Bett, bett och åter bett

L

Liljan80

Skall nu ge mig in i bett jungeln.
Rider i dag varierat på ett pessoa och ett vanligt tränsbett med fasta ringar. Men tycker inte jag får till det. Birk skummar bra på båda betten men lyssnar fruktansvärt dåligt på båda och jag tycker inte om när jag måste dra för att han skall lyssna. Vi hade tänkt köpa ett tredelat pessoa men nu är jag osäker, är ute efter ytterligare ett bett att variera med så det bör vara ett som är bättre än ursprung.

Hur "fungerar" följande bett:
Pelham; stång och delat?
Jaktkandar?
Vanligt tränsbett,stång?

Birk är en ardenner,fjording korsning som är otroligt stark.

Snälla hjälp mig!!!

Att hästen skummar om munnen betyder inte att den är nöjd med bettet.

Om han är väldigt stark så tycker jag att du kan pröva ett jaktkandar, det är ett ganska milt bett som det går att variera skarpheten med beroende vart du fäster tyglarna.

Sen funkar många hästar bra på odelade, lätt böjda tränsbett, tycker du ska testa det med.

Sen är det dressyr som gäller för att få hästen att lyssna på dig, ta gärna hjälp av en instruktör(om du inte redan gör det). Det är jättenyttigt!

Lycka till! :)

P.S. Här är en jättebra sida där du kan läsa om olika bett och dess inverkan på hästen!

Hästen ska ju inte skumma alltför "bra". Den ska bara ha som lite läppstift på munnen inte massa skum. I övrigt om bett så kan jag inte hjälpa dig riktigt men om hästen är för stark på pessoa så borde du nog inte pröva dig på ett vanligt tränsbett.

Rider massor av dressyr både med och utan tränare/instruktör. Vissa dagar är ju bättre än andra vad det beträffar snällhet i mun eller hur man skall uttrycka det.

Tack för sida skall snabb läsa nu...

detta kommer antagligen låta helskumt..men min häst var ochså sådan..lyssnade inte på bettet men höll på och grejjade med det så det blev en smärre översvämnig av saliv..och stark är han!

men när jag provade sidepull på honom så blev han en helt annan häst..lyssnar fint även ute i skogen (oftast, men det är mer en regel än ett undantag nuförtiden..)

jag är av den åsikten att man ska betsla ner när något inte funkar, men det är ju inte alla som vill, och inte alla hästar det funkar på, och jag rekomenderar bett under i början :cool:

men det är värt en tanke..

Visst kan det vara befogat att byta bett i bland, men folk verkar ju ha dille på bett!!! Varför måste du byta bett? Vad händer om du rider på vanligt bett?

Pessoa är inte ett speciellt bra bett. Speciellt inte ett delat. Det trycker upp mot hästens övre kindtänder och orsakar skador där.

Jag rider på rakt bett. Det kan inte skada hästen alls på samma sätt. Vill man ha ett starkare alternativ så är rakt pelham väldigt bra . :bow:
Ett delat pelham får ungefär samma funktion som ett pessoa.

Även om din häst är stark så bör du ha ett mildare bettalternativ för att han ska behålla känsligheten i munnen.

Träna lydnad och kännsla är nog den bästa rekomendationen, men visst ibland kan det ju vara befogat med ett "skarpare" bett. men jag tror inte på sånt.

Som en annan på tråden sa om att sin häst blivit helt annan häst på sidepull. Många hästar (tror jag) blir "starka" för att de är så kännsliga. De försöker komma undan, och ryttaren drar i munnen och så är den onda cirkeln i full gång. Öva dig på att lyssan på hästen och öva mycket lydnad.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 071
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Vogue
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554
Utrustning Världens lyxproblem här! Eller det är inte ens ett problem, bara en fråga ;) Sen dag ett hos mig har ponnyn gått på helt vanligt...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30