Bett Hjälp !

M

MontéBruden

Hejsan.
Jag behöver lite hjälp att välja bett, och vill mer än gärna höra vad ni tycker!

Min häst är väldigt het. I dressyren är han lugn och arbetar perfekt och koncentrerat. Då rider jag honom på ett vanligt tvådelat tränsbett, vilket funkar prima.

Vid uteritter blir han väldigt pigg och framåt. Och när jag var yngre och oruttinerad brukade han sticka med mig, då bytte jag från tränsbett till tvådelat pessoa med två ringar.
Funkade hur bra som helst och våra problem med att han stack försvann.
Jag kan rida på pessoabett och är mjuk i handen. Men eftersom att våra problem nu är borta, så funderar jag på att byta tillbaka till vanligt tvådelat tränsbett.

Vårat problem ligger i hoppningen. Jag har ingen aning om vad jag ska ha för bett där?! :O
Vi tävlar hoppning för det mesta och han äääälskar det. Och blir väldigt pigg.
Och rusar mot hindrena och mellan hindrena nästan studsar han fram, (i andra klassen brukar hans galopp vara bättre rundare och finare. Och efter ett tag på hoppträning).
Vanligt tränsbett funkar inte, han lyssnar inte alls på mig då! Så jag provade pessoa, samma som jag har när jag rider ut. Men känns inte som vi får någon bra komunikation med det heller. :S Jag får honom att lugna sig och koncentrera sig, men han kastar med huvudet och gillar inte bettet!

Så vad ska jag ha i hoppningen? :O
Ska jag prova raktränsbett eller raktpessoa med delta?
Eller det pessoa jag har fast sätta på delta?
Jag har fått ett tips att testa Pelham?
Men ska jag ha ledat eller oledat? Gummiklätt eller metall?
Ska man ha ett oledat med böjt mittparti?
Eller något helt annat?

Snälla hjäääälp :O Vill ju få ordning så vi har ett bett som båda trivs med :S

Sv: Bett Hjälp !

josefinefreed: Jaktkandar? :) Hur funkar det då?
Har aldrig sett ett sånt, letade på en bild nu.
Sätter man tygeln i D ringen eller i dom två små hålen som finns på sidan av ringen?
Har man delta? Dumma frågor kanske, men har aldrig sett ett sånt :) Vill ju inte göra fel.

charmex: Varför måste alla här vara så? :(
Han är extremt lydig och snäll i allhantering och lyssnar på mig perfekt när vi rider dressyr.
Och lyder när vi rider ut. Det är ju i hoppningen som han blir stark och drar.
Istället för att skriva sådär, att han är olydig och "Hoppdressyr!!".
Så kanske du istället kan ge mig tips på träning som kan
få det att funka bättre för oss? :(

nu är jag ingen hejjare på hoppdressyr, men har lärt mig tips om att hoppa små hinder, alt. cavaletti och lägga mest arbete på ridningen före och mellan hindrerna. En övning vi gjorde mycket när jag red ett ånglock till hollänsk halvblod, va att lägga in en halt mellan två hinder (lagom lång sträcka mellan då alltså) När hästen lär sig gå lugnt mot, över och mellan så kan man höjja och se om de har gett något resultat.

hoppas allt löser sig :)

Här är en bild på hur jag har det på mitt sto:

Man kan välja själv vart man vill ha tygeln, antingen i stora ringen, eller den högre/nedre. Ju längre ner- ju skarpare.

Det är ett hävstångsbett, jag gillar att man kan variera hur mkt hävstång man vill ha. Jag tkr det blir alldeles lagomt att ha på det högre hålet, mildaste. Jag varierar med detta bett på uteritterna då pollan är väldigt pigg.

Vaddå "vara så"? Ärliga? För det är helt sant, ett bett kommer inte få din häst lydig.

Ang träningstips så tycker jag att det är helt befängt att komma med konkreta instruktioner över nätet när man inte ens sett ekipaget i fråga, lika befängt som att tipsa om ett skarpt bett.

Jag antar att du tar hjälp av duktig tränare? Annars är det rätt ställe att börja på.

Wippos: Tack så mycket för tipset. Ska testas! :)

josefinefreed: Tack så mycket för bra svar! Uppskattas, ska tänka över det bettet. Och se om kanske någon kompis har
något så man kan testa :)

charmex: Nej, men det går att säga det på ett annat sätt, istället för att kasta sig över folk :(
tex, "det spelar nog ingen roll vilket bett du har, träna på lydnad istället. Pröva.. osv."
Jag ville bara ha tips.
Och jag tycker inte att det är befängt, det kanske finns någon som varit i liknande situationer
som kanske kan tipsa om bra övningar för att lugna ner tempot lite.
Och ett bett är aldrig skarpare än handen gör det. Och om han inte funkar på varken delat tränsbett eller pessoa.
så bad jag bara om tips som jag kan ha just nu. Sen om det går bättre sen, så kan man ju alltid byta ner sig till ett snällare.
Jaja, spela roll.

Någon mer som har tips? :) Vill att det ska bli så bra som möjligt för oss så snabbt som möjligt :)

Kastar man sig över folk för att man inte fyller inlägget med en massa ":)" och "lycka till"? Jag har inte uttryckt mig otrevligt precis, bara sakligt.

Nu ska jag försöka förklara...
Nej, bettet är inte skarpare än handen som håller i det, men du vill ha ett bett som bromsar din häst, eller hur? Och då måste du dra.
Ja, du kan byta tillbaka till ett tränsbett igen, men vad har du lärt dig (och hästen) på det? Tränar du inte lydnad så ändras ingenting.

Du ber om tips som ska ge dig snabbast möjliga resultat. Jag tipsar dig istället om att tänka långsiktigt och träna lydnad istället. "Snabbast möjliga" är ett kortsiktigt tankesätt, inget ni utvecklas på.

Du svarade inte på frågan ang tränare, något som jag anser relevant i sammanhanget.

Jag försöker hjälpa dig, och ffa din häst, men istället får jag mothugg och skit tillbaka?!

Nej, jag menar det verkligen inte som mothugg. Men jag kände det som att jag fick hugg bara.
Nej, just nu har jag ingen tränare till min nuvarande häst. Men letar på efter någon bra.

Jag vet inte vad som är bäst just nu.
Jag vet bara att det är något som vi måste träna på och för att träna behöver jag ett bett att rida på.
Det är därför jag skriver här och frågar vad ni här på buke rekomenderar.

Här är en bild på hur jag har det på mitt sto:

är det bara jag som tycker att den sitter för långt ner? :confused:
fast jag brukar tycka att jaktkandaren sitter fel bara för att mundelen är uppe och inte mitten som på ett D-bett, men på denna ser jag inte ens något veck...

Jag älskar gummipelham =D alla hästar som jag har haft liknande problem med har blivit mkt bättre =D Den kan man använda med deltatyglar oxå..

Jaktkandar är bra oxå, den kan du som sagt tidigare, ändra hur skarpt du vill ha de.

Pessoa tycker jag inte att du ska använda! Pessoa utan någon kedja eller läderrem under hakan förvirrar hästen mest, har jag lärt mej både via böcker och via erfarenhet..När man tar i tygeln så säger man åt hästen att bromsa och då trycker det i nacken på hästen, där känsliga nerver och sånt går. och då drar hästen upp huvudet för att "få bort de". Så personligen så använder jag aldrig pessoa..
Visst de kan funka på endel hästar men jag anväder hellre något annat..

Jag kan inte svara för hela buke, men min rekommendation är att med tränsbett hålla dig till hoppdressyr och markarbete tills du kan få hjälp av en bra tränare! :)

är det bara jag som tycker att den sitter för långt ner? :confused:
fast jag brukar tycka att jaktkandaren sitter fel bara för att mundelen är uppe och inte mitten som på ett D-bett, men på denna ser jag inte ens något veck...

På en av mina hästar så ser man inte heller några "veck" men de sitter bra i hans mun ändå. Man ska inte kolla hur många veck de e, utan hur hästens tänder sitter.

jo det kan jag hålla med dig om, men på den hästen ser de mer ut som om bettet "hänger" ner... eller är det bara en konstig vinkel uppifrån?

diablo_: Jaha, XD Ska det vara rakt eller delat? :) Jaa, jag gillar det inte heller. Känner ju på hans sätt att han inte gillar det heller.

charmex: Jaa, tack för tipset! :) Jag kommer iaf att byta bort pessoa, blir nog att rida på tränsbett och sen får jag tänka över lite.

Finns det någon annan som har erfarenhet av tex pelham eller något annat bett? :)

pelham tycker jag om, då man kan välja att enbart rida på "bridongen" när hästen är mjuk och uppmärksam, och ta till "stången" när det behövs.
Jag använder pelhamn då kandar och bridong blir för mycket i munnen för min häst

charmex: Varför måste alla här vara så? :(
Han är extremt lydig och snäll i allhantering och lyssnar på mig perfekt när vi rider dressyr.
Och lyder när vi rider ut. Det är ju i hoppningen som han blir stark och drar.
Istället för att skriva sådär, att han är olydig och "Hoppdressyr!!".
Så kanske du istället kan ge mig tips på träning som kan
få det att funka bättre för oss? :(

Grejen är den att vi håller på med levande djur som har eget tycke och tänkande. Många "ryttare" flamsar omkring med både bett och hjälptyglar som de inte vet funktionen på.

Nuförtiden verkar det som att de flesta tror att alla problem löses, bara man byter bett.
Det ligger i RIDNINGEN och inte i utrustningen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 220
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar