Sv: Bett till het häst
Jag vill inte att rekommendera ett skarpare bett då jag inte anser att styrkan sitter i bettet utan i tilliten och respekten. Jag tycker att du ska fortsätta med det vanliga tränsbettet, vet inte om du har 2delat eller 3delat, men ett 3tredelat kan upplevas litet skarpare eftersom det har en extra brytpunkt och sedan träna ordentligt. Kanske rida ut med en enda häst i början och sedan ta med fler när det fungerar bra med en.
Av din beskrivning tycker jag att det låter som om din häst inte respekterar dig i dessa situationer. Vad är det som gör att det fungerar bra när ni rider ut ensamma? och hur skulle ni kunna göra på samma sätt när ni rider ut med andra? Har det hänt dig eller hästen något tidigare ihop med andra hästar som gör att någon av er stressar upp sig kanske? Eller blir din häst bara allmänt pigg, kanske kan prova att rida i täten? (om du inte redan provat det)
Jag har inte så mycket mer tips, men fundera på vad skillnaden är när ni är ensamma. Jag tror inte att skarpare bett löser problemet, för vad händer den dag hästen går emot även det nya bettet? Ett ännu skarpare?
Pessoadiskussionen vill jag knappt ge mig in i, men ett sådant bett ger dubbla budskap. Tryck i nacken (vilket inte är något vidare bra för hästens känsliga nerver) och ett tryck underifrån i munnen. Hästen tror alltså att den ska både höja och sänka huvudet, vilket man ibland kan se hästar som krullar ihop sig = böjer in mulen mot bogen, kröker på nacken och sänker ryggen.
Därav inte sagt att detta händer alla som använder pessoabett, men det händer alltför många.