Bett på tävling

Sv: Bett på tävling

Därför borde regeln ses över. Sen är det ju också lite märkligt att det i TR I står På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande men i TR dressyr På tävlingsområdet skall häst/ponny ledas i huvudlag med bett. :confused: Att man bara får tävla på vissa bett är ju redan reglerat då borde det ju spela mindre roll vad hästen leds i.

Sen är det ju så olika min gamla valack till exempel kunde jag leda i en sytråd.

Det borde ju gå att formulera en regel kanske i stil med "På tävlingsplatsen ska hästen kontrolleras så den inte kommer lös eller ställer till skada eller stör någon annan" Eller nåt sånt

Jo, den där sista formuleringen låter väl ganska bra. Sist jag var på tävling så kom en häst lös som det stod 3 personer runt om och den hade träns med bett i munnen. Så egentligen handlar det om att ha kontroll på sin häst. Det är lite samma med hur det är i ridningen - om man kan rida hästen i grimma eller om man måste slänga på skarpa bett för att ha ngn kontroll.

Det handlar väl att man måste dra en gräns nånstans, och många kan inte hantera sin häst i bara grimma ute på tävlingsplats, även om de tror att de kan det. Man har trots allt lite mer att sätta emot med träns än grimma även om hästar ändå kan komma lösa.

Om man kan hantera sin häst i grimma bör man ju heller inte ha några problem med att hantera sin häst i träns, och då bör det inte vara ett problem att sätta på hästen ett träns.

Det handlar väl att man måste dra en gräns nånstans, och många kan inte hantera sin häst i bara grimma ute på tävlingsplats, även om de tror att de kan det. Man har trots allt lite mer att sätta emot med träns än grimma även om hästar ändå kan komma lösa.

Om man kan hantera sin häst i grimma bör man ju heller inte ha några problem med att hantera sin häst i träns, och då bör det inte vara ett problem att sätta på hästen ett träns.

Helt rätt! O jag har absolut inga problem med regeln om träns, det enda jag "ville komma runt" var att slippa ha betsel i munnen på hästen mellan klasserna på sommaren, för att kunna beta hästen.

Helt rätt! O jag har absolut inga problem med regeln om träns, det enda jag "ville komma runt" var att slippa ha betsel i munnen på hästen mellan klasserna på sommaren, för att kunna beta hästen.

Av samma anledning som du skaffade jag ett hackamore till min häst inför sommarens meeting för att kunna beta med honom. Jag tycker själv att det är "löjligt" med hack men regler är regler och de är till för att gå runt, lagligt :p
Jag gick reglementsenligt omkring med min hackamore-klädda häst och betade medan jag nästan blev utskälld av en annan som gick med grimma + kedja och sa att det var fullt tillåtet! Utan att jag det minsta ens ifrågasatt henne eftersom det inte är mitt problem. För att det var "motsvarande" träns, hur nu grimma nånsin kan bli motsvarande?! Men jag argumenterade inte med henne, visste att jag höll mig inom de regler jag fått lära mig och var säker för egen del.
Kollade efteråt upp att tydligen ligger det någon sort dispens på körtävling att det är okej med grimma + kedja (tävlar inte själv körning så jag ska inte svära på detta men min tränare som är ÖD sa så i alla fall), vilket gäller på körtävling men inte annars. Vilket innebär att vad hon än sa så kan det inte ha varit tillåtet på den tävlingen vi var på eftersom den var "blandad" och ska man följa ett reglemente så bör det ju vara det som är "hårdast". Nu var det ingen som gjorde nåt åt saken, men jag hade aldrig vågat chansa för en principsak och riskerat att få åka hem..

Kollade efteråt upp att tydligen ligger det någon sort dispens på körtävling att det är okej med grimma + kedja (tävlar inte själv körning så jag ska inte svära på detta men min tränare som är ÖD sa så i alla fall), vilket gäller på körtävling men inte annars. Vilket innebär att vad hon än sa så kan det inte ha varit tillåtet på den tävlingen vi var på eftersom den var "blandad" och ska man följa ett reglemente så bör det ju vara det som är "hårdast". Nu var det ingen som gjorde nåt åt saken, men jag hade aldrig vågat chansa för en principsak och riskerat att få åka hem..

Men varför har vi ett TR om det ges massa dispenser till höger och vänster:confused: Det blir ju bara ännu krångligare och ingen vet ju till slut vad som gäller? Och en del hästar går alldeles utmärkt att hantera i vanlig grimma medan andra behöver ha ett bett eller kedja.

Nu skrev jag att jag inte själv tävlar körning och jag skriver inte heller TR, så frågan får du ställa någon annan. Jag kan heller inte till 100% garantera att det var så, men det var den informationen jag fick.

Men i det fallet är det inte särskilt krångligt. På körtävling i ridsportförbundets regi = OK med kedja, andra tävlingar i ridsportförbundets regi = inte OK.

Precis som man får hålla reda på andra regeler som gäller för respektive gren eller att TR inte gäller på aktiviteter utanför SvRFs regi.

KL

lite OT
i distans är det iaf tillåtet att ha hästen i grimma, om man kan kontrollera den
(vilket jag INTE kan i bara grimma på min hysteriska häst så jag skulle aldrig testa ändå)

hackamore på annan tävling (hopp/dressyr) borde vara okej, jag red min häst på hackamore innan och då borde man ju få leda den med det...
grimma är det många som byter till när de ska just lasta, men det är inte okej egentligen. (?)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V