Bett till islandshäst

Sv: Bett till islandshäst

Kul att höra vad hon sa. Tack för att du delar med dig.

Pratade ni nåt om skillnaden/likheten mellan raka bett med samma utformning? Jag är lite nyfiken på just det. Måste fråga min tandläkare också, men det dröjer till efter nyår till nästa gång.

Alla bett tar onödigt mycket plats egentligen, därför är smala bett att föredra. Vad man säger olika är, att ett tränsbett vrider sig mycket mer upp mot lanerna än vad ett tredelat gör. Ju fler brytpunkter bettet har desto mindre vrider det sig, och ett direkt tryck utövas på lanerna av te x ett pelaham med fast port.

Kl

Hur inverkar ett vanligt rakt bett? Skillnad mellan fasta å lösa ringar? På min häst är det d enda son funkar, på två å tredelade gnager hon på betten!! Men inte med rakt?!

Ett rakt bett ger tryck på tungan istället för lanerna, så de flesta hästar brukar föredra det (och alla tandläkare med ;)).

Alla bett tar onödigt mycket plats egentligen, därför är smala bett att föredra. Vad man säger olika är, att ett tränsbett vrider sig mycket mer upp mot lanerna än vad ett tredelat gör. Ju fler brytpunkter bettet har desto mindre vrider det sig, och ett direkt tryck utövas på lanerna av te x ett pelaham med fast port.

Fast det var ju inte en jämförelse mellan olika ledade och oledade vi talade om. Det var EE-bettet vi pratade om. Om det skedde någon jämförelse så var det i så fall EE vs. Rakt och tredelat. Alltså EE mot "vanliga".

Klart att alla bett tar plats, men olika mycket beroende på form. Och som sagt då att porten/tungfriheten ger ett större tryck på lanerna.

Jag tolkade det som att det gällde alla tredelade bett, därav mitt svar.

Kul att höra vad hon sa. Tack för att du delar med dig.

Pratade ni nåt om skillnaden/likheten mellan raka bett med samma utformning? Jag är lite nyfiken på just det. Måste fråga min tandläkare också, men det dröjer till efter nyår till nästa gång.

Du menar med tungfrihet? Oavsett om de är ledade eller oledade så blir det ju tryck på mer lanerna när trycket minskar på tungan. Någonstans hamnar ju trycket, det försvinner inte bara.

Och som sagt, efter att jag fick höra vad skador på lanerna kan leda till så skulle inte jag försöka med ett sånt bett i första hand. Det kan säkert finnas hästar som föredrar det, och då är det klart att man ska lyssna på hästen. Men såklart måste man ju vara medveten om hur det fungerar och kolla regelbundet så att skador inte uppstått.

Du kan ju alltid ringa till tandläkaren om du har några frågor. De flesta tandläkare och veterinärer jag varit i kontakt med har alltid varit väldigt tillmötesgående om man har några frågor och ställer gärna upp och svarar på frågor per telefon. :)

Min nya häst knaprar på delade bett när han står still.
På sikt måste det ge förslitningskador på tänderna.
Nu rider jag enbart med rakt bett vilket fungerar mycket bra.
Men vad ska jag ha som alternativ ?
Det skall ju vara bäst att rida med olika typer av bett för att avlasta hästens mun och minmera skador.

Hur funkar din häst på bettlöst? Det är väl ofta det hästtandläkarna rekommenderar att man varvar med, utöver rakt som du redan rider på. Är det bara rakt han inte knaprar på?

Min gör också så ibland. På henne funkar det bra med en enkel rem under hakan.

Sen som sagt, det finns en del olika bettlösa alternativ. Min tandläkare visade även babypelham, i och för sig också rakt, men om man spänner kedjan lite tightare (35-40 grader) så verkar bettet lite annorlunda på grund av hävstången. Går bra att ha tygeln i mittringen så blir det bara en väldigt liten hävstång, men den ger ändå en annan inverkan.

Hackamore fungerar men han knäpper av i nacken då.
Annat bettlöst kan jag använda i paddock, men helst vill jag rida ut med det.
Han är välriden går att rida med sätet och lagom tygelkontakt, men har mycket vilja och kan få upp farten för mycket. Jag är inte säker på att jag får stopp med bettlöst om jag behöver.
Delat som låser sig? Jag har testat mitt 3 delade sprenger men det är ett knaprande när vi står still. Jag tror att han tar ut sin frustration över att stå still med knaprandet.
Pelham kanske, han är känslig att rida och släpper direkt i nacken när man ber honom. Är inte säker på att jag kan ge tillräckligt snabb eftergift då.
Skall snart rida en lektion för den som ridit in honom, han kanske kan ge lite tips.

Du kanske kan välja lite olika typer av raka bett, kanske kan vara bättre än att inte variera alls? Typ syntetbett eller ett med parerstänger?

Knapplån

Vad är grejen med stångbett då? :) Och bett med parerstänger?
Undrar lite om vad som är bäst, D ringar, Ägg ringar eller vanliga runda ringar?

Det går inte att ge ett bra svar på vilken typ av ringar du ska ha, vad som är bäst beror på vad hästen trivs med.

Stångbett är skarpare, de har hävstång och en kedja som stoppar så hävstångseffekten inte blir för stor. Parerstänger är vanliga på körbett, de är till för att stoppa så att man inte kan dra in bettet i munnen.

Aha, ok :) blir så förvirrad med alla olika bett och ringar som sitter på! Hade varit så mycket enklare om det bara fanns tre varianter. Haha ;)

Men vad gör de olika ringarna då? Kan du förklara det iallafall? :)

Eggringar är rundade, fasta ringar vilket gör att bettet ligger lite stabilare i munnen eftersom det inte rör sig lika mycket.

Lösa ringar rör sig mer och rör sig därmed även mer i munnen.

D-ringar har en större, helt flat, sida intill kinden och fungerar därmed också mer som en parerstång. Alltså att den ger ett större och stabilare tryck på ex höger kind och du tar i vänster tygel, det blir alltså en dubbel inverkan av bettet och extra tydligt.

Stångbett med kedja under haken gör att det trycker uppe på nackstycket när du tar i tyglarna. Du får alltså en dubbel inverkan som bjuder in hästen att sänka huvudet tydligare än ett vanligt bett. Detta gör det även mycket starkare, dvs ett stångbett skall ridas av någon som kan hantera den här effekten på en häst som förstår den.

Vad som är bäst är helt upp till individ av häst och mun!

Senast ändrad:

En till fråga om D-ringsbetten. Jag har hört att det blir liiiite hävstångseffekt. Stämmer det?
Försöker att tänka mig hur det blir och kan på sätt och vis tänka mig båda varianterna. Möjligvis en liten vridning framåt, men inte mer än så.

Någon som vet?

Tänkte att det kunde vara ett relevant tillägg i beskrivningen i så fall.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama