Bett som åker ut

Sv: Bett som åker ut

Line-n kanske hade bettet för högt innan.
sen hålls det på plats av snokremmen.
Jag föredrar en remontgrimma som inte behöver spännas så mkt för att allt ska vara bra.

Tycker mig se på hästar att de tycker att ett för lågt ner satt bett irriterar o gör att de fibblar- vill få upp det.

en häst som går på tygeln påverkas inte så att det dras upp mot kindtänderna på samma sätt som en som går som en stjärnkikare- helt opåverkad lan= bara mungipan.

Senast ändrad:

Line-n kanske hade bettet för högt innan.
sen hålls det på plats av snokremmen.
Jag föredrar en remontgrimma som inte behöver spännas så mkt för att allt ska vara bra.

Tycker mig se på hästar att de tycker att ett för lågt ner satt bett irriterar o gör att de fibblar- vill få upp det.

en häst som går på tygeln påverkas inte så att det dras upp mot kindtänderna på samma sätt som en som går som en stjärnkikare- helt opåverkad lan= bara mungipan.

Vad menar du med att jag hade det högt innan?
Jag ändrade inte bettet när jag satte på snokrem - samma höjd.

Iom att det nu såg normalt ut, kanske du hade det för högt tidigare:confused:
Snokremmen håller bettet på plats. Kan inte vara för lågt, men för högt.

Hade det väl något hål högre för flera år sedan, innan vi var hos tandläkaren.
Men som sagt, det var läänge sen :)

Man brukar rekommendera att ha bettet ngt högre på unghästar för att de inte ska lära sig att lägga tungan över eller på annat sätt hitta på olater- skaka bettet osv.

Sen har unghästar mindre utdragna mungipor:angel:

Bettet ser ut att sitta högre upp än vad det är- lanen ser ju likadan ut.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
993
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 570
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?