Bett-försäljare

E

Elviramax

Har letat som en liten tok - dels på hemmaplan och dels på nätet, men utan vettigt resultat.

Skulle vilja ha ett SMALT postkandar - sk "mullenmouth" till min unghäst. De postkandar jag hittar är så grova så hälften kunde räckt.

Tacksam för tips om var jag kan hitta sådant.

Sv: Bett-försäljare

Kanske inte vad du frågade efter men jag har ett tips, våran häst har inte gått att köra på stång innan, han har hatat alla vi provat, men nu har vi hittat ett som funkar! Det är ett Duo postkandar från Sprenger, det är kanon! Länk: http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/katalog_reit_06/S024_Reit_06.pdf (längs upp till höger :) )

Han har oxå tyckt att det har varit alldeles för mycket att ha i munnen, men tack vare att detta är i gummi och väldigt tunt på mitten (går att leda lite) så trivs han super det, han riktigt suger på det :)

OK, ja det där ser ju trevligt ut, även om det ser lite grovt ut mot lanerna. Vad fick du ge för det?

Ja jag tyckte oxå det såg lite grovt ut, men det värkar hästen inte alls tycka, det är väl kanske för att det är så "mjukt". Jag fick ge 1200:- för det hos min lokala hästshop, men dom är ganska dyra så det kanske går att hitta billigare någon annan stans :)

Detta bett är väldigt tjockt, Finns bättre varianter!
Varför vill du ha ett körbett till en ung häst, är det inte bättre att använda ett rakt tränsbett. Man skall vara försigtig med att betsla upp unga hästar förtidigt.
/M

Det beror väl på vad hästen går bra på?? Jag har som sagt testat ett 20-30 tal bett (stång) i olika varianter och prisklasser och detta var det ENDA han accepterade, så kan du vara vänlig och förklara vad som hade vart en bättre variant för mig och hur du vet att detta (eller något annan bett) inte är bra för TS? Det beror ju helt på vad hästen går bra på och alla går inte bra på samma bett.

Varför vill du ha ett körbett till en ung häst, är det inte bättre att använda ett rakt tränsbett. Man skall vara försigtig med att betsla upp unga hästar förtidigt.
/M

Sätter man tömmen i översta ringen är bettet i stort sett lika milt som ett tränsbett. Och eftersom jag avser att köra in hästen före hon rids in tror jag det är bättre ekonomi i att lägga pengarna på ett högkvalitativt, smalt och oledat körbett nu, och ett tränsbett när det är dags att rida in henne. Så har jag tänkt. Men du tänker kanske annorlunda - berätta gärna hur isåfall.

(Har i dagsläget endast ett grovt 2-delat tränsbett hemma som passar henne, varför ett inköp är nödvändigt)

Varför inte köra hästen på oledat tränsbett? Så länge det inte handlar om speciella omständigtheter har jag tanken av att stångbett används när man vill komma steget längre i dressyren, framförallt för tävling. Men med en unghäst som ännu inte är inkörd är det mycket jobb kvar tills dess som jag helst skulle vilja göra utan stångbett. Därför skulle inte jag köpa ett stångbett nu som jag eventuellt kan använda om några år. Ett tränsbett är faktiskt rätt billigt...

Ja det är ju en tanke... köpa tränsbett nu o kandar om 1-2 år alltså. Siktar iofs på dressyr, kanske tävling också men det kan ju hända mycket innan man kommer så långt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 572
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar