Ta ett styrande tygeltag, titta på om bettet glider ut i mungipan på den sidan, hur mycket? Om den inte glider ut så har du ett passande bett, ser ringen ut att vara inne i munnen så behöver du ett längre bett, men glider bettringen ut en bit så behöver du ett kortare bett.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama