Bett till het häst

E

_Emma_

Jag skulle behöva ha lite hjälp med vad jag ska ha för bett till min häst då jag vet så mycket om bett. Jag rider han på vanligt tränsbett och har alltid gjort och det fungerar bra när vi rider själva ute för då är han lugn och fin och lyssnar men så fort jag rider med andra hästar blir han väldigt het och är väldigt svår att få stopp på och blir okontrollerbar ( bromsträcka på ca 50 meter ) och jag vill inte sitta och slita och dra i hans mun hela tiden :crazy:
Så skulle behöva ett lite starkare bett när jag rider ut med andra, frågan är bara vilket bett jag ska prova på honom ?
Har funderat lite på rakt pelhambett med gummi.
Är det mycket skapare än ett vanligt tvådelat bett ?
Vilket är det snällaste bettet av Kimblewick och pelhambett ?
Skulle vara tacksam för förslag och tips !

Sv: Bett till het häst

Jag red med pehlam på min när han blev i det närmaste okontrollerbar ute, som nödlösning tills vi hittade ett jobbsätt som funkade för oss.
Ska du ha pehlam rid med dubbla tyglar så att du bara kan ta i stången då den behövs och inte hela tiden som de blir med en delta.

Okej det ska jag göra i så fall :)

Vad hade du för pelham till din häst ?

Är det mycket svårt att rida med dubbla tyglar om man inte är van ?

Ska du ha ett pelham så tänk på att ha ett oledat, ett ledat kan lätt vika sig runt tungan och orsaka obehag hos hästen. Håller även med ovanstående om att rida med 2 tyglar och inte ett delta, med delta håller du i hävstången hela tiden, med 2 tyglar kan du ta i det när du behöver.

Jag har en liten tjejj med sjuhelsikes massa motor och jag har testat de flesta bett men det jag har nu och som funkar überbra är ett ponnyhack. Hon har aldrig varit såhär lugn eller lyssnat såhär bra på minsta hjälper. Så det tycker ja absolut kan vara värt att testa :)

Ja precis då blir det i så fall ett rakt med gummi.
Ponnyhack, okej. Tack för tipset :)

Ja precis då blir det i så fall ett rakt med gummi.
Ponnyhack, okej. Tack för tipset :)

Tänk på att gummi kan bli väldigt tjockt i mun och då är det inte alls så snällt när man klämmer på nosgrimman. Så satsa på ett vanligt rakt med svag böjning istället.

Har någon möjligen en bild på hur ponnyhack ser ut ?

Ska du ha ett pelham så tänk på att ha ett oledat, ett ledat kan lätt vika sig runt tungan och orsaka obehag hos hästen. Håller även med ovanstående om att rida med 2 tyglar och inte ett delta, med delta håller du i hävstången hela tiden, med 2 tyglar kan du ta i det när du behöver.

Jag har en liten tjejj med sjuhelsikes massa motor och jag har testat de flesta bett men det jag har nu och som funkar überbra är ett ponnyhack. Hon har aldrig varit såhär lugn eller lyssnat såhär bra på minsta hjälper. Så det tycker ja absolut kan vara värt att testa :)

Fetmarkerade är enbart halvsant. Det skapar obehag ja. Men hela funktionen med bettet försvinner om det är ledat.

Fast det är ju inte riktigt sant... Ett oledat bett med hävstångseffekt har ju fortfarande hävstångseffekt.

Skillnaden jag ser mellan ledat och oledat är att ett ledat med den effekten lätt viker sig och går upp i gommen på hästen, nåt som många hästar tycker är obehagligt och som kan ge en uppstressande effekt istället för att ge ryttaren möjlighet att använda mindre hjälper med större effekt. Med ett oledat hamnar ju effekten över tungan vilket iaf min häst fungerade bättre på än nåt ledat jag ridit på.

Så enligt mina erfarenheter, både med min egen häst och andras, fungerar ett pelham bättre som oledat då det inte ger tvetydiga signaler och ger ett jämnt tryck.

Sen har jag ju insett att min tjejj fungerar bäst utan bett alls. Inget som hon kan bita tag i och då fanns det inte längre något att bråka om. Avslappnad och lyhörd men jag kan ju som sagt bara tala för mig själv men jag tycker det är absolut värt att testa :)

Hur kan det bli hävstång menar du?
Det enda som händer när du tar i tyglarna är att bettet knäcks upp i gommen på hästen och bryts. Dvs ingen hävstång.

Nu vet jag inte riktigt vilken du menar.. Menar du att ett oledat knäcks upp i gommen eller att ett ledat gör det?

Det här är inte sant. Det är isåfall om du inte har satt åt kedjan ordentligt, den finns där av en anledning.

ledade knäcks.

Hittade ett bra inlägg som förklarar saken:
Fär att hävstångseffekten är baserad på en stång - enkel fysik :smirk:
Visst finns där en viss hävstångseffekt kvar även på ett delat pelham men den är kraftigt reducerad och det som finns kvar är mest en knipeffekt runt underkäken.
Ett delat pelham inverkar kraftigar på laner och mungipor än ett helt men förlorar hävstångseffekt och nackpåverkan samt den stängande effekten från kindkedjan. Tvärtom försöker hästen gapa mer.

Det som gör att delade pelham fungerar sämre än sämst, utöver det faktum att man tar bort den jämna hävstångseffekten är att många rider med deltor. Pelham skall ridas med två tyglar så att man bara nyttjar hävstången precis när man behöver den.

Det man brukar syfta på är att kinnkedjan inte har någon effekt som vid vanliga stänger. När du tar i tygeln viker sig ju bettet och kedjan slackar, jämför med en kandarstång där kedjan sträcks. Det finns alltså inget "stopp" som när du har ett oledat bett. Istället får du nötknäppareffekten som vid andra tvådelade tränsbett (bettet kniper åt käken och petar upp i gommen) med skillnaden att du blir mycket starkare med pelhamet pga hävstången.

Ett delat pelham är i princip samma sak som ett pessoabett så vitt jag förstått.

Senast ändrad:

Jaha okej då är jag med, men då är vi ju överens. Jag vet inte om jag uttryckte mig knasigt, var ju sent hihi, men det jag ville ha sagt att stångbett ska alltid vara oledade då ledade som du säger, bryts upp i gommen. Men jag vidhåller att du ändå får en hävstångseffekt men det är ju absolut inte bra, den häver ju brytpunkten upp i gommen vilket inte kan vara trevligt för hästen.

Det är ju samma princip med ett pessoabett. Där har du ju dessutom ingen kedja som hejdar hävstången men principen är densamma. Du drar i tygeln som sitter fäst under bettet (det är det som ger hävstångseffekten) det enda logiska som då kan hända är att bettet bryts vid ledningen och går upp i gommen, du kan aldrig få någon annan effekt. Ett oledat bett med hävstång ger däremot tryck mot tungan neråt inte uppåt i gommen.

Kanske blev kluddigt inlägg men jag hoppas vi förstår varandra rätt nu iaf :)

varför inte bara köra på ett pessoa med en kedja under funkar kanon för min häst

Pessoa ger dubbla budskap till hästen (det drar upp huvudet samtidigt som det trycker ned det) , hästen kröker på nacken och släpper bettet för att komma undan då.
Du får ingen ärlig bjudning på bettet av pessoan. Jag skulle rekommendera pelhamsstången med dubbla tyglar som ni beskriver här.
Det är också bra sätt att träna med två tyglar inför den gång man kanske kommer använda ett kandar.
Carina

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 107
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar