Bett till het häst

Sv: Bett till het häst

nje nej nej inte pessoa!! Det enda det gör är att knipa runt underkäke och tunga vilket är oerhört obehagligt för hästen och den blir därför "kuvad" av bettet.... det är obegränsad hävstång som gör att man kan ta så pass mycket att bettet rotera i munnen så nej pessoa är inget bra alternativ oavsett häst, ryttare och problem...

Nej Pessoa sätter jag inte i någons hästs mun som sagt..

Du kan mycket väl pröva ett skarpare bett, under en period, men jag skulle nog träna hästen att gå tillsammans med andra hästar. Till att börja med en häst som är lugn och trygg, sen efterhand fler och fler hästar. Jag skulle också försöka göra hästen mer uppmärksam på sitsen, om den lyssnar till sitshjälperna behöver man inte ha så skarpt bett :).

Men, det här är ju saker som tar tid att träna in och under tiden kan du, för din egen säkerhet om inte annat, ta hjälp av ett skarpare bett. Rakt pelhambett med dubbla tyglar använder jag på mina monster och det har fungerat väldigt bra, så det rekommenderar jag, men din häst kanske reagerar annorlunda- så du får prova dig fram till vad som fungerar för er två tillsammans.

Lycka till!

Mycket bra svar, tack. Precis så jag tänker ! ;)

Och som du säger, lösningen är ju inte skarpare bett. Men som du säger också, under tiden för säkerheten kan jag använda det vid tillfällena jag rider ut med andra som en " säkerhet ".
Och jag kommer att träna honom att rida med andra hästar så att man till slut kan ta bort det skarpare bettet.
Kanske också mer arbete på volten så att han även lyssnar på mej när jag rider med andra.

Jag har nu tittat ut ett rakt pelham bett som är något " svängt " som jag tänkte prova på han. ( Kommer att rida med dubbla tyglar ).

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 107
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar