Bett med liten ring på?

Breakdance

Trådstartare
I regelboken står att bett inte får ha mekaniska delar.. Vad menas med mekaniska delar? Är ringen längst ner på dessa bett en "mekanisk del" eller finns det nån möjlighet att man kan få rida på någo liknande?

Photo_54056_983252.jpg

Photo_54056_983251.jpg

Snabbt svar tack:bow:

Sv: Bett med liten ring på?

Jag vill också verkligen veta!!! Ingen som har koll??? De är ju snygga och "snälla"... :)

PL säljer div. bett med sådana ringar och har inte sagt något om att man inte får tävla med dem så jag antar att det är fritt fram!
Mekaniska delar "känns" mer som att det skulle vara hävstänger som förstärker någon kraft och det gör ju inte de där ringarna... :)

PL säljer div. bett med sådana ringar och har inte sagt något om att man inte får tävla med dem så jag antar att det är fritt fram!
Mekaniska delar "känns" mer som att det skulle vara hävstänger som förstärker någon kraft och det gör ju inte de där ringarna... :)

Hehehe... Var så fräck så jag ringde faktiskt PL för att fråga ;) Men fick inte tag på h*n. Men det låter nice ialf... för jag har hittat ett superfint sånt bett med den mundel jag vill ha... Så sugen! Hoppas clinic helgen gick bra för dig och saknade dig på tävlingen denna helg också!

Clinicen gick kanonbra men nu börjar jag bli lite rund om magen så tävlingarna får ligga på is tills jag kommer i skjortan igen. Paniksy en skjorta till tänker jag inte göra! ;)

Hoppas det gick bra för er!

Det finns mkt mer snällare bett än dessa:p
Mundelarna är ju helt raka och inte ett dugg formade efter hästens mun/tunga.

Nu var det inte mundelen utan skänklarna som var det intressanta. Huruvida westernfolk resonerar om "snälla" mundelar är inte relevant i detta fallet!

Det finns mkt mer snällare bett än dessa:p
Mundelarna är ju helt raka och inte ett dugg formade efter hästens mun/tunga.

Que? En liten port har de ju ialf. så helt raka är de ju i alla fall inte... men de är inte heller helt böjda, nej. Jag provade ett "sweet water" (som till stor del är helt böjd) och min häst tyckte det var lite väl skarpt faktiskt när det enbart låg på lanerna... han trivs bättre i dessa faktiskt. Men det är säkerligen olika från häst till häst! :angel:

Skicka gärna bilder på olika snälla stänger om du vill!?! Jag letar för fullt! ;)

Clinicen gick kanonbra men nu börjar jag bli lite rund om magen så tävlingarna får ligga på is tills jag kommer i skjortan igen. Paniksy en skjorta till tänker jag inte göra! ;)

Hoppas det gick bra för er!

Ska du ha bäbis??? :laugh: GRATULERAR i så fall och lycka till!
(Det gick bra nu sist på tävlingen, 2:a,2:a,3:a och 4:a ... 3 sist nämnda med stång, så jag är nöjd!) ;)

Nu var det inte mundelen utan skänklarna som var det intressanta. Huruvida westernfolk resonerar om "snälla" mundelar är inte relevant i detta fallet!

Hahaha... en del mundelar är i vilket fall som helst rena tortyr medlen när man kollar runt på stång bett, speciellt om man råkar gå vilse till amerikanska sidor... huuuaaa...

Men som alltid "ett träningsredskap är inte starkare eller skarpare än handen som håller i det" ;)

Tillbaks till ringen som tygeln fästs i på skänkeln på dessa stänger... Jag har nu provridit med ett liknande bett med ring i skänkeländen och fått insikt i varför det inte används så ofta inom western!

(De funkar säkerligen utmärkt till akademisk ridning el. på ett kandar, som de är avsedda för) ;)

Men ialf. kontentan av det hela... när man rider med slack i tygeln och då speciellt i lope så guppar ringen upp och ner och lite in och ut och gör så tygeln viftar och "vispar" runt lite mer än önskvärt! Det klirrar och rör sig osv... (inte för att det gör så mycket) men helts vill då ialf. jag att allt ska vara så still som möjligt!

Så nu lägger jag ner drömmen om dessa vackra bett... Det viktigaste är ju ändå funktionen! :angel:

Jajamen, det ska komma en liten i februari. :) Tack så mycket!

Vad roligt!
Jag tänkte jobba stenhårt (i skritt... så länge jag kan... :angel: ) i vinter på att kunna få min lille häst att fungera på stång till nästa år!

Du får rida på de avbildade betten.
Meningen med "mekaniska delar" i regelboken §170 är svår att tolka, men kan möjligen syfta på de kombinationsbett som används i tex barrelrace i USA, där man han både ett bett och en mekanisk hackamore, alltså en form av hävstång.. Skall fråga på nästa domarkurs ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
971
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
993
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 063
Senast: corzette
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka