Bett på tävling

Estivuz

Trådstartare
Satt och klurade på en sak. Får man ha stigbett på hästen på tävling? Alltså inte när man rider osv, utan då man leder den på tävlingsplatsen.
Och visst måste det väl vara ok att byta till träns med hackamore mellan klasserna?

Sv: Bett på tävling

Det borde man ju få ha, för det är ju en slags betsling. Å andra sidan tror jag man måste kunna rida på bettet för att det ska vara godkänt..

Ja, det har jag allafall sett folk som gör. Då betar de hästarna mellan starterna :)

Det vill jag nog inte rekomendera dig att göra, rida på stigbett alltså :crazy:

Däremot så har jag sett många som vet besiktigar med stigbett och har aldrig hört att det skulle vara fel.
Meningen med att ha hästen betslad utanför transporten är ju att du ska ha bättre kontroll än med bara grimma och det har man ju med stigbett.

Det är fullt tillåtet att byta till hackamore mellan klasserna.
Ganska smart faktiskt :)

"Och visst måste det väl vara ok att byta till träns med hackamore mellan klasserna? "

Ja om bytet sker i transporten.

Stigbet kan jag inte svara på.

Ja om bytet sker i transporten.

Finns detta i TR? Kan ju säga att jag aldrig någonsin lastat in hästen för att byta från dressyrtränset till hopptränset när jag tävlar fälttävlan. Har aldrig sett någon göra det heller.

Det står väl att hästen ska hanteras i träns på tävlingsplatsen? Vilket innebär att man inte får lasta ur i grimma och egentligen måste ta in hästen i släp eller box om man ska byta träns?

Det står väl att hästen ska hanteras i träns på tävlingsplatsen? Vilket innebär att man inte får lasta ur i grimma och egentligen måste ta in hästen i släp eller box om man ska byta träns?

Jo fast när man byter träns så har ju hästen alltid ett träns på sig, dock har den inte bett i munnen under någon halv sekund eller så.

Jag har för mig om att jag läste (nytt för iår?) att man måste ha ett godkänt bett på tävlingsplatsen.
Alltså att man INTE får byta till hack på en dressyrtävling.

Observera att jag bara tror, jag ska kolla upp det och se om jag hittar det (eller om jag bara drömt) :)

Hitade det.
Dressyr tr.
Mom 222
På tävlingsområdet skall häst/ponny ledas i huvudlag med bett.

Senast ändrad:

Jag har för mig om att jag läste (nytt för iår?) att man måste ha ett godkänt bett på tävlingsplatsen.
Alltså att man INTE får byta till hack på en dressyrtävling.

Observera att jag bara tror, jag ska kolla upp det och se om jag hittar det (eller om jag bara drömt) :)

Hitade det.
Dressyr tr.
Mom 222
På tävlingsområdet skall häst/ponny ledas i huvudlag med bett.

Men hackamore är ju ett bett? Om än inte godkänt för att tävla dressyr på. Luddigt det där! :)

Ett bett är något man har i munnen på hästen :p

Jag ser iaf inte hack som bett men det kan ju som sagt vara en tolkningsfråga....

Det var i just den sekunden hästen inte hade bettet i munnen som ofta skapade lösa hästar på tävlings området när man bytte träns/grimma på "sin snälla" häst som skapade problem. Där av att tr reglerna kom.

Jag vet att det ofta tränsas om på fälttävlingar, men man kan få en tillsägese av överdommaren om att man inte följer Tr.

Det var i just den sekunden hästen inte hade bettet i munnen som ofta skapade lösa hästar på tävlings området när man bytte träns/grimma på "sin snälla" häst som skapade problem. Där av att tr reglerna kom.

Jag vet att det ofta tränsas om på fälttävlingar, men man kan få en tillsägese av överdommaren om att man inte följer Tr.

Jo precis, man förstår ju varför regeln finns men som sagt, den följs inte i praktiken. I fälttävlan har man bara 30 minuter på sig att byta utrustning och hoppa fram till banhoppningsmomentet. Har man då en häst som är lite knepig att lasta in för att byta träns så hinner man inte.

Då får man väl hålla sig hemma tills man lärt sig lasta hästen :devil:
Eller lära sig hoppa på tränsbett :p

Då får man väl hålla sig hemma tills man lärt sig lasta hästen :devil:
Eller lära sig hoppa på tränsbett :p

Hoppar min häst på tränsbett och han är dessutom urlätt att lasta. Dock så har jag ingen lust att stressa in med hästen i transporten för att byta träns. Hästen släpps ju aldrig lös, man har ju alltid tyglar runt halsen. Men visst, det är en regel enligt TR; den följs dock inte.
Ska hursom inhandla ett hackamore så jag kan beta pålle framöver utan att han behöver ha bett i munnen :)

Måste man ha träns på hästen jämt? För isf är det inte många jag sett som följer det. Nästan alla lastar hästen i grimma när de ska åka hem iaf på de tävlingar jag vatt på.

Måste man ha träns på hästen jämt? För isf är det inte många jag sett som följer det. Nästan alla lastar hästen i grimma när de ska åka hem iaf på de tävlingar jag vatt på.

Jo jag vet men som du ser har jag avslutat min text med frågetecken.
Men det står följande i TR"På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande." (TR I moment 136) Vad menas med motsvarande? Är grimma morsvarande huvudlag? En grimma har ju aldrig ett bett men ett hackamore anses ju vara bett trots att hästen då inte har något i munnen? Ett sidepull är ju också ett huvudlag men bettlöst?

Och varför är det då så många som inte följer TR i det här fallet? Är regeln onödig eller varför ignoreras den? Bör den tas bort eller omformuleras?

Jag är lite anti till regler som ingen verkar följa i alla fall. Antingen bör regeln i fråga tas bort, omformuleras eller får någon se till att det följs.

Senast ändrad:

Precis, regeln är ju lite luddig. Att hackamore är ok men inte grimma. Men som sagt, alla har inte stenkoll på sina hästar. En lös hingst i grimma är nog ingen höjdare till exempel. Alternativet skulle typ vara att hästen måste ha träns med bett, eller grimma med kedjegrimskaft. Nää, det blir krångligt o få ihop det där.

Därför borde regeln ses över. Sen är det ju också lite märkligt att det i TR I står På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande men i TR dressyr På tävlingsområdet skall häst/ponny ledas i huvudlag med bett. :confused: Att man bara får tävla på vissa bett är ju redan reglerat då borde det ju spela mindre roll vad hästen leds i.

Sen är det ju så olika min gamla valack till exempel kunde jag leda i en sytråd.

Det borde ju gå att formulera en regel kanske i stil med "På tävlingsplatsen ska hästen kontrolleras så den inte kommer lös eller ställer till skada eller stör någon annan" Eller nåt sånt

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Att göra i Gävle
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur