Sv: Bett sorter
Till Kveikja och Andi använder jag framförallt massivt tredelat lite tunnare bett. Men har även prövat Kveikja på oledat jaktkandar och tvådelad islandsstång, vilket jag kommer variera med mera i framtiden. Förr red jag mycket på gummiklädda tredelade bett, för hästarna var lugnare då, men nu har de vant sig vid att gå med bett.
På Snöggur rider vi med pelhamstång och planerar även pröva jaktkandaret(med deras skillnad i inverkan är mkt liten, kandaret har bara kortare hävstång). Har prövat snöggur på oledat bett utan hävstång o kedja, det gick INTE bra(han lyssnade inte). Hans förra ägare samt tränaren sa att han går mkt illa på tredelat eller delade bett öht. Tydligen på oledat oxå enligt min erfarenhet. MEN han skall till tandläkarn nästa vecka så får vi se om det har nån anledning till hans åsikter.
Jag tycker framförallt man skall lyssna på hästen o vad hästen trivs med. Visst anses tredelat vara snällast o "bäst", men vem har rätt att bestämma det om inte hästens själv? I vårt fall att rida på pelham, som ju är ansett som ett "skarpt bett" är ju det valet Snöggur gjort- han är lugn, trevlig o lyssnar glatt. Ett bett är ju aldrig skarpare än den hand som håller i det. Jag gissar i snöggurs fall att han inte gillar när bettet slår i tänderna, vilket ju inte inträffar när man rider på hävstångsbett med kedja.