Bett till fjording

B

blondie1989

Hej!

Jag håller på och tömkör min fjording för att senare få honom inkörd. Det är en stark, envis kille som inte alltid är alltför lyhörd. Jag undrar nu vad som är brukligt att använda för bett vid körning? Jag har fått för mig att man använder andra bett än vid ridning, stämmer det?

Ska man ha annat bett redan vid tömlörning, eller ska man fortsätta med tränsbettet?

Dom klassiska körbetten förutom tränsbett är ju liverpool och postkandar. Postkandaret är något snällare. Båda är hävstångsbett med kedja.
Det kanske kan vara ide att testa ett postkandar om han lyssnar lite dåligt. Dom finns ledade och raka, jag föredrar dom raka.

hästen jag hade på delfoder innan jag flyttade var lite som din.

en stark och envis fjordherre som för det mesta var lyhörd men ibland tyckte att hans sätt var bättre än människans! :smirk: :D

han var dock, enligt ägaren, en helt annan häst att köra!
då var han superlyhörd och uppförde sig perfekt!

hon hade provat olika bett och han trivdes tydligen bäst på liverpool stång.

har upplevt samma sak - min fjording är en helt annan häst i sele än med sadel. Tror att han verkligen gillar att bli körd!

Min med älskar att bli körd!¨
men jag brukar välja bett efter fjodors(hans namn)humör, ä'r han pigg och busig så blir det pellhambettet om han verkalr lugn och inte vil´lig till att busa så blir det vanligt tvådelat tränsbett.
jag bruakr också välja bett när jag rider och då blir det likadant.

Hmm... De flesta jag känner kör sina hästar på vanligt två-/tredelat tränsbett.. Själv har jag tredelat tränsbett men funderar på att skaffa lite starkare.. Skulle ngn rekommendera pessoabett? Har någon erfarenhet av dem? Om ni har, har ni speciellt träns då? För ett pessoabett har väl tendens att "vridas" så att, i värsta fall, sidostyckena kommer för nära ögonen... :crazy:

Tack för svar! :)

rekomenderar ej pessoabett .. om man ej sätter på en kedja, hävstångeffetkten blir nästintill oändlig annars *ajaj* tycker att stångbett är klart bäst att köra med, känns "stabilt"

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 908
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar