Estivuz
Trådstartare
Sv: Bett på tävling
Jo, den där sista formuleringen låter väl ganska bra. Sist jag var på tävling så kom en häst lös som det stod 3 personer runt om och den hade träns med bett i munnen. Så egentligen handlar det om att ha kontroll på sin häst. Det är lite samma med hur det är i ridningen - om man kan rida hästen i grimma eller om man måste slänga på skarpa bett för att ha ngn kontroll.
Därför borde regeln ses över. Sen är det ju också lite märkligt att det i TR I står På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande men i TR dressyr På tävlingsområdet skall häst/ponny ledas i huvudlag med bett. Att man bara får tävla på vissa bett är ju redan reglerat då borde det ju spela mindre roll vad hästen leds i.
Sen är det ju så olika min gamla valack till exempel kunde jag leda i en sytråd.
Det borde ju gå att formulera en regel kanske i stil med "På tävlingsplatsen ska hästen kontrolleras så den inte kommer lös eller ställer till skada eller stör någon annan" Eller nåt sånt
Jo, den där sista formuleringen låter väl ganska bra. Sist jag var på tävling så kom en häst lös som det stod 3 personer runt om och den hade träns med bett i munnen. Så egentligen handlar det om att ha kontroll på sin häst. Det är lite samma med hur det är i ridningen - om man kan rida hästen i grimma eller om man måste slänga på skarpa bett för att ha ngn kontroll.