Bett- förebygga och lindra?

Jenka

Trådstartare
Ena hunden har myggbett och den andra nåt jag gissar på är bromsbett.

Vad kan man göra dels för att förebygga, men också lindra? Framförallt bromsbettet verkadd irritera och blev slickat på igår.

De brukar ha frontline mot fästingar men det hadd slutat verka tidigare i veckan. Nu påfyllt. Vet inte om sånt hjälper mot insekterna också?

Sv: Bett- förebygga och lindra?

Prova med bedövningssalva (xylocain) eller alsolgel. Alsolgel minskar klåda och bedövningssalvan tar bort smärta och förmodligen även klåda. Se bara till att hunden inte slickar. Bedövningssalvan kan tvättas bort efter 5-10 minuter står det på den. Alsolgelen ska sitta kvar och torka in.

Förebyggande: Pet-Wise flugspray.

Säljs i hästkiosken som flugspray, samma spray i mindre flaska, samma pris, fast med en hund på, säljs i hundkiosken som fästingspray. (smart)

Luktar inge vidare, men verkar fungera.

Själv har jag beställt citronella-extrakt från nätet, nästan alla insektssprayer innhåller citronella. Tänkte blanda med vatten och en skvätt olja och spraya på hund och häst.

Frontline hjälper tyvärr inte mot mygg, broms etc.

Jag brukade använda MyggA till min förra hund som blev rejält biten av mygg. Jag drog MyggA deo i min handflata och strök henne över ryggen och huvudet och lite på benen. När vi kom hem från skogen så torkade jag bara av henne med en våtservett (typ våtservetter för barnrumpor) - bara för att få bort lite av medlet. Det fungerade väldigt bra:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 256
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 268
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 564
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur