Bett och tävling!

T

TotallyLost

Försökte läasa mig till denna fråga på en av de nålade trådarna men jag fattade inte :o
Så frågan är får jag tävla dressyr på det här bettet? I de klasserna där man ska ha träns vill säga.
tremas2.jpg

:bow:

Sv: Bett och tävling!

Jag tror inte att du får ha det på en ponny dressyr. Där tror jag endast du får ha vanligt tränsbett, två eller tredelat. På stor häst vet jag inte.

Du får ha det! Mina två kompisar som tävlar ponny rider båda två på tredelat bett el. tredelat bridong med fasta ringar! :D :p

Och jag tror att någon hade sagt något om man inte fick det, för det syns ju faktiskt ganska tydligt att bettet har sådana ringar.. ;)

har aldrig sett nån med det! nu har jag inte dressyrTR hemma annars hade jag kollat det, för jag trodde verkligen inte man fick det.

Ja, det får du tävla på så länge mittdelen är rund och inte platt.

För övrigt är det ingen skillnad på bettreglerna mellan ponny och stor häst i dressyr.

ok alltså får jag ha det när jag tävlar min HÄST ;)
Tack för svaren!

Jag har alltid tävlat med fasta ringar på min häst och överdomaren har tillochmed flera gånger stått och tittat väldigt noga och pratat med mamma om bettet men sagt att det är Okej! (Dom brukar kolla på det för dom tycker det är "underligt" :crazy: , jag har rätt stora ringar.

men ..
Man får ha det!

Ännu en fundering... hur många har blivit kollade om de har rund mittdel eller inte? Jag kom på nu att jag har tävlat t.om dm med platt mittdel... :o Ojdå!

Så gott som aldrig, men det tär väl förhoppningsvis på det egna samvetet + den onödiga risken att bli diskad pga. det! Det behöver ju inte vara att du blir kollad. Någon av dina motståndare kanske ser ditt träns när du har tagit av det eller så. Bäst att följa reglerna alltså! :)

det kan hända att någon upptäcker det.

en överdomare berättade att hon en gång hade sett segraren i en klass stå med tränset över axeln i väntan på prisutdelning,
och hon (domaren) sa att det inte var så kul att behöva diska den tjejen för att hon hade platt mittdel på bettet......

så jag skulle nog inte chansa på att rida med ett otillåtet bett :smirk:

Hm, om det inte är tillåtet så är det väl ingen bra idé att chansa.. Dessutom är det ju mot reglerna :p

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
569
Senast: Mli
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
486
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
911
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 413
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka