Bett till het häst

Sv: Bett till het häst

Amen! :bow: sett för många hästar med låsningar i nacke, hals, rygg m.m. efter att ha gått med pessoa under lång tid (även efter kortare perioder också!) Det finns absolut INGA positiva egenskaper med ett pessoa förutom att man som lat/okunnig/otrevlig/otålig ryttare kan knöla ihop sin stackars häst och låtsas den går fint och känna sig duktig.....

Jag vill inte att rekommendera ett skarpare bett då jag inte anser att styrkan sitter i bettet utan i tilliten och respekten. Jag tycker att du ska fortsätta med det vanliga tränsbettet, vet inte om du har 2delat eller 3delat, men ett 3tredelat kan upplevas litet skarpare eftersom det har en extra brytpunkt och sedan träna ordentligt. Kanske rida ut med en enda häst i början och sedan ta med fler när det fungerar bra med en.

Av din beskrivning tycker jag att det låter som om din häst inte respekterar dig i dessa situationer. Vad är det som gör att det fungerar bra när ni rider ut ensamma? och hur skulle ni kunna göra på samma sätt när ni rider ut med andra? Har det hänt dig eller hästen något tidigare ihop med andra hästar som gör att någon av er stressar upp sig kanske? Eller blir din häst bara allmänt pigg, kanske kan prova att rida i täten? (om du inte redan provat det)

Jag har inte så mycket mer tips, men fundera på vad skillnaden är när ni är ensamma. Jag tror inte att skarpare bett löser problemet, för vad händer den dag hästen går emot även det nya bettet? Ett ännu skarpare?

Pessoadiskussionen vill jag knappt ge mig in i, men ett sådant bett ger dubbla budskap. Tryck i nacken (vilket inte är något vidare bra för hästens känsliga nerver) och ett tryck underifrån i munnen. Hästen tror alltså att den ska både höja och sänka huvudet, vilket man ibland kan se hästar som krullar ihop sig = böjer in mulen mot bogen, kröker på nacken och sänker ryggen.
Därav inte sagt att detta händer alla som använder pessoabett, men det händer alltför många.

Senast ändrad av en moderator:

tack gode gud för att det finns vettiga männsikor, jag avskyr pessoa och kan inte i min vildaste fantasi förstå varför folk envisas med att rida på detta bett!

ang Pelham, funkar väldigt bra på heta hästar, har ett sånt själv som jag rider på håller med de andra ang. 2 tyglar, man lär sig fort hur man ska hantera det.

jag har ett rakt äppel pelham superbra, då gummit inte är tjockt på vanliga gummibett.

Jag avskyr också pessoa och skulle aldrig stoppa det i munnen på en häst!

Till mitt heta sto har jag ett jaktkandar vid situationer som uteritt då jag vet att jag kan behöva en nödbroms. Jag hade kunnat undvika permanenta skador om jag inte hade envisats med att rida på vanligt tränsbett så länge som jag gjort...

Alla bett med hävstång invärkar på nacken. Sedan skulle inte jag heller använda mig av pessoa.

Jag skulle vilja hålla med någon ovan som föreslog hackamore, alltså ett "bett" som verkar via tyck på hästen nos och nacke.
Jag har haft heta hästa av olika slag; allt från starka ponnyer som stack på hemvägen till överkänsliga heta fullblod, och hackamore verkar de allra flesta trivas bra med. De blir lugna och lyhörda del flesta, tycker jag.
Be någon duktig sätta dit det första gången, så det inte hamnar för långt ner. Den mildaste varianten har korta skänklar, brett luddklätt tyg på nosen och en läderrem under hakan och har funkat på mina, men det finns skarpare.

Pelham anser hästtandläkaren här nere är det sämsta, men minns inte 100 varför det var så. Ett tjock gummibett är i alla fall inte särskilt bra för hästmunnar. Det skaver mot mungipor/laner och då munnen spärras upp får man vackert knyta igen med nosgrimmor - inte bra.

Pessoa är inte heller något jag tror på; har också dåliga erfarenheter.

Bra av TS att inte vilja såga och slita, tycker jag!

Jo absolut så grundar sig ju många problem i grunden på att hästen inte har respekt och tillit till sin ryttare och då utmanar ledarskapet men sen är det ofta ofta så att hästen inte trivs med sin utrustning. Bett som dom inte trivs med, det finns inget universellt bett som funkar på alla hästar utan man måste testa sig fram i djungeln.
Det som många ryttare tar som olydnad eller ouppfostran är oftast bett som gör ont, inte passar, sitter fel, för stora, för små....

Så att generellt säga att man ska fortsätta rida på det "snälla" bettet (tränsbett, 3-delat) är inte alltid den bästa lösningen. Om hästen inte trivs med det spelar det ingen roll hur mycket markarbete man lägger ner tid på eftersom problemet inte sitter där.

Sen tycker jag absolut man ska sträva efter att rida med så lite "lullull" som möjligt, att ständigt behöva rida med graman, kandar, dubbla bett, inspänningar m.m. är ju ett symptom på att nåt annat inte funkar men i början av problemlösning kan det, för sin egen säkerhet och hästens, vara en bra idé att hitta en säkerhetslina som man kan använda i nödfall. Med ett pelham och två tyglar kan du ju använda hävstången bara i de fall du behöver den.

:)

Hackamore kan vara en bra lösning!
tänkte bara säga att det finns hästar som är som min som tycker att man kan vika in näsan och fortsätta springa när hon dom går på hackamore, dock är det säkerligen inte så vanligt.

Håller med folket om att man ska sträva efter att rida med så snälla bett som möjligt och inte så mkt krimskrams som graman osv.
gramanen tex. låser bogarna :crazy:

men däremot så vet jag hästar som faktiskt kan behöva kanske ett lite skarpare bett å då behöver det inte handla om respekt utan bara om att det är en puller, kommer en annan häst upp för nära så slår tävlingsinstinkten till å då spelar inte respekten nån roll.

men däremot så vet jag hästar som faktiskt kan behöva kanske ett lite skarpare bett å då behöver det inte handla om respekt utan bara om att det är en puller, kommer en annan häst upp för nära så slår tävlingsinstinkten till å då spelar inte respekten nån roll.

Precis så är det, han är lugn och fin när vi rider ut ensamma och lyssnar till 100 % men rider jag med en till så går det bra så länge jag är först och den andra hästen lite längre bak, men så fort vi ska trava och den andra hästen kommer upp lite bakom eller vid sidan om så kommer tävlingsinstinkten med en gång och då går det ibland inte att få stopp på honom..
Så skulle bara behöva ett lite skarpare bett vid dem tillfällena då jag inte vill
riskera att det händer något..

Ja, det klart att det kan vara så att hästen kanske inte trivs med sin nuvarande utrustning, men om hästen inte fungerar på ett vanligt tränsbett och markarbetet inte hjälper tycker jag att man ska börja med att ta ut en veterinär som kollar tänderna innan man ger sig ut i bettdjungeln och börjar prova skarpare saker. Man kan ju även byta tjocklek på bettet om man misstänker att något är fel, kanske prova bettlöst om hästen har någon form av tandproblem eller inte trivs med bett.

Problemet kanske inte sitter i munnen/bettet överhuvudtaget, kanske isf är något annat som tillexempel sadeln som inte passar som yttrar sig i kommunikationsproblem.

Med alla typer av bett, även bettlöst ska man självklart veta vad man gör, men i allt för många fall använder man skarpare bett än vad man klarar av så jag tycker ändå att man ska vara försiktig med vad man gör. Har sett alltför många unga ryttare som kommer med sitt tex pessoabett och inte kan kontrollera varken sig själv eller hästen.

Jag tycker inte att man ska se bettet som någon typ av nödbroms, anser att man lurar sig själv då. Styrkan sitter inte i bettet och en häst kan alltid vinna över en människa med fysisk styrka.

:)

förstår precis vad du menar, en häst som heter Kalia som jag brukar rida e precis likadan. Brukar ha henne som ledarhäst när jag jobbar som lägerledare då min gamla fjording inte har varit igång för ridning tex nu i somras)

Kalia e en toppenhäst i täten men är polsk arab så det är mkt tryck i henne, kommer det upp en ponny som stuckit eller liknande har jag inte en chans att stoppa henne om jag inte rider på pelhamet eller har lagt en tygelbrygga.

har jag pelhamstången så märker jag inte ens att hon blir en puller, att hon är stark, för det är en helt annan häst på det bettet, mjuk fin och lyssnar hur bra som helst. kan lätt rida efter en ponny som stuckit med sin ryttare och få stopp på både henne å den lille rackaren :D

2009-01-01_144658__Kalia.jpg

Du kan mycket väl pröva ett skarpare bett, under en period, men jag skulle nog träna hästen att gå tillsammans med andra hästar. Till att börja med en häst som är lugn och trygg, sen efterhand fler och fler hästar. Jag skulle också försöka göra hästen mer uppmärksam på sitsen, om den lyssnar till sitshjälperna behöver man inte ha så skarpt bett :).

Men, det här är ju saker som tar tid att träna in och under tiden kan du, för din egen säkerhet om inte annat, ta hjälp av ett skarpare bett. Rakt pelhambett med dubbla tyglar använder jag på mina monster och det har fungerat väldigt bra, så det rekommenderar jag, men din häst kanske reagerar annorlunda- så du får prova dig fram till vad som fungerar för er två tillsammans.

Lycka till!

Det är inte bettet som är grejen. Han har förmodligen ett behov av att vara först. Prova alla möjliga placeringar och lösningar innan du byter bett till ngt som "kuvar" honom.
Självklart är ett bestämt tag med stramt bett att rekommendera framför ett evigt ryckande i munnen med ett vanligt bett, men målet är väl att kunna hantera hästen utan en massa extrahjälper?

Hej!
Mitt tips är att testa ett tredelat pessoa bett, där har du ju även möjligheten att ändra styrkan på bettet.
Själv har jag ett engelskt fullblod och efter att testat flera bett är det det som fungerat bäst.
Så länge hästen inte ligger på verkar det mjukt i munnen och när hästen blir starkar och ligger på mer blir även bettet skarpare utan att vara hårt.
Lycka till...

hej!
ponnyhack kan fungera på en del hästar var bara väldigt försiktig om hästen har tendens att ligga på då det kan göra att det klämmer åt.
Svullnad på nosrygg kan uppstå och fel inspännt kan det ge problem för hästen att få luft och i värsta fall kan själva nosryggen skadas..

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 107
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar