Sv: bett hjälp tack !!
Jag tror (?) att hon menar att hästen är ouppfostrad i hoppningen eftersom den lyssnar på dig annars. Så ser jag på det iallafall. Hoppningen är helt enkelt roligare än vad det är att lyssna på dig. En riktigt väluppfostrad häst ska man inte behöva, eller känna att man behöver, betsla upp för att den ska lyssna. Min nuvarande häst är ouppfostrad, det erkänner jag, men min förra var väldigt väluppfostrad och det kvittade hur glad han var så lyssnade han ändå. Sa jag då till honom att det var okej att bralla, ja, då gjorde vi det. Sa jag att: "Nej, fokus!" så gjorde han det.
En het häst är ju kanske piggare än andra, men en het häst måste ju lyssna på bromsen precis som alla andra hästar. Precis som att jag fick träna min förra ponny länge och väl på att han skulle ta skänkeln ordentligt för han var lat. Jag kan ju inte skylla på att han var lat, utan han var ouppfostrad som inte tog min drivning. Gas och broms är enligt mig grundläggande uppfostran hos alla hästar, heta eller lata alike.
I övrigt håller jag med de andra, pelham med dubbla tyglar är ett super-bett vid sådana tillfällen. Du kan vara snäll och ha ett "snällt bett" när hästen sköter sig genom att ha i tyglarna som sitter i bettringarna. Börjar hon sedan dra med dig, så att du har svårt att bromsa, så har du en extra, lite starkare broms i den andra tygeln. Smidigt!