bett hjälp tack !!

ohpus1

Trådstartare
Har ett känsligt men starkt fullblod som jag behöver hitta ett bra bett till, men ingen aaaning om vad jag ska prova:confused:

Hon är som sagt väldigt känslig i munnen, men blir väldigt stark, speciellt vid hoppning då hon gärna drar efter hindren...trots att hon är väldigt lyhörd o så annars...:crazy:

Sv: bett hjälp tack !!

Kanske ett (oledat) pelham med dubbla tyglar där du rider på övre ringen tills dess att hon blir stark och då förstärker du med stången.

Tungfrihet eller inte beror ju helt på hur din häst ser ut i munnen och vad hon föredrar. :)

Det kallas även ouppfostrad. pelham med dubbla tyglar tycker jag är ett bra alternativ i en övergångsperod. Då kan du vara mjuk och snäll så länge pålle uppför sig men samtidigt ha en nödbroms. I övrigt är det dressyr och lydnad som är nyckeln.

Det kallas även ouppfostrad. pelham med dubbla tyglar tycker jag är ett bra alternativ i en övergångsperod. Då kan du vara mjuk och snäll så länge pålle uppför sig men samtidigt ha en nödbroms. I övrigt är det dressyr och lydnad som är nyckeln.

Nej, hon är_inte_ouppfostrad..men glad/busig :love:

Jag har ett Mylerbett med flera rullar som fungerar jättebra på mitt fullblod.

Jag tror (?) att hon menar att hästen är ouppfostrad i hoppningen eftersom den lyssnar på dig annars. Så ser jag på det iallafall. Hoppningen är helt enkelt roligare än vad det är att lyssna på dig. En riktigt väluppfostrad häst ska man inte behöva, eller känna att man behöver, betsla upp för att den ska lyssna. Min nuvarande häst är ouppfostrad, det erkänner jag, men min förra var väldigt väluppfostrad och det kvittade hur glad han var så lyssnade han ändå. Sa jag då till honom att det var okej att bralla, ja, då gjorde vi det. Sa jag att: "Nej, fokus!" så gjorde han det.

En het häst är ju kanske piggare än andra, men en het häst måste ju lyssna på bromsen precis som alla andra hästar. Precis som att jag fick träna min förra ponny länge och väl på att han skulle ta skänkeln ordentligt för han var lat. Jag kan ju inte skylla på att han var lat, utan han var ouppfostrad som inte tog min drivning. Gas och broms är enligt mig grundläggande uppfostran hos alla hästar, heta eller lata alike.

I övrigt håller jag med de andra, pelham med dubbla tyglar är ett super-bett vid sådana tillfällen. Du kan vara snäll och ha ett "snällt bett" när hästen sköter sig genom att ha i tyglarna som sitter i bettringarna. Börjar hon sedan dra med dig, så att du har svårt att bromsa, så har du en extra, lite starkare broms i den andra tygeln. Smidigt! :)

Senast ändrad:

Jag menar att en häst ska lyssna på sin människa oavsett om pålle är glad/het eller inte. Olydnad och att vara het är inte samma sak, men att hästen är het betyder inte heller att det måste vara så att den inte lyssnar i vissa situationer. Drar en häst och inte lyssnar på ryttaren så är det troligtvis ouppfostrad, såvida den inte blir vettskrämd vill säga.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 155
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka