Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min gamling varvar jag Sprenger dynamic RS med kandar( Sprenger dynamic rs bridong och en Sprenger-stång med aurigan-mundel med låg tungfrihet). Ska vi bara busa kan vi ha grimma eller halsring. Men dressyr vill jag ha bett till. Han går att rida på vad som helst egentligen. Men jag upplever att han gillar de här betten bäst.
Förr upplevde jag att han inte funkade på vissa bett. Men det var mer så att han inte var utbildad rätt och inte jag heller.Jag har ingen nosgrimma på honom. Vi ska inte tävla iaf. Har jag nosgrimma är det löst spänd engelsk. Men numer orkar jag sällan. Träns/kandar sitter stabilt iaf. Och jag sparar kanske 3 sek.
Unghästen går på samma Sprengerbett, tränsbettet alltså. Även han ibland i grimma vid larvridning ute.
På honom har jag löst spänd engelsk nosgrimma.
På elevers hästar använder jag oftast de bett de har. Är hästen orolig i munnen så brukar jag gärna spänna upp nosgrimmor och plocka bort snokremmar. Är de sladdriga med bettet så brukar jag ibland testa mitt Sprenger Dynamic RS. Många hästar som upplevts ha orolig mun och sladdrat med bettet på helt slack tygel och gärna backat av med kontakt i den upplever jag vågar ta stöd mer på detta.
Ingen av mina har haft munskador i min ägo. Inte mer än det de kom med som sen läkte. Eller ja, ynglingen fick en stor bit av tungan bortbiten i hagen. Men det är inte relaterat till vad han haft för betsling och nosgrimmor.
Då fick han ha bettlöst en period. Ingen höjdare på honom riktigt än!
Har man nosgrimman så de kan gapa kan de ju ofta skydda sig själva lite om ryttaren skulle råka ta för mkt.
Bettskador får de av för brutala tygeltag de inte kan skydda sig mot. Alt felanpassad utrustning eller en kombination av de båda.
Tyvärr ser jag alldeles för mycket falaktig inverkan av hand och för hårt ihopdragna nosgrimmor för att maskera det. Det gör mig verkligen ledsen i hjärtat, ärligt talat. Det är ju någons mun vi lägger en järnbit i. Då kan man inte dra och dra. Och att sen snöra ihop det hårt för att "ja, men den bara gapar"..
En häst kan gå med slutna läppar, lugnt kring ett bett utan nosgrimma.
Jag har haft bettskada på en ponny av ett tredelat Happy Mouth, det med leder. Fy bubblan vad det såg illa ut